درآغاز اين نشست پس از تلاوتي آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قربانی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز به بیان توضیحاتی پیرامون ضرورت برگزاری چنین نشستهای علمی در حوزه علمیه پرداخت و از حجت الاسلام والمسلمین قاسمی جهت حضور در این محفل علمی و همچنین برگزارکنندگان نشست قدردانی کرد.
در این نشست حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن قاسمی، مدرس حوزه سخنان خود را با روایتی از امام علی(ع) پیرامون نیازمندی به کسب معرفت در کارها شروع کرد و گفت: حضرت میفرماید: «ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی المعرفة» که ادبیات عرب در حوزه نیز از این قاعده مستثی نیست.
وي آموختن ادبیات عرب را دارای پنج هدفِ فهم متون، قرائت صحیح، نوشتن متن و تفاهم (مکالمه) با دیگران با زبان عربی دانست.
اين مدرس حوزه در ادامه به تشریح علوم کلیدی از جمله لغت، صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع در ادبیات عرب پرداخت و در قالب مثالهایی از متون دینی، نقش هر یک از این علوم کلیدی را در فهم متون دینی بیان کرد.
قاسمی در سخنان خود به دو جریان در پرداختن به ادبيات اشاره کرد و گفت: اولین جریان، راه افراط و دومین جریان، راه تفریط را در پرداختن به ادبیات برگزیده است. جریان اول عمر خود را صرف تحصیل در ادبیات عرب که خود این علم مقدمهای برای ذی المقدمه است، در صورتی که هیچ وقت به ذی المقدمه نمیرسد و همچنین جریان دوم که نگاهی تفننی و گذرا به ادبیات عرب دارد.
پایان بخش این نشست، به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع نشست اختصاص داشت.