قیام امام حسین(ع) بهترین نمونه آزادی خواهی در جهان است
کد خبر: 3393407
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

قیام امام حسین(ع) بهترین نمونه آزادی خواهی در جهان است

گروه اندیشه: یک کارشناس دینی با اشاره به ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع)، گفت: می‌توان گفت قیام امام حسین‌(ع) بهترین نمونه عدالت ‌خواهی، ظلم‌ ستیزی و آزادی‌طلبی در جهان است.

حجت‌الاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به این که ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) اساسی‌ترین و سیاسی‌ترین حکم تاریخ اسلام است، گفت: اگر دقیق و عمیق به نهضت و قیام امام حسین(ع) نگاه کنیم اگر چه این قیام ابعاد مختلف اخلاقی، اجتماعی و عرفانی دارد ولی از بعد سیاسی آن نمی‌‌توان گذشت و شاید مهمترین بعد آن بعد سیاسی قیام امام‌(ع) باشد.

وی اولین مؤلفه سیاسی قیام امام حسین(ع) را تشکیل حکومت اسلامی و ولایت‌پذیری دانست و افزود: حضرت اباعبدالله‌(ع) برعدم شایستگی آل‌‌ابوسفیان برای خلافت پافشاری می‌نمود و با مطالعه تاریخ این نهضت بزرگ مشخص می‌شود که سیدالشهدا(ع) در هرجا مناسب می‌دید مردم را به پذیرش حکومت و رهبری عادل دعوت می‌کردند.

حجت‌الاسلام دهقان اظهار کرد: شناساندن رهبری صالح به امت اسلام و رسوا ساختن رهبران فاسد، مهم‌‌ترین پیام نهفته در همه قیام‌های ائمه معصوم‌(ع) به ویژه قیام کربلاست.

نفی جدایی دین از سیاست

این کارشناس تصریح کرد: معاویه و پسرش یزید عملا تفکر «جدایی دین از سیاست» را رواج می‌دادند، به عنوان نمونه وقتی که معاویه بر خلافت نشست، بلافاصله به عراق آمد و در سخنرانی خود به مردم اخطار نمود که من با شما سرنماز و روزه نمی‌جنگیدم، بلکه می‌خواستم بر شما حکومت کنم و به مقصود خود رسیدم.

وی اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی‌(ره) در مورد این سخن معاویه، می گوید: «معاویه با این سخن اشاره می‌کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگه داشتن حکومت خود به کار خواهد بست و البته روشن است که چنین حکومتی سلطنت و پادشاهی است نه خلافت و جانشینی پیامبر خدا(ص).»

حجت‌الاسلام دهقان اظهار کرد: امام حسین‌(ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست و در اسلام بین این دو هم‌گرایی و هماهنگی وجود دارد و هر وقت در رأس حکومت، زمامداران و حاکمانی فاسد قرار گیرند که لیاقت منصب حکومت و کشور داری را ندارند باید بر علیه آنها شورید و از منصب حکومت عزل کرد.

عدالت خواهی

این کارشناس تصریح کرد: سالار شهیدان تلاش می‌کرد تا تبعیض و بی‌عدالتی را از جامعه مسلمانان ریشه‌ کن کند و عدالت و مساوات را در میان مردم برقرار سازد از دیدگاه بلند آن حضرت، زمامدار مسلمانان باید در رفتار، گفتار و انتخاب کارگزارانش شیوه‌‌ای عادلانه پیش گیرد و درجهت گسترش عدل و داد قدم بردارد.

ظلم‌ستیزی

وی افزود: ظلم‌ستیزی یکی از ابعاد بزرگ قیام عاشوراست ستم‌‌پذیری آسیب مهمی برای دین‌داری مردم است که موجب می‌شود جباران و ستمگران بر جامعه حاکم شوند، اما اگر انسان‌ها با عزت زندگی کنند قطعا خط سیر جامعه سر از ستم و بی‌عدالتی در نمی‌آورد.

حجت‌الاسلام دهقان اظهار کرد: می‌توان گفت قیام امام حسین‌(ع) بهترین نمونه عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و آزادی‌طلبی در جهان است.

captcha