شعر آئینی؛ هویت مذهبی ایرانیان در حوزه ادبیات
کد خبر: 3509496
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
مجاهدی بیان کرد:

شعر آئینی؛ هویت مذهبی ایرانیان در حوزه ادبیات

گروه ادب: پدر شعر آئینی کشور گفت: شعر آئینی با وجود پشت سر گذاردن فراز و فرودهای تاریخی فراوان با قدمت حدود 1100 سال هنوز طلایه‌دار ادبیات مذهبی جهان اسلام به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور در دیدار با مهدی قزلی، مدیرعامل این بنیاد با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی مجموعه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور برای معرفی بهتر و دقیق‌تر زوایای شعر آئینی به آحاد جامعه و نیز شناساندن این ظرفیت به جهان اسلام، شکل‌گیری مجالس روضه اهل بیت(ع) را برگرفته از ایده و محافل انس دانست و گفت: امروزه دیگر نیازی نیست معاندان دین و کسانی که سرسپرده صهیونیسم هستند، مانند سال‌های نخست عنادورزی‌شان، منابع شیعی را ببینند و بر اساس آن برای انحراف فرهنگ شیعی تلاش کنند، بلکه کافی است آنها در ذهن و زبان شاعران و مداحان ما نفوذ یابند. به همین دلیل، همه ما مسئول هستیم تا نسبت به گسترش فرهنگ مذهبی خودمان در عرصه ادبیات اهتمام ورزیم.
قزلی نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور پیشکسوتانی چون استاد مجاهدی در کنار برنامه‌های بنیاد اظهار کرد: شعر آئینی همواره به عنوان هویت مذهبی ما در حوزه ادبیات به شمار رفته و نیز در حکم حلقه ارتباطی ادبیات و زبان هنری ما برای توسل به اهل بیت(ع) بوده و هست.
وی افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی برحسب وظیفه ذاتی خود و نیز به اعتبار تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره در برنامه‌‌‌ریزی‌های خود توجه ویژه‌ای به حوزه شعر آئینی داشته است.
قزلی ضمن اشاره به سابقه برگزاری محافل شعر آئینی در نهمین و دهمین جشنواره شعر فجر گفت: علاوه بر این برنامه‌ها، برگزاری چند محفل از سری برنامه‌‌های «شب‌های شعر ترانگیزان» با عناوینی چون «شب شعر عاشورایی»، «شب شعر قرآنی» و «شب شعر وحدت» نشان‌دهنده توجه ویژه بنیاد به موضوع شعر آئینی است.
جواد محقق، معاون حوزه شعر بنیاد نیز در این نشست با اشاره به جایگاه رفیع شعر آئینی در عرصه ادبیات کشور و تلاش بنیاد برای اجرای برنامه‌های مفید و موثر در این حوزه گفت: طی سال گذشته و امسال، برنامه‌ریزی و رایزنی‌های فراوان با هدف بهره‌مندی از ظرفیت مساجد، مدارس و هیئت‌های مذهبی برای معرفی درست ادبیات فاخر و خلاقه دینی و مذهبی به جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به گنجاندن یک دوره از سری دوره‌های متمرکز آموزش شعر، با نام «دوره متمرکز شعر آیینی» در تقویم اجرایی بنیاد اشاره کرد.
در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری در حوزه شعر، بین بنیاد شعر و ادبیات داستانی و انجمن ادبی شعر آیینی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی ـ ترویجی، همچنین انجام چند طرح پژوهشی و نیز تألیف کتاب در حوزه شعر آیینی به امضای دو طرف رسید.
captcha