واقعه غدیر خم بزرگترین احیای امر به‌معروف بود
کد خبر: 3390616
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

واقعه غدیر خم بزرگترین احیای امر به‌معروف بود

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه واقعه غدیر خم بزرگترین رسالت پیامبر(ص) بعد از خود بود و بزرگترین احیای معروف بود، اضافه کرد: امر به‌معروف و نهی از منکر باید از خود ما آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر واضحی، مدرس حوزه علمیه قم شام‌گاه دوشنبه، 27 مهرماه در همایش «حفظ نظام و فرهنگ اسلامی»، اظهار کرد: ترویج خوبی در جامعه باید دغدغه شود، اما امر به‌معروف و نهی از منکر نباید همچون خوارج با خنجر و شمشیر اجرا شود.

وی با بیان اینکه واقعه غدیر خم بزرگترین رسالت پیامبر(ص) بعد از خود بود و بزرگترین احیای معروف بود، اضافه کرد: امر به‌معروف و نهی از منکر باید از خود ما آغاز شود و ما خود نخستین عاملان این فریضه الهی باشیم البته تنها گناه نکردن در مجالس گناه از آدمی سلب مسئولیت نمی‌کند بلکه وظیفه آدمی ریشه‌کن کردن گناه و بر هم زدن مجلس گناه است.

واضحی عنوان کرد: نخستین عامر به معروف و ناهی از منکر پروردگار است، اکثر آیات کتابی که خداوند فرستاده امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از اهداف رسالت پیامبرانی که مبعوث فرمودند نیز نیز این فریضه مهم بوده است؛ معروف با عقل آدمی سازگار است و آدمی به راحتی آن را قبول می‌کند.

وی اظهار کرد: که امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهند، یکسری باید و نبایدها را به ذهن مخاطب خود القا و ترویج می‌کنند و این فریضه تنها به پیامبران و ائمه اطهار(ع) محدود نمی‌شود بلکه همه افراد جامعه را شامل می‌شود. در نظام توحیدی بر اساس اصول دین، هر کس وظیفه‌ای را که به عهده گرفته، باید به نحو احسن انجام دهد و این خود نوعی امر به معروف و ترویج آن است.

این مدرس حوزه علمیه قم با برشمردن ویژگی‌های افراد منافق اظهار کرد: مهمترین ویژگی این افراد ترویج و افزایش زشتی در جامعه است و تمامی افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند، چه مذهبی و چه غیر مذهبی، ترویج خوبی‌هاست؛ ترویج خوبی در جامعه باید تبدیل به دغدغه شود و همگی درباره آن احساس مسئولیت داشته باشند. همان‌گونه که سردار همدانی نمونه بارز این تبلیغ و ترویج در جامعه بود.

captcha