غدیر خم و جریان ولایت امام علی(ع) مهم‌تر از ولادت آن حضرت است + عکس
کد خبر: 3377788
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ:

غدیر خم و جریان ولایت امام علی(ع) مهم‌تر از ولادت آن حضرت است + عکس

شعب خارجی: آیت‌الله رمضانی گفت: واقعه غدیرخم و جریان ولایت امیرمؤمنان علی(ع) بسیار مهم­‌تر از ولادت آن حضرت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، مراسم جشنی به مناسبت عید سعید غدیر خم، سالروز تاریخی امامت و ولایت، شامگاه پنجشنبه، نهم مهرماه، با حضور مسلمانان ملیت­‌های مختلف و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برگزار شد.

آیت‌الله رمضانی، امام جمعه هامبورگ در این مراسم ضمن تبریک عید سعید غدیرخم به‌عنوان عید بزرگ همه مسلمانان، از حضرت علی(ع) به‌عنوان شایسته‌ترین فرد برای جانشینی پیامبراکرم(ص) یاد کرد و گفت: این واقعه بزرگ به گونه‌ای قطعی و یقینی است که کسی نمی­‌تواند در آن شک و تردید کند.

وی بیان کرد: واقعه غدیرخم و جریان ولایت امیرمؤمنان علی(ع) بسیار مهم­‌تر از ولادت آن حضرت است. آنچه در مبعث برای بشریت اتفاق افتاد، در روز غدیر به‌عنوان امانت به امیرمؤمنان علی(ع) سپرده شد. بدون شک برای پیامبر(ص)، فردی شایسته‌تر، لایق‌تر و امین‌تر از حضرت علی بن‌ابیطالب(ع) برای به عهده گرفتن این مسئولیت خطیر وجود نداشت.

آیت‌الله رمضانی گفت: حضرت علی(ع) یگانه مردی است که کعبه را به ولادتش مفتخر کرده و این تمثیل زیبا، بیانگر آن است که برای شناخت کعبه، باید باطن و قلب قبله را شناخت.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: اهمیت سیاسی و اجتماعی مسئله هدایت امت اسلامی به حدی زیاد است که وقتی پیامبر(ص) در روز هجدهم ماه ذی­‌الحجه به غدیرخم رسیدند، آیه 67 سوره مائده بر آن حضرت نازل شد که می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏‌ای».

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج این پیام قرآنی این است که غدیرخم، عید همه مسلمانان است و تنها اختصاص به شیعیان ندارد. همچنین این آیه شریفه به خوبی بیانگر این معناست که این انتخاب مهم در واقع از سوی خداوند متعال انجام پذیرفته است و پیامبر اکرم(ص) تنها ابلاغ‌کننده آن بوده است و مردم باید تبعیت می‌کردند. در این میان پیامبر اکرم(ص) وظیفه خود را انجام داد؛ اما برخی به عللی تبعیت نکردند.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: بدون شک ویژگی‌های کسی که خداوند برای هدایت جامعه برمی­‌گزیند، ویژگی‌های منحصر به فرد و برجسته‌ای است. متأسفانه برخی خودخواهان و حسودان دوست نداشتند که فضایل این شخصیت بزرگ بر همگان مشخص شود.

امام جمعه هامبورگ بیان کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، 25 سال از جمع‌آوری و کتابت احادیث نبوی جلوگیری شد و حتی بسیاری از احادیث سوزانده شد که یکی از علل این کار این بود که در احادیث پیامبر(ص) فضائل و کرامات حضرت علی(ع) بسیار مشهود بود. غربت آن­ حضرت تا جایی بود که برای سب و لعن حضرت علی(ع) منبر ساختند و در نمازجمعه‌ها به او دشنام می­‌دادند؛ حتی بعد از آنکه اعلام شد که دیگر سب نکنید(دشنام ندهید)، برخی گفتند شش ماه به ما فرصت دهید تا عادتِ سب علی(ع) را ترک کنیم.

وی با اشاره به اینکه با همه این فشارها و بی­‌مهری‌ها، حضرت علی(ع) در ذهن هر آزاداندیشی، تداعی‌کننده مفاهیم والایی همچون عدل و داد، انصاف، زهد، تقوی، شجاعت، مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم است، افزود: حضرت علی(ع) یگانه مردی است که کعبه را به ولادتش مفتخر کرده و این تمثیل زیبا، بیانگر آن است که برای شناخت کعبه، باید باطن و قلب قبله را شناخت. ایشان از کودکی در دامان پرمهر خاتم‌النبیین(ص) پرورش یافته و نخستین کسی است که به اسلام ایمان آورده است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان برخی از دانشمندان غربی و شخصیت‌های علمی و اسلامی به تشریح فضائل و کرامات حضرت امام علی(ع) پرداخت و گفت: در حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) آمده است که اگر تمامی درختان قلم شده و تمامی دریاها مرکب و همه انسان‌ها نویسنده شوند، هرگز نمی‌توانند درباره علی حق مطلب را ادا کرده و فضایل ایشان را به شمارش بیاورند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به این فرموده پیامبر اکرم(ص) که «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»، اظهار کرد: خیلی‌ها این جمله را این طور ترجمه کرده‌اند که حضرت علی(ع) با حق و به دنبال حق است و هرجا حق باشد، حضرت علی(ع) هم آنجاست؛ ولی ابن ابی الحدید دقیق­‌تری دارد و می­‌گوید هرجا علی باشد، حق آنجاست.

یادآور می‌شود، این مراسم با قرائت قرآن کریم، اجرای سرود نوجوانان، پخش کلیپ تصویری، مدیحه‌سرایی، سخنرانی، اجرای تواشیح و مسابقه غدیر همراه بود.

captcha