معرفی بهترین نوشیدنی‌ها برای اهل مسجد
کد خبر: 3460444
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
در باشگاه ایده‌پردازان مسجدی در فضای مجازی عنوان شد؛

معرفی بهترین نوشیدنی‌ها برای اهل مسجد

گروه سلامت: استفاده مکرر و مداوم از چای و قند در مساجد می‌تواند به سلامت اهل مسجد صدمه وارد کند، یک ایده‌پرداز خوش ذوق مسجدی پیشنهاد کرده است با فرهنگ‌سازی کم کم دونوش‌ها و خرما جایگزین چای و قند در مساجد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مرکز رسیدگی به امور مساجد با راه‌اندازی باشگاه ایده‌پردازان مسجدی در فضای مجازی امکانی را فراهم کرده است که افراد علاقه‌مند ایده‌های خود برای بهبود عملکرد مساجد را به مسئولان، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان به حوزه مسجد معرفی و تشریح کنند.

یکی از ایده‌های جالبی که یکی از ایده‌پردازان مسجدی در این باشگاه پیشنهاد کرده است، استفاده از دم‌نوش‌ها به جای چای در مساجد است.

این ایده‌پرداز معتقد است:

یکی از ویژگی‌های مهمی که در قرآن برای بهشت برین آورد شده است، بهره‌مندی مومنان از نوشیدنی‌ها و خوراک‌های نیکوست. همچون بهشت، که در عالم بالا متجلی شده‌است، مساجد هم در روی زمین نمونه و الگوی چنین بهشتی هستند، بهشتی که در آن همه جنبه‌های زندگی انسان مورد توجه واقع شده و برای آن نسخه داده می‌شود.

یکی از حوزه‌های مهم زندگی انسان که مسجد می‌تواند در آن وارد شده و به تعریف الگو دست بزند حوزه تغذیه و سلامت انسان است.

طب سنتی اسلام که اکنون بواسطه پیشرفت‌های زندگی مدرن، به فراموشی سپرده شده است، سرمایه مهمی است که مساجد می‌توانند در ذیل برنامه‌های خود به احیاء آن بپردازند. یکی از این راه‌ها، دمنوش‌های طبیعی و ترویج آنهاست.

ایده مسجدی ـ سلامتی

در پذیرایی مراسم‌های مسجد، به جای چای و قند، از دمنوش‌های طبیعی و خرما استفاده شود.

مسئله:

عدم استفاده از نوشیدنی‌های سالم و مفید در اکثر مساجد و استفاده از چای و قند در حالیکه برای جسم انسان ضررهایی دارد.

توضیح تفصیلی:

لیست برخی از دمنوش‌های مرسوم عبارتند از: دمنوش گـل گـاو زبـان- سنبل طیب، دمنوش به لیمو- زیرفون، دمنوش بادرنجبویه- زیرفون، دمنوش بابونه، دمنوش به لیمو، دمنوش دارچینی، دمنوش زنجبیل، دمنوش میوه گل نسترن، دمنوش زیرفون، دمنوش آویشن، دمنوش اکلیل کوهی(رُزماری)، دمنوش گزنه، دمنوش مرزنجوش، دمنوش اسطوخودّوس، دمنوش فلوس، دمنوش زعفران، دمنوش نعناع، دمنوش پونه، دمنوش چلتوک برنج، دمنوش گلپر، دمنوش زیره سیاه، دمنوش بادرنجبویه، دمنوش بهارنارنج، دمنوش هوفاریقون، دمنوش کوهی(دمنوش پشمی)، دمنوش آلبال، دمنوش ترش(دمنوش مکّه یا دمنوش گُجرات)، دمنوش به، دمنوش گل سرخ(گل محمّدی)، دمنوش زرشک، دمنوش قره قات(قراقات)، دمنوش غوره، دمنوش عنّاب، دمنوش گل پنیرک.

معرفی این دمنوش‌ها به معنی جواز استفاده عمومی از آن‌ها نیست. بلکه توصیه ما این است که اگر از مزاج شناسی اطلاعات کافی ندارید، با مشورت با پزشک حاذق، نسبت به استفاده از این نوشیدنی ها اقدام کنید. چرا که در هر فصل یا در هر منطقه و اقلیم، بهتر است دمنوش متناسب با آن، استفاده شود. معمولا دمنوش‌هایی مثل، دمنوش دارچین، دمنوش به، دمنوش زعفران برای عموم قابل استفاده است ولی باز با نظر کارشناس طب سنتی، با توجه به فصل، آب و هوا و اقلیم خود دمنوش را انتخاب کنید.

دستاوردهای ایده:

نتیجه یک: فرهنگ‌سازی و اصلاح سبک زندگی در زمینه تغذیه
نتیجه دو: سلامت و نشاط بیشتر اهالی مسجد

زینت‌ها و مستحبات

۱.لازم است با بیان ضررهای جسمی چای و قند برای مردم و فواید استفاده از دمنوش‌های طبیعی زمینه‌سازی لازم برای اجرای ایده انجام بشود.
۲. بهتر است در شروع فرهنگ سازی استفاده از دمنوش، به یکباره، چای کنار گذاشته نشود، تا مردم مخالفت نکنند، بهتر است دمنوش‌ها را در کنار چای تعارف کنیم و فرد خودش انتخاب کند. کم‌کم و به مرور زمان، چای و قند را حذف کنیم و فقط خرما و دمنوش بدهیم.
۳. می‌توانیم در انتخاب نوع دمنوش‌ها، تنوع داشته باشیم و هر بار یک نوع دمنوش‌ بدهیم تا سلیقه‌های مختلف، را پوشش داده باشیم.

برای ارسال ایده‌های مسجدی خود اینجا را کلیک کنید!

captcha