نگرش درست به جهان هستی، انسان‌های خداباور را در برابر حوادث مقاوم می‌کند
کد خبر: 3377693
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

نگرش درست به جهان هستی، انسان‌های خداباور را در برابر حوادث مقاوم می‌کند

گروه اندیشه: کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خداباوری مؤلفه اصلی رسیدن به بهداشت روان و آرامش حقیقی است، گفت: نگرش درست به جهان هستی، انسان‌های موحد را در برابر حوادث تلخ مقاوم می‌‌کند.


حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: تأثیر باورهای دینی بر روح و روان غیر قابل انکار است و بی‌شک داشتن اعتقادات دینی انسان را در برابر حوادث تلخ زندگی مقاوم می‌کند.



وی بیان کرد: یکی از دلایلی که موجب می‌شود انسان‌های معتقد و خدا باور در برابر حوادث تلخ زندگی امید و استقامت روحی را از دست ندهند این است که به رحمت الهی معتقدند و می‌دانند که در ظاهر اتفاقات تلخ و شیرین زندگی حکمت خالق عالمیان نهفته است.



کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: از طرف دیگر انسان خدا باور تلخی و خوشی این دنیا را در کنار هم می‌بیند و به همین دلیل انتظار وقوع حوادث تلخ در زندگی را دارد و هنگام رخ دادن اتفاقات ناخوشایند آمادگی‌اش را دارند.



نخعی‌پور ادامه داد: یکی از عللی که معمولاً موجب می‌شود انسان‌ها هنگام وقوع حوادث تلخ دچار استرس و اضطراب شوند این است که انتظار رخ دادن چنین اتفاقاتی مثلا مرگ یکی از عزیزانشان را ندارند در حالی که موحدان و خداباوران بر این عقیده اندکه « کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ؛ هر چه بر زمین است فانی ‏شونده است» الرحمن /26



وی افزود: یکی از مصداق‌هایی که در آن اعتقاد توحیدی زمینه آرامش روان را فراهم می‌کند، اعتقاد موحدان درباره مرگ است و از آن‌جایی که مؤمنان مرگ را  نیستی و نابودی نمی‌دانند و معمولاً هم انسان‌ها از نیستی هراس دارند، پذیرش مرگ نزدیکان برای موحدان آسان‌تر است.



کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: باید به این نکته توجه داشت که هر چند یاد خدا آرامش‌بخش قلب‌هاست، اما این مهم زمانی حاصل می‌شود که تعریف درست و کاملی از خداوند داشته باشیم و آن خدایی است که نهایت حکت، توانایی و علم است.



وی با اشاره به اینکه در روایات دینی مطرح شده که مؤمن مانند کوه استوار است، یادآور شد: مصداق این مؤمنان امام حسین(ع) است که می‌فرمود: خداوندا تمام این سختی‌ها را تحمل می‌کنم چرا که در پیشگاه تو رخ داده است.

captcha