نشست «نقش ادبیات عرب در فهم متون دینی» در اهواز برگزار شد
کد خبر: 3488187
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

نشست «نقش ادبیات عرب در فهم متون دینی» در اهواز برگزار شد

گروه انديشه: نشست «نقش ادبیات عرب در فهم متون دینی» روز گذشته سه​شنيه 24 فروردين​ماه در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا) از خوزستان، اولین نشست علمی معاونت پژوهش حوزه علمیه امام خمینی(ره) با موضوع «نقش ادبیات عرب در فهم متون دینی» با حضور جمعی از طلاب و فضلای مدارس علمیه اهواز و تعدادی از اساتید و دانش پژوهان در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اهواز برگزار شد.

درآغاز اين نشست پس از تلاوتي آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قربانی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز به بیان توضیحاتی پیرامون ضرورت برگزاری چنین نشست‌‎های علمی در حوزه علمیه پرداخت و از حجت الاسلام والمسلمین قاسمی جهت حضور در این محفل علمی و همچنین برگزارکنندگان نشست قدردانی کرد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن قاسمی، مدرس حوزه سخنان خود را با روایتی از امام علی(ع) پیرامون نیازمندی به کسب معرفت در کارها شروع کرد و گفت: حضرت می‌فرماید: «ما من حرکة إلا و أنت محتاج فیها إلی المعرفة» که ادبیات عرب در حوزه نیز از این قاعده مستثی نیست.

وي آموختن ادبیات عرب را دارای پنج هدفِ فهم متون، قرائت صحیح، نوشتن متن و تفاهم (مکالمه) با دیگران با زبان عربی دانست.

اين مدرس حوزه در ادامه به تشریح علوم کلیدی از جمله لغت، صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع در ادبیات عرب پرداخت و در قالب مثال‌هایی از متون دینی، نقش هر یک از این علوم کلیدی را در فهم متون دینی بیان کرد.

قاسمی در سخنان خود به دو جریان در پرداختن به ادبيات اشاره کرد و گفت: اولین جریان، راه افراط و دومین جریان، راه تفریط را در پرداختن به ادبیات برگزیده است. جریان اول عمر خود را صرف تحصیل در ادبیات عرب که خود این علم مقدمه‌ای برای ذی المقدمه است، در صورتی که هیچ وقت به ذی المقدمه نمی‌رسد و همچنین جریان دوم که نگاهی تفننی و گذرا به ادبیات عرب دارد.

پایان بخش این نشست، به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع نشست اختصاص داشت.

captcha