برگزاری جلسه ختم قرآن شب عاشورا در منزل «سیدمهدی سیف»
کد خبر: 3390990
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

برگزاری جلسه ختم قرآن شب عاشورا در منزل «سیدمهدی سیف»

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه ختم قرآن که همزمان با روز تاسوعا و شب عاشورا در منزل سیدمهدی سیف، مدرس قرآن کریم برگزار خواهد شد سنت حسنه‌ای است که از مرحوم «سیدمحمدحسن سیف» به یادگار مانده است.

سیدمهدی سیف، مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته جلسه ختم قرآن را بعد از نماز صبح روز تاسوعا در منزلمان آغاز می‌کنیم که این جلسه تا نماز صبح روز عاشورا ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مرحوم ابوی‌(سیدمحمدحسن سیف 1361-1275) در ایام حیاتشان در روزهای تاسوعا و عاشورا، جلسه ختم قرآن را در منزل برگزار می‌کردند که پس از فوت ایشان دیگر اعضای خانواده، مصرّ بودند تا هم‌چنان این سنت حسنه هرساله در منزل ما ادامه یابد و ثواب یک دور ختم قرآن را به روح و جسم مطهر سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان اهدا کنیم.

سنت جلسه ختم قرآن ‌که از مرحوم ابوی باقی ماند
سیف افزود: سنت جلسه ختم کل قرآن کریم که از مرحوم ابوی باقی مانده را هرساله با حضور اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در منزلمان برگزار می‌کنیم که اساتید و قاریان قرآن با حضور در این جلسه ختم قرآن به‌صورت مستمر به تلاوت قرآن می‌پردازند تا در طول یک روز یک ختم کل قرآن انجام شود.
وی با بیان اینکه این جلسه قرآن کمتر از 20 نفر افراد ثابت دارد که در طول این یک روز در منزل ما حضور دارند، اظهار کرد: علاوه بر افرادی که به صورت ثابت در این جلسه حضور دارند ده‌ها نفر از قرآن‌دوستان و عزاداران حسینی نیز در طول این یک روز در جلسه حضور پیدا می‌کنند که البته در زمان تلاوت چند سوره هستند و می‌روند و افراد دیگر جایگزین آنها می‌شوند.

ختم قرآن با حضور اساتید و قاریان مسلط
این مدرس قرآن ادامه داد: در این جلسه قرآن، تلاش داریم که اساتید و قاریان مسلط، تلاوت داشته باشند و افراد ضعیف‌تر کمتر تلاوت کنند زیرا با توجه به زمان کمی که در اختیار داریم باید سرعت تلاوت بالا باشد. برای تلاوت هر جزء از قرآن کریم 40 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌گذاریم.
وی ادامه داد: هرچند که به‌دلیل زمان کمی که برای ختم قرآن در روز تاسوعا و شب عاشورا داشته و امکان آن نیست که تمرکز بر روی معانی و مفاهیم آیات داشته باشیم، اما تأکید ما بر این است که حداقل توجه به مفاهیم آیات قرآن وجود داشته باشد.

توجه به معنای آیات در جلسات ختم قرآن کریم
سیف عنوان کرد: کسانی که در شب عاشورا کل قرآن را ختم نمی‌کنند و فقط یک جزء یا چند حزب از قرآن را می‌خوانند شایسته است که به‌دلیل حجم کم اجزاء بر مفاهیم آیات نیز تمرکز کنند؛ حتی می‌توان حجم آیاتی که قرائت می‌شود، کم کرد اما به معنای آیات بیشتر توجه کرد.

captcha