«موسی معتمدی» از روسیه بازگشت/ ترفند داوران هم مانع از کسب رتبه‌ نشد/ بازتاب فاجعه منا + فیلم
کد خبر: 3385232
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
گزارش ایکنا؛

«موسی معتمدی» از روسیه بازگشت/ ترفند داوران هم مانع از کسب رتبه‌ نشد/ بازتاب فاجعه منا + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه در بازگشت از این مسابقات در فرودگاه امام خمینی(ره) به بیان برخی مطالب از متن تا حاشیه این مسابقات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، موسی معتمدی، دارنده رتبه نخست شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه ساعت 2:30 بامداد امروز چهارشنبه 22 مهرماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال جمعی از فعالان و مسئولان قرآنی کشور قرار گرفت.
وی در حاشیه این استقبال در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه گفت: این مسابقات در رشته حفظ قرآن برگزار شد و شاهد حضور حفاظ قوی‌ای در این مسابقات بودیم، خصوصاً شش نفری که در فینال بودند همه بدون اشتباه ظاهر شدند.

معتمدی افزود: بحثی که مطرح است این است که در این مسابقات، نماینده ایران که شیعه است یک طرف و سایر شرکت کنندگان و داوران و حتی عوامل مسابقات نیز طرف دیگر بوده و با هم هستند و ما را به نوعی زیر ذره بین داشتند، حقیقتاً کسب رتبه توسط نماینده ایران برای آنها ناخوشایند بود. در این مسابقات نمایندگان 44 کشور دعوت شده بودند که در نهایت نمایندگان 40 کشور در مسابقات حضور یافتند.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در ادامه در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی کسب این رتبه را داشتید یا خیر،‌ تصریح کرد: من نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات بودم و با این نیت حضور یافته بودم که بهترین نتیجه را کسب کنم، احتمال ناداوری را می‌دادم و این مسئله که نماینده ایران رتبه‌ای را کسب کند برای خود داوران نیز مهم شده بود.


معتمدی گفت: البته داوران این مسابقات تلاش زیادی کردند تا نماینده ایران نتواند صاحب رتبه دار شود،‌ یکی از این تلاش‌ها چینش اجرای فینالیست‌ها بود، در فینال مسابقات که شش نفر حضور داشتند آخرین نوبت را بدون اینکه هیچ قرعه‌کشی انجام دهند به من دادند، این امر زمانی آسیب بیشتری داشت که هیچ قرنطینه‌ای در کار نبود و همه فینالیست‌ها در سالن حضور داشتند. رئیس هیئت داوران از کشور اردن بود و علاوه بر آن داورانی از کشورهای مصر، روسیه، یمن و ... حضور داشتند.


وی افزود: داوران مسابقات عمداً من را به عنوان ششمین نفری که باید برنامه اجرا کند قرار دادند تا استرس و اضطراب بیشتری را به من وارد کنند اما به حول و قوه الهی این مورد نیز نتوانست مانع از اجرای خوب و قوی من شود. جو داوری به حدی بود که تعبیر یکی از داوران این بود که اگر اشتباه کوچکی صورت می‌گرفت رتبه‌ای را به من نمی‌دادند؛ چرا که نظرات متعددی در نتیجه دخالت داده می‌شد.
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه در مورد این مسابقات عنوان کرد: در این مسابقات ملاک فقط حسن حفظ بود و البته امسال چون اکثراً بدون غلط قرائت کردند تجوید و صوت و لحن تعیین کننده شده بود، اما حسن حفظ بسیار کمک کننده بود،‌ من از 10 نمره حسن‌الاداء 75/9 کسب کرده بودم و این از دید داوران نمره بسیار خوبی بود.


این حافظ برجسته کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد آیین نامه و شیوه نمره دادن در این مسابقات نیز بیان کرد: آیین نامه مسابقات سه تا 18 نمره برای حفظ و تجوید و یک مورد دیگر دارد و 10 نمره نیز برای حسن‌الاداء در نظر گرفته بودند، ‌نمرات دست داوران بود و هر داوری در تمام آیتم‌ها نمره می‌داد. این مسابقات 64 نمره بیشتر نداشت. مسابقات پنج داور داشت و هر داور از 64 نمره یک نمره می‌داد و بعد هم نمره پایانی جمع بسته می‌شد.
وی در مورد بازتاب کسب رتبه، توسط یک ایرانی در این مسابقات نیز گفت: تا جایی که من دیدم تاجیکستانی‌های حاضر در فضای مسابقات بسیار خوشحال شده بودند و بقیه مردم نیز اجرای من را که دیدند اتفاق نظر داشتند که باید رتبه اول به من برسد. به محض اینکه به روی سن رفتم مورد تشویق بسیار زیاد حاضران در سالن قرار گرفتم و بعداً متوجه شدم که این افراد اکثراً از شهروندان تاجیکستانی هستند و از کسب رتبه توسط یک ایرانی بسیار خوشحال شده بودند. در روز فینال مسابقات اکثر حاضران در سالن که شاید به بیش از پنج هزار نفر هم می‌رسید تاجیکستانی بودند و به محض خواندن نام نماینده ایران برای اجرا بسیار خوشحال شدند.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه با تأکید مجدد بر اینکه شیوه چیدن اجرا در فینال مسابقات به صورت عمدی و در راستای تضعیف روحیه نماینده ایران بود، گفت: با اینکه این کار می‌توانست بسیار استرس‌زا شود اما از یک جهت برای من بسیار خوب شد و آن هم اینکه، همه اجراهای خود را انجام داده بودند و بعد از اجرای من قبل از اینکه نتایج اعلام شود همه حاضران و حتی خود متسابقان اذعان داشتند که رتبه اول حق من است.
این حافظ کل قرآن در مورد شیوه و محل برگزاری مسابقات اظهار کرد: مسجد جامع شهر مسکو که حدود یک ماه قبل افتتاح شده است محل برگزاری مرحله مقدماتی این مسابقات بود،‌ این مسجد بسیار بزرگ و با عظمت بود، مرحله مقدماتی مسابقات سه سؤال یک صفحه‌ای داشت که به همه آنها پاسخ دادم، از بین شرکت کنندگان در مرحله مقدماتی شش نفر به فینال مسابقات راه پیدا کردند و فینال نیز در مجتمع بزرگ شش هزار نفری برگزار شد.

معتمدی در مورد استقبال مسلمانان از این مسابقات، گفت: استقبال به گونه‌ای بود که برای حضور در سالن مجبور به تهیه بلیط بودند، البته برای حضور بیشتر مردم جوایزی نیز در نظر گرفته بودند که به قید قرعه به سه نفر از حاضران سفر حج عمره دادند. در این مسابقات و در مراسم اختتامیه امام جماعت حرمین شریفین را نیز دعوت کرده بودند.
معتمدی در پاسخ به سؤالی در مورد حضور رایزنان فرهنگی ایران در روسیه در حاشیه مسابقات نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه رایزن فرهنگی ایران حضور خوبی داشت و از روز اول که وارد مسکو شدم پیگیر کارها بود، برای فینال نیز همه حضور داشتند و بعد هم دعوت‌هایی توسط رایزن فرهنگی صورت گرفت.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شرکت کنندگان و مسئولان برگزار کننده مسابقات تا چه میزان با فعالیت‌های قرآنی ایران آشنا بودند، افزود: با چند نفر از متسابقان که صحبت می‌کردم،‌ همه اطلاعات خوبی از فعالیت‌های قرآنی ایران و قاریان و حافظان ایرانی داشتند، شرکت کننده کشور یمن که دوم شد، خیلی از قاریان و حفاظ ایرانی تعریف می‌کرد،‌ این شرکت کننده اعتقاد داشت که حفاظ ایرانی با شجاعت قرائت می‌کند و در روز پایانی گفت که افتخار من این است که یک ایرانی رتبه اول را به دست آورده است.

نفر اول شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه افزود: هم مرحله مقدماتی و هم فینال تنها کسی بودم که شش سؤال را بدون کوچکترین اشتباهی پاسخ دادم و این برای خود داوران نیز جالب بود که در مرحله مقدماتی تنها من توانسته بودم بدون اشتباه ظاهر شوم.
معتمدی در ادامه ضمن قدردانی از تمامی افرادی که برای کسب این رتبه متحمل زحمت شده‌اند و گفت: برنامه من برای آینده این است که همچنان مشغول فعالیت‌های قرآنی و از جمله آموزش قرآن باشم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد بازتاب عروج تعدادی از قاریان ایرانی در فاجعه منا در بین متسابقان و برگزار کنندگان این مسابقات، گفت: کمابیش شرکت کنندگان با قاریان ایرانی به عروج رفته در این فاجعه آشنایی داشتند، یکی از شرکت کنندگان مصری که سال گذشته در مسابقات بین‌المللی ایران نیز حضور داشت عکس «حسن دانش» و «محسن حاجی حسنی کارگر» را در تلفن همراه خود داشت و به من نشان داد و گفت که با این دو دوست بوده است و بسیار ابراز ناراحتی کرد. چند نفری بودند که از این موضوع اطلاع داشتند و با من در این مورد صحبت کردند.

نفر اول شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه خاطرنشان کرد: در پایان مسابقات و بعد از کسب رتبه اول داور اردنی مسابقات در جمع عده‌ای از شرکت کنندگان تعریف می‌کرد که نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی روسیه که رتبه نخست را کسب کرده است شانس آورده است که این مسابقات بعد از فاجعه منا برگزار شد چرا که در ایران جایزه نفرات اول مسابقات بین‌المللی اعزام به سفر حج است،‌ اگر این مسابقات قبل از مراسم حج برگزار می شد و نماینده ایران رتبه اول را کسب می کرد احتمال داشت در فاجعه منا حضور داشته باشد.
معتمدی در پایان در مورد جایزه این مسابقات نیز گفت: در برخی سایت‌ها اطلاع‌رسانی شده بود که جایزه رتبه اول 10 هزار دلار است در صورتی که اینگونه نیست و جایزه نفر اول پنج هزار دلار است، البته افت ارزش واحد پول روسیه در برابر دلار یکی از دلایل کاهش میزان جوایز مسابقات بوده است.
یادآور می‌شود سیدعلی سرابی،‌ قائم مقام شورای عالی قرآن،‌ محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مهدی دستیاری، کارشناس امور بین‌الملل مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله هیئت استقبال‌کننده از موسی معتمدی بودند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تالی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۰۸:۱۸
0
1
خدمت اقا موسای معتمدی دوست قرآنی عزیز صمیمانه تبریک عرض میکنم. هزار ماشاء اله مدتیه که در همه مسابقات رتبه برتر کسب میکنند. برای شما توفیق روزافزون در سایه قرآن عزیز را آرزومندم.
captcha