ملاک‌های انتخاب همایش «عمری با قرآن» چیست؟
کد خبر: 3508750
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

ملاک‌های انتخاب همایش «عمری با قرآن» چیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به تبیین ملاک‌های انتخاب پیشکسوتان قرآنی شهر تهران که دوم تیرماه در همایش «عمری با قرآن» از آنها تجلیل به عمل می‌آید، پرداخت.

ملاک‌های انتخاب همایش «عمری با قرآن» چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم این سازمان که به همت فرهنگ‌سرای قرآن به منظور تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران اجرا می‌شود، گفت: همایش «عمری با قرآن» هرساله در ماه مبارک رمضان و در ایام میلاد امام حسن(ع) در شهر تهران برگزار می‌شود.
وی با اشاره به تجلیل از شش پیشکسوت قرآنی و یک خانواده شهید قرآنی به منظور تجلیل از مقام قاریان شهید طی این همایش، ادامه داد: در این همایش از افرادی که سابقه بیش از 30 سال فعالیت در حوزه‌هایی چون حفظ، قرائت، داوری مسابقات قرآن، آموزش قرآن، محقق، مترجم و مفسر قرآن، هنرمند قرآنی شامل کارگردان، خطاط، خوشنویس، عرصه چاپ قرآن دارند، تجلیل به عمل می‌آید.
صلاحی بیان کرد: این همایش که با حضور عموم اساتید قرآنی، شاگردان جلسه‌های قرآنی و حافظان و مدیران قرآنی شهر تهران همراه است؛ شامل برنامه‌های تجلیل از قاریان، تجلیل از مدیران قرآنی، تجلیل از خانواده شهدای قرآنی، قرائت قاریان ایرانی و مصری، تواشیح و تجلیل از چهره‌های هنرمند قرآنی است.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اظهار کرد: تجلیل از پیشکسوتان رشته‌های مختلف قرآنی با هماهنگی شورای تخصصی فرهنگ‌سرای قرآن، تجلیل از قاریان و حافظ قرآن، هنرمند قرآنی(خطاط، کارگردان و فیلم‌ساز، بازیگر، طراح و سایر رشته‌های هنری)، مدیر امور قرآنی، اساتید و محققان علوم قرآنی و داوران مسابقات در رشته‌های مختلف قرآنی و حضور ادارات، کارخانه‌ها و نهادهای مختلف در این همایش از جمله ویژگی‌های این طرح است.
وی بیان کرد: ملاک‌های انتخاب برای قاری پیشکسوت، شامل داشتن جلسات و کلاس‌های آموزشی، آشنایی با تجوید و نیز فن قرائت، داشتن صوت زیبا و حزین که اثر آن بر مستمع مشهود باشد، آشنایی با الحان عرب و نیز دستگاه‌های موسیقیایی، تخلق به اخلاق اسلامی و رعایت ظواهر شرعی، داشتن رتبه و مقام در مسابقات کشوری و بین‌المللی، حفظ بودن تمام یا بخشی از قرآن و نگارش کتب یا جزوات آموزشی در زمینه قرائت قرآن است.
صلاحی اظهار کرد: آشنایی با تجوید و فنون تلاوت، آشنایی با الحان عرب و نیز دارا بودن صوت زیبا و حزین و حفظ سی جزء قرآن کریم از جمله ملاک‌هایی که برای انتخاب حافظ پیشکسوت در شهر تهران توسط شورای تخصصی فرهنگ‌سرای قرآن مدنظر است.
وی بیان کرد: ملاک برای انتخاب اساتید و محققان علوم قرآنی در همایش عمری با قرآن شامل نگارش کتب یا ارائه مقالات چاپ شده در نشریات معتبر داخلی و خارجی در رابطه با قرآن، تخلق به اخلاق اسلامی و رعایت ظواهر شرعی، ارائه طرح‌های ابتکاری همچون تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار قرآنی یا انجام پژوهشی که همراه با نوآوری باشد، داشتن کرسی تدریس در دانشگاه‌ها یا در رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون و کسب رتبه و مقام در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی داخلی و خارجی انتخاب برترین آثار مکتوب است.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی تحت پوشش سازمان یا اداره متبوعه خویش، حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی تحت پوشش سایر سازمان‌ها و ادارات به نحو مقتضی، تصدی در سازمان یا اداره مربوطه و فعالیت در زمینه قرآن، تخلق به اخلاق اسلامی و رعایت ظواهر شرعی و نوآوری در زمینه فعالیت‌های قرآنی از جمله معیارهای پیشنهادی برای مدیر امور قرآنی است.
وی اضافه کرد: همچنین ملا‌ک‌هایی چون خلق اثر و آثار هنری و بدیع در رابطه با موضوعات قرآنی، تخلق به اخلاق اسلامی و رعایت ظواهر شرعی و کسب مقام در مسابقات داخلی و خارجی در رشته‌های هنری که به نوعی با قرآن در ارتباط است و سابقه کار هنری در زمینه‌های قرآنی از جمله معیارهای انتخاب هنرمند قرآنی در زمینه خط، نقاشی، فیلم‌سازی، بازیگری، طراحی و سایر رشته‌های هنری است.
صلاحی تصریح کرد: پانزدهمین همایش عمری با قرآن به همت فرهنگ‌سرای قرآن، دوم تیرماه همزمان با 16 رمضان‌المبارک، ساعت 18:30 در تالار ایوان شمس، بزرگراه شهید گمنام، ابتدای بزرگراه کردستان برگزار می‌شود.
captcha