سلامت اجتماعی با تاسی به ایمان و فقه، محوری‌ترین مباحث قرآن است
کد خبر: 3449192
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
یک محقق حوزوی بیان کرد:

سلامت اجتماعی با تاسی به ایمان و فقه، محوری‌ترین مباحث قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: یک محقق حوزوی تاکید کرد: محوری‎ترین مباحث قرآن در سلامت، ایجاد امنیت و سلامت اجتماعی با فرمول تاسی به ایمان و فقه است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) نصرالله نظری، پژوهشگر و محقق حوزوی امروز 23 آبان در پیش نشست علمی همایش جامعه، انسان و سلامت، در مجتمع امین جامعه المصطفی(ص) با اشاره به مبحث امنیت و سلامت در جامعه گفت: این دو مقوله از مقولاتی هستند که اسلام به نحو کاملی به آنها پرداخته است.

وی افزود: سلامت، از مقولاتی است که همیشه در نظر متفکران و مکاتب و ادیان به آن توجه شده است؛ سلامت در گذشته بیشتر در زمینه جسمی مطرح بود و بعدها روانشناسان در عرصه آکادمیک به مقوله سلامت روانی نیز پرداختند که البته اسلام این دو بعد را از گذشته نیز مطرح کرده بود.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: بعدها، حوزه سلامت در عرصه و زمینه اجتماعی نیز مورد بحث و نقد ونظر واقع و این عرصه نیز به زمینه فردی و روانی اضافه شد.

وی گفت: به طور کلی نگاه به سلامتی و بیماری در ادیان و مکاتب و جوامع و فرهنگ ‏های مختلف متفاوت است؛ مثلا اسلام در خصوص بیماران، تاکید فراوانی روی بحث عیادت از آنها به عمل آورده است و نفس عیادت را موجب پاداش فردی برای عیادت کننده و ایجاد روحیه برای مقابله بیمار با بیماری می‎داند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی بیان کرد: یکی از عرصه‎هایی که باعث شد که علم اجتماعی، وارد فضای سلامت شود، مسئله امنیت بود؛ زیرا امروزه امنیت نیز با سلامت رابطه تنگاتنگی پیدا کرده است.

وی گفت: در زمینه رابطه امنیت و سلامت دو رویکرد و تعریف سلبی و ایجابی رخ نمایی می‎کند؛ رویکرد اول، رویکرد سلبی است که امنیت را فقدان تهدید می‏ دانند و در تعریف سلامتی نیز عدم مرض را سلامت تعریف می‏ کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فقدان تهدید به انضمام تحصیل منافع مشترک و هویت مشترک، عنصری است که در تعریف امنیت و سلامت در تعریف و وجه ایجابی آن مورد بحث قرار گرفته است.

نظری بیان کرد: هویت، مسئله بسیار مهمی در حفظ امنیت است یعنی اگر هویت اجتماعی و فردی دچار مشکل شود، امنیت اجتماعی و فردی نیز مشکل پیدا خواهد کرد.

وی گفت: امروزه امنیت و سلامت دو مبحث بین رشته‎ای هستند و همین دو یک کلیت بین رشته‎ای به نام سلامت و امنیت را بوجود آورده‎اند.

وی تصریح کرد: اگر این هویت دچار مشکل شود، امنیت و سلامت از بین می‎رود؛ پس مقوله سلامت و امنیت که یک مقوله بیناذهنی و بینارشته‎ای هستند از شکل فیزکی خارج و وارد مقولات فراجسمی می ‏شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه اسلام به مقولات سلامت و امنیت اظهار کرد: نکته بسیار جالب در این زمینه آن است که نگاه اسلام به مقوله سلامت و امنیت کاملا خاص و منحصربه فرد است.

ادبیات قرآن درباره سلامت

وی گفت: ادبیات قرآنی و روایی، ادبیات جالبی در این خصوص دارند که مفهوم سلم و امن را همیشه یا با هم یا مترادف با هم به کار برده است؛ مرحوم علامه طباطبایی در تحقیقی بسیط در این زمینه بیان می ‏کند که اسلام این دو را یک معنا و با یک مفهوم به کار می‏ برد.

وی بیان کرد: در واقع اسلام و قرآن به این نکته اشاره دارند که سلامت، امینت آور است و عامل امنیت بر سلامت تاثیرگذار است؛ در حقیقت با سلام، به طرف مقابل حس امنیت داده می‏ شود.

نظری اظهار کرد: اگر در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) کنکاشی انجام شود می‎بینیم که این دو همیشه مترادف با هم به کار رفته‎اند؛ در حقیقت اگر به دنبال فرمول دینی در این زمینه هستیم باید در هر دو شاخه با باز کردن یک باب علمی جدید اقدام کنیم.

وی گفت: قطعا سلامت و امنیت فردی و اجتماعی مکمل هم هستند تا امنیت و سلامت اجتماعی را نیز ایجاد می کنند؛ اسلام در این زمینه نگاه فاخری را مطرح می ‏کند که می‏ تواند راهگشای حل معضلات اجتماعیباشد.

وی بیان کرد: از جمله محوری‎ترین مباحث قرآن در این زمینه، ایجاد امنیت و سلامت اجتماعی با فرمول تاسی به ایمان و فقه است؛ اگر فرد و جامعه با ایمانی داشته باشیم قطعا جامعه سالم و امنی نیز خواهد داشت.

این محقق تصریح کرد: مومن همیشه به جهت رعایت حدود الهی سالم است و دیگران نیز از او احساس ترس و نا امنی ندارند پس یک جامعه مومن است که می‏‎تواند سلامت و امنیت آفرین باشد.

captcha