کاربران شبکه‌های مجازی مراقب باشند مصداق «سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ» نشوند
کد خبر: 3482329
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴
شاه‌فضل:

کاربران شبکه‌های مجازی مراقب باشند مصداق «سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ» نشوند

گروه اجتماعی: مشاور دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: قوم بنی‌اسرائیل که گوساله پر زرق و برق سامری را بر دین الهی ترجیح دادند و بعد از مدتی پی به اشتباه خود بردند، در قرآن کریم «سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ» یاد شده‌اند، در جامعه امروز و در عرصه تهاجم فرهنگی، به‌ویژه کاربران شبکه‌های مجازی با استفاده صحیح، مراقب باشند مصداق این آیه نشوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا شاه‌فضل، مشاور دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، عصر دیروز، نوزدهم اسفندماه، در مراسم بیست‌ و سومین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، تهاجم فرهنگی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان ناتوی فرهنگی و نفوذ یاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن امروز با ابزارها و شگردهای جدید وارد این عرصه شده است، تصریح کرد: امکاناتی که ما در مقابله با دشمن در این عرصه داریم اصلا قابل مقایسه نیست، هرچند امید ما در عرصه فرهنگی و در مقابل دشمن علاوه بر تمام تلاشی که باید داشته باشیم، امید به آیه 249 سوره مبارکه بقره است که در بخشی از آن می‌خوانیم «...كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ...»؛ «... بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار به اذن خدا پيروز شدند...».

حجت‌الاسلام شاه‌فضل با اشاره به داستان به طور رفتن حضرت موسی (ع) و اینکه طی مدت کوتاه در غیاب این پیامبر، ملت وی از دین الهی رویگردان و گوساله پرست شدند، خاطرنشان کرد: در سوره اعراف که به شرح ماجرای گوساله پرستی قوم حضرت موسی (ع) پرداخته و در ادامه آمده که آن قوم از کار خود پشیمان شده و در آیه 149 از سوره مبارکه اعراف می خوانیم: « وَلَمَّا سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ»؛« و چون انگشت ندامت گزيدند و دانستند كه واقعا گمراه شده‏اند گفتند اگر پروردگار ما به ما رحم نكند و ما را نبخشايد قطعا از زيانكاران خواهيم بود».

وی افزود: پس از مدتی حضور در بسیاری از شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی و عدم استفاده صحیح کابران، مصداق « سُقِطَ فَي أَيْدِيهِمْ» خواهد بود و در این زمان این مساجد هستند که باید پذیرای این افراد بوده و مسیر صحیح را به آنها نشان دهند.

مشاور دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: با تاکید بر اینکه وجود همه افراد دارای فطرت الهی است، خاطرنشان کرد: در مساجد باید پذیرای همه افراد باشیم و باید بدانیم با توجه به ترتیب دینی، افراد در نهایت به مسیر فطرت خود خواهند آمد و بر همین اساس محیط مساجد باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند بهترین تاثیر تربیتی را بر افراد به ویژه جوانان داشته باشد و کمبود امکانات را بهانه کم‌کاری نکنیم.

همچنین حجت‌الاسلام شاه‌فضل در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طی 23 سال که از شروع به کار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌گذرد، فعالیت‌های کمی و کیفی خوبی در راستای تحقق اهداف آن صورت گرفته است.

21 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور فعالیت دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 21 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در جوار مساجد کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: رسالتی که در قانون برای این کانون‌ها تعریف شده است، مقابله با تهاجم فرهنگی است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن شاه‌فضل با بیان اینکه آشنا کردن جوانان با تعالیم متعالی اسلام در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دستور کار این کانون‌ها قرار دارد، خاطرنشان کرد: تعداد دقیق اعضای این کانون‌ها هنوز سرشماری نشده است ولی هر کانون به تناسب امکاناتی که دارد، زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

از ظرفیت فضای مجازی در راستای گسترش اسلام بهره ببریم

مشاور دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی چیزی نیست که بتوان آن را محدود کرد و کسی هم با استفاده صحیح آن مخالفتی ندارد، گفت: ستاد عالی کانون‌ها راه‌اندازی مراکز دیجیتال را در سراسر کشور در دستور کار دارد همچنین مراکز مختلف نرم‌افزارهای متنوع را در بخش‌های گوناگون فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌فضل خاطرنشان کرد: آنچه در استفاده از ظرفیت فضای مجازی مطرح است، ما باید ابزارها را زودتر از دیگران شناخته و در راستای گسترس اسلام و تعریف فرهنگ مسجد از آن بهره ببریم.

captcha