جشنواره بینالود مانعی برای اکران فیلم «محمد رسول الله» نیست
کد خبر: 3362064
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
فرماندار نیشابور:

جشنواره بینالود مانعی برای اکران فیلم «محمد رسول الله» نیست

گروه هنر: غلامحسین مظفری گفت: فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در سالن اصلی پردیس سینمایی نیشابور اکران شده و برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مانعی برای نمایش فیلم نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (بینالود) با حضور فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوان، غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار نیشابور، سید عباس حسینی شهردار نیشابور و عباس گرجی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد نیشابود امروز 22 شهریورماه در  محل این انجمن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فرخنده کیش در سخنانی اظهار کرد: نیشابور شهری است که ظرفیت بالایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری داراست؛ شهری که در تاریخ این سرزمین از آن به عنوان شهری فرهنگ دوست نام می برند و سومین جشنواره منطقه ای در این شهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: رویکرد جدیدی را در سیاست‌های برگزاری این جشنواره‌ها در پیش گرفته ایم. آن نیز این است که انتخاب فیلم‌ها را به سمت منطقه ای شدن پیش بریم تا به نوعی کل کشور را به 8 منطقه فرهنگی درآوریم. در برگزاری این رویدادها فرمانداریها و شهرداریها مهمترین عامل برای اجرای این جشنواره ها هستند. این اتفاق نیز تنها مختص به کشور ما نمی شود، بلکه دیگر کشورها نیز وضعیت اینگونه است. جشنواره منطقه ای سینمای جوان هم به مدد فرماندارها و شهرداریها برگزار می شود.

وی افزود: 11 تیر فراخوان پنجاه‌و‌سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (بینالود) از طریق سایت انجمن سینمای جوانان اعلام شد. این جشنواره به مدت چهار روز از تاریخ 25 تا 27 شهریورماه در استان خراسان رضوی، شهر نیشابور با حضور 9 استان گلستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، همدان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و تهران برگزار می‌شود.

فرخنده کیش ادامه داد: شرکت همه فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی در این جشنواره آزاد است. فیلم‌های منتخب جشنواره در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و سینماها و فرهنگسراها و مجموعه مکان‌ها و فضاهای نمایش فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش درخواهند آمد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد: تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده، بسط و تعمیم فرهنگ دینی و دفاع مقدس،توجه به دست‌آوردهای جدید علمی (دانش‌بنیان)، ثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان سینمای آینده و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه از جمله اهداف این جشنواره است.

این دبیر سینمایی ادامه داد: توجه به ارزش‌های اسلامی که یکی از اهداف اصلی این جشنواره است در تمامی بخش‌ها لحاظ می‌شود، چون باور داریم که زبان هنر، ابزاری تاثیرگذار و مهم در تبلیغ آموزه‌های دینی است.

وی در خصوص بخش‌های جشنواره بینالود توضیح داد: جشنواره در سه بخش مسابقه فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار می‌شود. بخش فیلم شامل دو بخش مسابقه و جنبی است. بخش جنبی به صورت غیررقابتی است و فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای ¬ مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلم‌سازان فیلم کوتاه شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار، نشست‌های تخصصی است.


فرخنده‌کیش درباره مقررات خاص بخش فیلم نیز افزود: حداکثر زمان برای آثار 30 دقیقه است و تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین 1392 باشد. فیلم‌هایی که برای جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان در سال‌های 92 و 93 ارسال‌شده‌اند امکان حضور در این دوره جشنواره منطقه‌ای را ندارند. آثاری که در این جشنواره موفق به دریافت تندیس به‌عنوان بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره شوند، به طور مستقیم به بخش مسابقه «سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» راه پیدا می‌کنند. 

فرخنده کیش عنوان کرد: فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های سی‌ام و سی‌و‌یکم فیلم کوتاه تهران که به بخش مسابقه راه‌یافته و دیپلم یا تندیس نگرفته باشند، می‌توانند به این دوره از جشنواره ارسال شوند.

وی درباره فیلمنامه جشنواره فیلم بینالود بیان کرد: بخش فیلمنامه برای کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه‌نویسی و با توجه به اهمیت این حوزه تولید فیلم در چهار شاخه داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در دو بخش آزاد و اقتباسی برگزار می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره مقررات خاص بخش فیلم‌نام نیز توضیح داد: فیلم‌نامه‌ها باید بر مبنای زمان حداکثر 15 دقیقه نوشته‌شده باشد. تعداد فیلمنامه‌های ارسالی هر نفر برای هر دو بخش آزاد و ویژه درمجموع حداکثر چهار فیلمنامه در نظر گرفته‌ شده است. فیلمنامه‌های ارسالی نباید تولید شده باشند.

وی درباره بخش عکس جشنواره نیز گفت: بخش عکس شامل دو بخش مجموعه عکس و تک عکس است. در این بخش به مفاهیم والای فرهنگی بر اساس باورها و ویژگی‌های فرهنگی مناطق مختلف ایران اسلامی و ارائه اندیشه‌ای نو بر پایه پژوهشی جامع برای دستیابی به بیانی صریح و قدرتمند در ارائه یک اثر ناب پرداخته می‌شود. بخش مسابقه با موضوع «آزاد» و «عکاسی خلاق» برگزار می‌شود. شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است.عکس‌های راه‌یافته به بخش مسابقه در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.



وی عنوان کرد: به طور کلی 967 اثر در بخش عکس، فیلمنامه و فیلم کوتاه به دبیرخانه پنجاه‌و‌سومین جشنواره منطقه‌ای نیشابور رسیده است. در بخش فیلم کوتاه از بین 361 فیلم کوتاه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه‌و‌سومین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان  55 فیلم کوتاه را برای شرکت در بخش مسابقه این جشنواره انتخاب شده است. در بخش عکس با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (بینالود) در تاریخ 31 مردادماه 341 قطعه عکس از 111 عکاس از 9 استان یاد شده به دبیرخانه این جشنواره ارسال‌ شده است.

فرخنده کیش ادامه داد: عکس‌های ارسالی در دو بخش تک عکس و مجموعه امکان حضور در بخش مسابقه عکس این جشنواره را دارند که از این بین 249 قطعه تک عکس از 92 عکاس و 92 قطعه عکس در بخش مجموعه عکس از 19 عکاس آمار عکس‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره را تشکیل می‌دهند.


وی درباره تعداد آثار رسیده در بخش فیلمنامه گفت: تعداد 265 فیلمنامه از 136 فیلمنامه نویس به دبیرخانه این جشنواره ارسال ‌شده است. بر اساس این گزارش؛ فیلمنامه‌های ارسالی در دو بخش آزاد و اقتباسی امکان حضور در بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره را دارند که از این بین 240 فیلمنامه در قالب آزاد از 116 فیلمنامه‌نویس و 25 فیلمنامه در قالب اقتباسی آمار فیلم نامه‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره را تشکیل می‌دهند.

فرخنده کیش درباره جوایز بخش‌های مختلف جشنواره چنین توضیح داد: جمعا 240 میلیون ریال در بخش فیلمنامه جایزه اختصاص داده شده است. همچنین جایزه ویژه هیئت‌ داوران، شامل تندیس و مبلغ 40 میلیون ریال به بهترین فیلم جشنواره با نگاه به مضامین اعلام‌ شده در بخش اهداف جشنواره اهدا می‌ شود. هیئت‌داوران می‌تواند حداکثر دو دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال تحت عنوان تقدیر هیئت‌ داوران اهدا کنند.

وی افزود: در بخش آزاد نیز جمعاً 37 میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود که نفر اول 15، نفر دوم 12 و نفر سوم 10 میلیون ریال جایزه دریافت می‌کنند. در بخش اقتباسی نیز تندیس جشنواره، مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر به بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا می‌شود. هیئت‌ داوران می‌توانند علاوه بر این جوایز، حداکثر دو لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون ریال به آثار برتر اهدا کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره جوایز بخش عکس گفت: جمعا 55 میلیون ریال جایزه نقدی در بخش عکس به برگزیدگان اهدا می‌شود. هیئت‌ داوران می‌توانند علاوه بر جوایز اعلام‌شده، حداکثر دو لوح تقدیر به همراه جایزه نقــدی به مبلغ 3میلیون ریال به هر یک اهدا کنند.

هیئت داروان جشنواره

فرخنده کیش درباره هیئت انتخاب و داوران بخش‌های مختلف جشنواره عنوان کرد: در بخش فیلم کوتاه مریم کشکولی نیا، کریم فائقیان، حسن قهرمانی، کاوه قهرمان و محمدرضا فرطوسی 361 فیلم کوتاه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان را انتخاب و داوری خواهند کرد. در بخش فیلمنامه جعفر حسنی، مجتبی اقدامی و مسعود احمدیان 265 فیلمنامه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه‌و‌سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بینالود را انتخاب و داوری خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان بیان کرد: دربخش عکس جواد پورصمد، محمد خدادادی مترجم‌زاده و مسعود زنده روح کرمانی 341 قطعه عکس رسیده به دبیرخانه پنجاه‌و‌سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان را داوری خواهند کرد.

تمرکز زدایی فرهنگی در سینما

در ادامه این برنامه غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار نیشابور گفت: برگزاری این جشنواره‌ها در مناطق مختلف کشور ثمره خوبی دارد و مناطق مختلف می‌توانند در جریان این جشنواره شرکت کنند و افراد شرکت کننده قادرند این مناطق را به صورت تور فرهنگی ببینند. در حوزه فرهنگی، تمرکززدایی آفتی بوده و انجمن سینمای جوانان می‌تواند نقطه آغاز حرکت از مرکز به سمت شهرستان‌ها باشد. هنوز نیشابور ابعاد ناشناخته بسیاری دارد.

مظفری اعلام کرد: نیشابور پردیس سینمایی با سه سالن دارد که در طول برگزاری این جشنواره میزبان این رویداد سینمایی خواهد بود.

در پایان این مراسم مظفری در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایکنا مبنی بر اینکه آیا در نیشابور فیلم «محمد رسول الله» به نمایش در آمده است و استقبال مردم چگونه بوده است؟ گفت: فیلم «محمد رسول الله» از یک هفته پیش در نیشابور به نمایش عمومی در آمده است و استقبال از آن هم خیره کننده بوده است، به نحوی‌که برخی مواقع سالن یک این شهر که نزدیک 400 صندلی دارد پر شده و ما مجبور می شویم در سالن 2 این پردیس هم فیلم را به نمایش در آوریم.

وی در انتهای این گزارش اعلام کرد: برگزاری این جشنواره هیچ ارتباطی به نمایش فیلم «محمد رسول الله» نخواهد داشت، چون یکی از سالن‌ها را به جشنواره اختصاص می دهیم و همچنین سالن اصلی در خدمت فیلم «محمد رسول الله» خواهد بود، چون رسالت همه ما حمایت از این اثر فاخر است.

captcha