آئین‌نامه استانداردسازی چاپ قرآن در دست تدوین است
کد خبر: 3477712
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
قره‌شیخلو:

آئین‌نامه استانداردسازی چاپ قرآن در دست تدوین است

گروه ادب: رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: آئین‌نامه استانداردسازی چاپ قرآن در دست تهیه و تدوین است تا این حوزه سامان‌دهی شود.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل نبود استانداردهای لازم بری چاپ و نشر قرآن گفت: اینکه گفته می‌شود استانداردهای لازم برای چاپ و نشر قرآن وجود ندارد، به این معنی نیست که کاری در این زمینه انجام نشده است، بلکه کارهای بسیاری انجام شده، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ چرا که برای چاپ قرآن باید به کیفیت آن توجه کنیم که این کیفیت می‌تواند در نوع کاغذ، جلد، صحافی و ... تعریف خاص داشته باشد.
وی افزود: اگر قرآنی می‌خواهد چاپ شود، باید مشخص شود که کاغذ آن چه ویژ‌گی‌هایی داشته باشد، صحافی، جلد و ... چگونه باشد تا قرآن با چند بار باز و بسته شدن، شیرازه‌اش از هم جدا نشود.
قره‌شیخلو ادامه داد: در این راستا کمیته‌های تخصصی با حضور ناشران و چاپخانه‌داران انجام شده است؛ تا با حضور متخصصان این حوزه آئین‌نامه‌های استانداردسازی چاپ قرآن تهیه و تدوین شود و وزارت ارشاد هم برای اجرایی شدن آن کمک کند تا با همکاری و هماهنگی بتوانیم این استاندارد‌ها را تعریف کنیم. 
وی در پاسخ به اینکه در کدام حوزه از چاپ قرآن بیشترین مشکل را داریم، عنوان کرد: در همه حوزه‌ها مشکل داریم و این مشکل در هر کدام از حوزه‌ها نظیر نشر، صحافی، چاپ و ... به شکلی است و ناشرانی را داریم که هر چند تعدادشان اندک است، اما هستند که قرآن‌هایی را بدون مجوز چاپ می‌کنند و این مشکل‌آفرین است و یا چاپخانه‌هایی هستند که بدون اینکه بدانند این ناشر مجوز دارد یا نه، اقدام به چاپ قرآن آن ناشر می‌کنند که این اقدام نباید صورت گیرد.
قره‌شیخلو در ادامه تأکید کرد: تلاش می‌کنیم که کاستی‌ها را با همکاری اتحادیه ناشران، چاپخانه‌ها و ... که در حوزه چاپ نقش دارند، رفع کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم همچنین یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با استانداردسازی چاپ قرآن، سامان خوبی به این حوزه بدهیم تا چاپ قرآن با مکانیسم قانونی و کارشناسی شده انجام شود.
captcha