توصیه‌ها و تجربیات یک زائر برای مسافران اربعین حسینی + عکس
کد خبر: 3409324
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

توصیه‌ها و تجربیات یک زائر برای مسافران اربعین حسینی + عکس

گروه اجتماعی: سفر اربعین سفری است به دیار غریب ولی آشنا که هیچ‌وقت احساس غربت و تنهایی نمی کنی؛ وارد سرزمینی می‌شوی که خیلی‌ها آرزویش را دارند اما در این راه نکته‌ها و مطالبی هست که اگر رعایت شود سفر خاطره‌انگیز و پر برکتی برای زائران رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، وقتی دل شکسته و مشتاق زیارت باشی، سختی‌های راه را به جان می‌خری و رهسپار دیاری می‌شوی غریب ولی آشنا که هیچ وقت احساس غربت و تنهایی نمی‌کنی؛ وارد سرزمینی می‌شوی که خیلی‌ها آرزویش را دارند و آن را در رؤیاها می‌بینند. به دیاری می‌روی که می‌دانی دعایت مستجاب است و دست خالی بر نمی‌گردی.

در اربعین وارد بهشت می‌شوی، اگر ظرفیت داشته باشی و درکش کنی؛ بهشتی که خیلی‌ها وصفش را شنیده‌اند ولی در اربعین کربلا اگر کمی دقت کنی بهشت عملی را می‌بینی، اگر آرزوها و دعاهایت را یادداشت کنی، به خوبی می‌بینی که مستجاب شده‌اند.

عشق به اهل بیت و ائمه اطهار(س) را باید در اربعین، در سرزمین کربلا دید؛ شاید اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) چشمه‌ای باشد از قیام حضرت مهدی(عج) که مردم برایش جان می‌دهند. بسیاری با هر آنچه که در توان دارند آمده‌اند، یکی با دستمال کاغذی، یکی با چای دادن و یکی هم با کباب و غذاهای رنگارنگ و اینگونه خدمت به زائران امام حسین(ع) رنگی دیگر به خود می‌گیرد.

وقتی یقین داشته باشی که خدمت به زائر فضیلت دارد با تمام توان خدمت می‌کنی، وقتی یقین داشته باشید؛ ارادت به امام و ائمه اطهار(س) و زیارتش فضیلت دارد از هزاران کیلومتر دورتر خودت را می‌رسانی.

آری زیارت اربعین آرزوی بسیاری از مؤمنان است؛ اما در این راه نکته‌ها و مطالبی هست که اگر رعایت شود سفر خاطره‌انگیز و پر برکتی برای زائران رقم خواهد خورد؛ سفری خواهد بود که معلوم نیست برای بار دوم تکرار شود یا نه، با هم این نکته‌ها و توصیه‌ها را که از زبان یک زائر حسینی بیان شده، می‌‍خوانیم:

1-داشتن گذرنامه برای خروج از کشور و دریافت ویزای معتبر برای سفر به عراق.

2- داشتن اطلاعات کافی از منطقه و مسیر رفت و آمد، در صورتی که گوشی اندروید همراه دارید، نرم‌افزار جی پی اس خودتان را با آخرین نقشه‌های جهانی تنظیم کنید. مثل استفاده از نرم‌افزار sygic و ... و در صورت به روز نبودن گوشی همراه، توصیه می‌شود از نقشه کاغذی ایران و عراق به ویژه نقشه‌های اطراف حرم ائمه اطهار(س) در کربلا و نجف استفاده کنید.

3- تهیه کوله‌پشتی سبک و راحت و متناسب با شئونات اسلامی. در سفر سال قبل از نزدیک مشاهده کردم؛ افراد بسیاری به دلیل اطلاعات نامناسب کوله پشتی‌هایی حمل می‌کردند که نمی‌توانستند در سفر پیاده‌روی حمل کنند و کار بسیار زیبای تعدادی از مؤمنان را دیدم که از همین وسلیه کوچک برای تبلیغ دین اسلام و فرهنگ اسلامی استفاده می‌کردند.

4- توصیه می‌شود حداقل ملافه و پتوهای نازک برای استفاده با خودتان داشته باشید، به دلیل اینکه پتوهایی که توزیع می‌کنند عموم مردم استفاده می‌کنند و گاها مشاهده می‌شد این پتوها را به عنوان زیرانداز افرادی استفاده می‌کردند و در فرصت کم قابل شستشو نبود.

5- انتخاب کفش مناسب برای پیاده‌روی؛ کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند حداقل چند هفته قبل از سفر، در صورت نیاز کفش نو خریداری کنند و حتما چند روز قبل از رفتن استفاده کنند تا در بین راه اذیت نشوند. در صورت تاول زدن به هیچ عنوان پوست تاول‌ها را جدا نکنید؛ چون امکان زخمی شدن و خونریزی وجود دارد و نکته بعدی اینکه برای راحتی خودتان دمپایی داشته باشید.

6- یادگیری احکام اسلامی برای استفاده از آب قلیل، مطالعه احکام سفر و یادگیری واجبات دینی مرتبط با سفر. داشتن کتب ادعیه مناسب برای طول سفر و قرآن جیبی از دیگر ضروریات به شمار می‌رود.

گاها مشاهده می‌شد افراد شهرستانی که با قطعی آب روبرو نبوده‌اند و همیشه با دوش بالای سر شستشو انجام داده‌اند، با کم بودن آب در این پیاده‌روی روبررو می‌شدند لذا باید دانست در سفر برای چند میلیون زائر قطعا دوش آب وجود ندارد و باید در برخی نقاط از سطل و ظرف‌های کوچکی که امکان حمام و شستشو وجود دارد، استفاده کرد.

برایم جالب بود حتی در نجف و بین راه هم به منزل مومنان برای اقامت رفته بودیم؛ مثل ایران دوش حمام نداشت و باید از سطل آب و ظرفی که زیر آن قرار داده شده بود، استفاده می‌شد بنابراین باید احکام مربوطه را افراد پیاده در این مسیر یاد داشته باشند.

نکته بعدی اینکه با توجه به تجربه به دست آمده، جهت یادآوری لازم است بدانید در کنار صحن حضرت فاطمه زهرا(س) سرویس‌های مجهزی با دارابودن دوش‌های حمام وجود دارد و در کربلا روبروی گنبد امام حسین(ع) نرسیده به آب فرات، داخل کوچه و همچنین کنار آب فرات حمام‌های مجهزی برای زنان و مردان جداگانه وجود دارد.

7-داشتن نایلون به ارتفاع دو متر برای جهت جلوگیری از خیس شدن بین راه در صورت بارندگی و یا نشستن در محل‌های نمناک در صورت خستگی بین مسیر.

8- در مورد هزینه‌های تلفن و استفاده از سیم کارت عراقی یا ایرانی بهتر است خودتان تحقیق کرده و عمل کنید.

9- خیلی به فکر خوراکی و تهیه غذای بین راه نباشید از نزدیکی مرز ایران تا زمان برگشت در هر دو کشور ایران و عراق به اندازه کافی خوراکی و غذاهای مختلف در اختیار زائران به صورت نذری و صلواتی قرار می‌دهند لذا به اندازه کافی از انواع غذاها وجود دارد که بسیاری از خادمان برای خوردن آن‌ها از زائران خواهش می‌کنند زیرا در این مسیر گویا شما به بهشتی وارد می‌شوید که از هر غذایی که دوست داشتید، می‌توانید میل کنید.

10 – سعی کنید حدود 1 یا 2 ساعت قبل از اذان به داخل صحن‌ها و حرم برای اقامه نماز جماعت بروید. زیرا در زمان اذان از ورود افراد به خاطر ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود و در زمان نزدیک اذان تقریبا تمام صفوف نماز کامل شده‌اند و به زحمت شاید جایی برای ایستادن پیدا شود.

برای وضو گرفتن توصیه می‌شود در صورت ازدحام جمعیت در نزدیکی حرم از وضوخانه‌های واقع در کوچه‌های اطراف حرم استفاده شود.

11- در صورت سفر با خانواده حتما شماره تلفن همراه بزرگترها و شماره تلفن‌های منزل در ایران؛ برای تماس در مواقع ضروری داخل جیب و یا کیف افراد به ویژه افراد سالخورده و کودکان قرار دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانند تماس بگیرند.

12- توصیه می‌شود در موقع خروج از مرز و یا در شهری که ساکن هستید، خودتان و همراهان را برای سفر با کمترین هزینه بیمه کنید. سال گذشته حدود 10 هزار تومان برای بیمه دریافت می‌شد.

13- داشتن سه راهی برق برای شارژ گوشی همراه، به دلیل اینکه شما به هر پریزی مراجعه کنید چند نفر اطراف آن منتظر شارژ هستند.

14- سال گذشته به شدت کرایه‌ها در نوسان بود که امیدواریم این مشکل امسال حل شود؛ هم در داخل ایران و هم در عراق. در صورتی که گروهی سفر می‌کنید توصیه می‌شود دربستی برای رفت و برگشت هماهنگ کنید.

15- با خودتان لوازم بهداشت اولیه از جمله مسواک، حوله کوچک و صابون خمیری همراه داشته باشید.

امید است با این پیشنهادت بتوانید سفر خوبی به بهشت کربلا تجربه کنید اما از دعای خیر برای همه هموطنان نیز فراموش نشود.

علی‌اکبر ملکی

captcha