ضرورت پیوند بیشتر توزیع با سایر حلقه‌های زنجیره نشر
کد خبر: 3503900
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
چالش‌های توزیع کتب قرآنی/5

ضرورت پیوند بیشتر توزیع با سایر حلقه‌های زنجیره نشر

گروه ادب: عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران با توجه دادن به ارتباط کم وزارت ارشاد با حلقه توزیع، بر ضرورت پیوند بیشتر حلقه پایانی نشر کتاب‌های دینی؛ یعنی شبکه توزیع با سایر حوزه‌های نشر تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برنامه‌ریزی برای اختصاص بودجه در برنامه ششم توسعه به منظور رفع مشکلات توزیع کتاب اظهاراتی را بیان کردند. گویی بعد از سال‌ها قرار است که این حوزه بالاخره تکانی بخورد و موضوع لاینحل توزیع برطرف شود.

در همین رابطه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با محسن پرویز، معاون فرهنگی سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران درباره مشکل توزیع کتب قرآنی به گفت‌وگو نشسته است.

وی با بیان اینکه تقریبا عموم کارشناسان، چرخه‌ای را درنظر می گیرند که بهبود وضعیت نشر در گرو وضعیت مناسب همه ارکان این چرخه است، گفت: چرخه نشر از تولیدکننده یعنی نویسنده و مترجم شروع می‌شود و به ویراستار، ناشر و مراکزی که با ناشر همکاری دارند مانند چاپخانه، لیتوگرافی و صحافی، و سپس به توزیع می‌رسد که امور بازاریابی و رساندن کتاب به دست مخاطب در این حلقه انجام می‌شود.

پرویز گوشه‌ای به کارنامه وزارت ارشاد زد و افزود: با نگاهی به کارنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های مختلف درمی‌‌یابیم که در برخی از سال‌ها اصلا حمایتی از نشر کتاب نشده و در سال‌هایی که سیاست حمایتی وجود داشته، حمایت به ناشران آن هم به صورت مقطعی اختصاص داشته و ناشر محور بوده است. حتی در آیین‌نامه خرید کتاب نیز حمایت از ناشران هدف اصلی بوده درحالیکه باید هدف از این طرح در درجه اول تقویت کتابخوانی و ترویج مطالعه باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران با بیان اینکه توزیع در سال‌های گذشته مغفول مانده است، تاکید کرد: کتابفروشی‌ها ارتباط چندانی با وزارت ارشاد ندارند و حتی ارشاد آمار درست و دقیقی از کتابفروشی‌های فعال ندارد. برای جبران این ضعف بزرگ ماکت‌هایی کوچک‌ از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نام نمایشگاه استانی کتاب در شهرستان‌ها برگزار می‌شود که آن نیز ناشرمحور است.

معاون فرهنگی سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نمایشگاه شاهدیم که حضور مراکز پخش و توزیع کتاب‌های ناشر غیر در غرفه تخلف است و منجر به محرومیت از اختصاص غرفه در نمایشگاه دوره بعد می‌شود.

پرویز تصریح کرد: قبل از حمایت‌های مادی بهتر است آیین‌نامه‌های نشر اصلاح شود و پیوند کتابفروشی‌ها با سایر حلقه‌های نشربه به شکل آشکارتری نمود پیدا کند. باید قوانین به‌گونه‌ای اصلاح شود که راه‌اندازی کتابفروشی فعالیتی اقتصادی و سودمند باشد تا هر روز شاهد تبدیل کاربری کتابفروشی‌ها به واحدهای دیگر چون اغذیه‌فروشی و کبابخانه نشویم.

captcha