الفت یافتن با معارف رضوی لازمه ادای دین به امام رضا(ع) است
کد خبر: 3345652
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
صالحی:

الفت یافتن با معارف رضوی لازمه ادای دین به امام رضا(ع) است

گروه هنر: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می‏خواهیم دین تاریخی و معاصر خود را به امام رضا(ع) ادا کنیم باید به معارف رضوی نزدیک شویم و با این معارف الفت پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 27 مردادماه در اختتامیه دهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان در فرهنگ رضوی که به میزبانی چهارمحال و بختیاری در فرهنگ‎سرای شهرکرد در حال برگزاری است، در ابتدا اظهارکرد: چهارمحال و بختیاری علاوه بر زیبایی‌های طبیعی با ترکیبی از تنوع قومیتی، نماد مینیاتور ایرانی است.

وی هم‌گرایی اقوام را از ویژگی‎های جامعه ایرانی دانست و افزود: در این استان نیز در عین کثرت اقوام، وحدت وجود دارد؛ چهارمحال و بختیاری با انباشتی از برزگان و مفاخر تاریخی از گذشته تاکنون در حوزه‌های متنوع و مختلف نقش آفرین بوده که سزاوار می‎دانم یاد کنم از عزیز از دست رفته دکتر مظفر بختیار که آثار او از جمله «ایران پلی فیروزه» و نگاشته‎های دیگر او در زمینه ایران شناسی به چند زبان ترجمه شده که نقش موثری در انتقال زبان و ادبیات در سایر کشوهای دنیا داشته است.

وی با بیان اینکه مفاخر زیادی از این دیار برآمده‎اند، خاطرنشان کرد: بخشی از لغت‎نامه دهخدا مدیون استان چهارمحال و بختیاری است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایرانیان بیش از هزار سال میزبان امام رضا(ع) هستند و به نوعی ایشان نیز پس از اقامت میزبان مردم ایران شده است، گفت: دین ما به امام رضا(ع) بسیار گسترده است چراکه تشیع ما و فرهنگ ایرانی اسلامی ما مدیون ثامن الحجج(ع) است.

صالحی افزود: امام رضا(ع) قطب معنوی ایران اسلامی است و مردم ایران همواره در زمان غم و اندوه به ایشان پناه می‏برند و این میزبانی معنوی ما را بدهکار مرام و آرمان‎های این امام همام کرده است.

وی با بیان اینکه میراث فکری، معنوی و اندیشه امام رضا(ع) اندک نیست، بر لزوم نزدیک‌تر شدن و الفت پیدا کردن با این میراث فکری بسیار عمیق تاکید کرد.

به گفته وی، راست‎گویی، تعهدکاری، وجدان کاری و ادای امانت تراز دین‎داری انسان و جامعه است که از این معارف در کلام امام رضا(ع) فراوان است بر همین اساس اگر می‏خواهیم دین تاریخی و معاصر خود را به این امام همام ادا کنیم باید به معارف رضوی نزدیک شویم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات را ابزاری برای نزدیک شدن به معارف رضوی دانست و تصریح کرد: ادبیات رساترین و گسترده‎ترین قالب ارتباطی است و اگر بخواهیم محاسن کلام اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) را معرفی کنیم محفل ادبیات هم در گستره نفوذ و هم در سرعت نفوذ محمل موثر و اساسی است.

صالحی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان مخاطب اصلی در این حوزه از انتقال معارف رضوی هستند،گفت: معارف در کودکان و نوجوانان پایدارتر می‎ماند در همین راستا باید کوشید با برگزاری چنین جشنواره‎هایی معارف رضوی را در میان نسل جدید گسترش داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که در وادی انتقال معارف رضوی از طریق ادبیات کودک و نوجوان گام برداشته‎اند به راستی شیعه رضوی هستند و دین خود را به امام رضا(ع) ادا کرده‌اند.

صالحی در پایان برگزاری این گونه جشنواره‌ها را کمکی موثر به شکوفاسازی خلاقیت نسل جوان و آینده ساز کشور و همچنین گسترش فرهنگ رضوی  عنوان کرد.

وی همچنین به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شرکت کننده در این جشنواره که در راستای معارف رضوی قلم زده‎اند توصیه کرد شان خود را کم ندانید چراکه از جایگاه والایی برخوردار هستید؛ برخی نوشتن کتاب «داستان راستان» توسط شهید مطهری را کسر شان این فیلسوف می‏دانستند ولی با توجه به اینکه خود به تاثیرگذاری اثرش واقف بود به انجام رسالت خود ادامه داد بنابراین شما نیز ادامه دهندگان راه موثر شهید مطهری(ره) هستید.

captcha