بی‌توجهی به سطوح پایین‌تر؛ آسیب مسابقات قرآن/ ادغام مسابقات دانش‌آموزی و شکوفه‌ها منطقی است
کد خبر: 3347086
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
سیف:

بی‌توجهی به سطوح پایین‌تر؛ آسیب مسابقات قرآن/ ادغام مسابقات دانش‌آموزی و شکوفه‌ها منطقی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآنی آموزش و پرورش اظهار کرد: ادغام مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها به دلیل ظرفیت‌های خوب وزارت آموزش و پرورش منطقی و معقول است.

سیدمهدی سیف، کارشناس قرآنی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ادغام مسابقات قرآن دانش‌آموزی و مسابقات قرآن شکوفه‌ها که امسال برای نخستین‌بار انجام می‌شود، گفت: اگر مسابقات شکوفه‌ها و مسابقات آموزش و پرورش در یک قالب منطقی و معقول ادغام شود کار خوبی است.
وی افزود: اگر سازوکاری که در آموزش و پرورش وجود دارد خوب به کار گرفته شود و عواملی که مجری هستند از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کرده و تبلیغات و فضاسازی خوبی داشته باشند تا بتوانند تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را در این مسابقات مشارکت دهند، می‌توانیم شاهد برگزاری مسابقات مطلوبی باشیم.

ادغام مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی خوب است
سیف در ادامه عنوان کرد: شکوفه‌ها نیز همه دانش‌آموز هستند و اینکه این دو مسابقه با هم ادغام شود خوب است البته باید این ادغام به گونه‌ای صورت بگیرد که شرایط موفقیت در کار فراهم شود تا یک کار فاخر ارائه شود. با ادغام دو مسابقه شکوفه‌ها و دانش‌آموزی باید کاری بهتر و متفاوت‌تر در مقایسه با سال‌های گذشته ارائه شود.

وی با بیان اینکه موفقیت در برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها در قالب جدید بستگی به مجریان دارد، گفت: اگر مجریان این مسابقات کارشناسی و همت و دلسوزی لازم را داشته باشند مسابقات رسالت خود را به خوبی ایفا کرده و اثربخش و سازنده خواهد بود اما گاهی اوقات دیده می‌شود که مجریان، تشریفاتی عمل می‌کنند و سعی نمی‌کنند که نکات منفی سال‌های گذشته را جبران کنند که این امر به نتیجه مسابقات آسیب وارد می‌کند.

نیازمند بازنگری و بازسازی در آیین‌نامه‌های داوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی هستیم
وی یادآور شد: مجریان مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها باید یک بازنگری و بازسازی در آیین‌نامه‌های داوری و اجرایی این مسابقات داشته باشند تا اگر ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد، برطرف شود؛ مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها نباید اینگونه برگزار شود که اگر کسی در این مسابقات رتبه نیاورد بعد از پایان مسابقات از فعالیت‌های قرآنی و قرائت و حفظ قرآن بی انگیزه شود و از مسابقات فاصله بگیرد.
سیف با عنوان این مطلب که مسابقات قرآن دانش‌آموزی زمانی که در سطح وسیع برگزار می‌شود، کیفیت قابل قبولی ندارد، اضافه کرد: سطح وسیع، همان مرحله مدرسه و منطقه است که باید با کیفیت مطلوب برگزار شود و مسابقات مدرسه‌ای و منطقه‌ای نباید ضعیف برگزار شود و این در حالی است که این مرحله از مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سطح بسیار ضعیف برگزار می‌شود و هر چه به مرحله استانی و کشوری نزدیک می‌شود بیشتر از قبل جدی گرفته می‌شود و در نهایت در مرحله کشوری نسبتا از سطح قابل قبولی برخوردار است.

برگزاری ضعیف مرحله مدرسه‌ای سازوکار خوبی نیست
وی یادآور شد: اینکه مرحله مدرسه‌ای و منطقه‌ای ضعیف برگزار شود و مرحله استانی و کشوری قوی‌تر باشد سازوکار خوبی نیست و در این صورت مسابقات آن رسالت و اثربخشی مورد نظر را نخواهد داشت.
داور مسابقات قرآن در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: مسابقات قرآن سازمان اوقاف نیز از این نارسایی و ضعف بیشتر رنج می‌برد. زمانی که مسابقات قرآن اوقاف را رصد و پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم که در سطح شهرستانی و منطقه‌ای بسیار ضعیف است و هر چه به سمت استانی و کشوری می‌رود مسابقات جدی‌تر و بهتر برگزار می‌شود که البته این مسئله آسیبی بزرگ در حوزه مسابقات قرآن است.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری ضعیف مراحل مقدماتی مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی به هیچ عنوان شایسته نیست، گفت: مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها باید با یک مدل مناسب و خاص خود طراحی و اجرا شود و عموم مردم را به بازی بگیرد و بتواند نوجوانان را جذب کند اما متأسفانه این اتفاق در هر دو مسابقه رخ نمی‌دهد.

مسئولان سازمان اوقاف پشتیبانی همه‌جانبه از آموزش و پرورش داشته باشند
سیف در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: آموزش و پرورش ظرفیت لازم برای برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها در قالب یک مسابقه را داد اما نیاز به چیدمان بهتری در انتخاب افراد و نحوه برگزاری دارد. مسئولان سازمان اوقاف نیز باید پشتیبانی همه‌جانبه‌ای از آموزش و پرورش داشته باشند.
وی یادآور شد: به هر حال آموزش و پرورش یک وزارتخانه وسیعی است و معلوم نیست بودجه‌های ضروری لازم را به برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی اختصاص دهد مگر اینکه این مسابقات با پشتیبانی جدی سازمان اوقاف و امور خیریه به سرانجام برسد. آموزش و پرورش از ظرفیت فکری و نیروی انسانی خوبی برای برگزاری مسابقات قرآن برخوردار است که با پشتیبانی سازمان اوقاف می‌تواند مسابقات خوبی را ارائه کند.
سیف در ادامه گفت: اگر ادغام مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی موجب جدی گرفته شدن مسابقات در این سطوح شود و سطح این مسابقات را پویاتر و اثربخش‌تر کند اتفاق خوب و مبارکی خواهد بود که ما نیز با این ادغام موافق و از آن خوشحال خواهیم بود، چرا که به هر حال کارشناسان قرآنی آموزش و پرورش بسیار توانا هستند که موجب می‌شوند سطح مسابقات ارتقا پیدا کند.

captcha