ضرورت جریان‌سازی فرهنگی برای گسترش اندیشه‌های توحیدی در شعر معاصر
کد خبر: 3459389
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام مبارز بیان کرد

ضرورت جریان‌سازی فرهنگی برای گسترش اندیشه‌های توحیدی در شعر معاصر

گروه ادب: دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه بر ضرورت جریان‌سازی فرهنگی برای گسترش اندیشه‌های توحیدی در شعر معاصر تاکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های توحیدی هدفمند در تقویت تاثیرپذیری شاعران جوان معاصر از قرآن و حدیث موثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن مبارز، شاعر آیینی و دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های توحیدی هدفمند در تقویت تاثیرپذیری شاعران جوان معاصر از قرآن و حدیث موثر است، عنوان کرد: شعر شاعران حوزوی بیشتر از سایر اقشار دارای رنگ و بوی توحیدی و بهره‌مندی از قرآن و حدیث است. در عین حال برای گسترش اندیشه‌های توحیدی در شعر معاصر باید به جریان‌سازی و فعالیت‌های گسترده هماهنگ اقدام شود.
حجت‌الاسلام مبارز با تاکید بر اینکه در اشعار اجتماعی و حتی عاشقانه معاصر با تجلی مستقیم و غیر مستقیم تعالیم قرآنی و احادیث روبه رو هستیم، گفت: برای گسترش و جریان‌سازی این امر می‌توان جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شعر توحیدی را برگزار کرد. البته این همایش‌ها نباید تنها نشست و برخاست و شعرخوانی باشند بلکه باید دستاوردهای عینی و ثبت اثر داشته باشند. همچنین می‌توان جشنواره‌های ملی شعر را با رویکرد قرآن و حدیث برگزار کرد.
این شاعر آیینی کشورمان همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر در شرایط کنونی که داعشی‌ها و فرقه‌های انحرافی به ظاهر مسلمان در حال ارائه چهره‌ای خشن از اسلام هستند، نیکوست که جشنواره شعر نبوت در راستای معرفی چهره واقعی پیامبر رحمت(ص) و اهل بیت(ع) برگزار شود.

استفاده از روح تعالیم قرآنی در شعر هنرمندانه‌تر از ترجمه منظوم آیات است

حجت‌الاسلام مبارز تاکید کرد: شاعری که از روی حکمت از مضمون و روح تعالیم آیات قرآن و احادیث در انتقال مفاهیم و اندیشه‌های خود به مخاطبان استفاده می‌کند، از کسی که آیات قرآن و احادیث را ترجمه منظوم می‌کند بسیار هنرمندتر است.

این شاعر آیینی کشورمان گفت: قرآن کریم سخنان حضرت باری‌تعالی را شامل می‌شود و کاملاً منطبق با عقل و فطرت انسان است و بسیاری از غزل‌سرایان مسلمان بدون اینکه متوجه باشند از روح آیات قرآن در کلام‌شان بهره می‌برند و آثار نابی را خلق می‌کنند.

دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) افزود: خوشبختانه از زمان انتشار فراخوان سومین جشنواره شعر اشراق با افزایش دو برابری ارسال آثار نسبت به دوره دوم روبه رو شده‌ایم. بسیاری از شاعران حوزوی داخل و خارج کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند و 20 آذر داوری‌ها نهایی خواهد شد.
حجت‌الاسلام مبارز گفت: این جشنواره در سه بخش کلاسیک، آزاد و کودک و نوجوان در موضوعات مد نظر جشنواره برگزار می‌شود و جایزه ویژه‌ای هم برای کسانی که در هر سه بخش اثر داشته باشند در نظر گرفته خواهد شد. سومین جشنواره شعر حوزه 29 و 30 آذر در ایوان شمس برگزار می‌شود.

 

captcha