کاهش ۱۳ درصدی تولید کتاب در سال جاری
کد خبر: 3512914
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کاهش ۱۳ درصدی تولید کتاب در سال جاری

گروه ادب: در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا(ص) سخن از قلم به میان می‌آید و جایگاه قلم و نوشتن روشن‌تر می‌شود و می‌توان آن را گویاترین شاهد بر قداست آن دانست؛ قلم از منظر قرآن نمایانگر تفکر و روشنی است و نگاه متفاوت امامان(ع) و پیامبر(ص) در احادیث آنها گویاست که ارزش قلم را بالاتر از خون شهدا دانسته‌اند.

قلم از منظر قرآن نمایانگر تفکر و روشنی است/ کاهش ۱۳ درصدی تولید کتاب در سال جاری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نکوداشت روز قلم و تجلیل از شایستگاه تقدیر کتاب سال عصر امروز، 14 تیرماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مسئولان فرهنگی و جمعی از اهالی قلم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
علی جنتی طی سخنانی در این مراسم گفت: قلم زبان دوم انسان است و هویت و قلمرو آن بسیار گسترده‌تر از آن است که در بیان بگنجد، شناخت، معرفت، آرامش و پیروزی در گرو تراوش افکار او از رهگذر جوهر قلم است. انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر و تکامل اندیشه بشر در طول قرون متمادی تنها با معجزه قلم امکان‌پذیر بوده است.
وی افزود: یکی از وظایف اصلی نویسندگان بیان واقعیت است، در جامعه قوانینی جاری است که گاه دست نویسنده را می‌بندد و نویسنده با هنر نویسندگی خود یا به صورت مستقیم و یا با نیش و کنایه می‌نویسد. از این رو نویسنده را تک تیرانداز نبرد اندیشه‌ها می‌توان نامید.
جنتی ادامه داد: قلم مقدس است و باید حرمت آن و صاحبان قلم را نگه داشت، قلم به دلیل رسالتش مقدس است و صاحب قلم وظیفه دارد از قلمش مراقبت و اعتدال را رعایت کند. البته این به این معنی نیست که حقایق ناگفته بماند، بلکه نویسنده متعهد هرگز تن به تخریب و تکذیب دیگران نمی‌دهد.
وزیر ارشاد گفت: قلم نویسندگان واقع‌بین عامل بقای حکومت است، اگر قلم نویسنده شکسته شود و زبان مردان و زنان حقیقت‌خواه در کام بماند شرافت و فضیلت رخت بربسته و باطل و رذیلت رشد می‌کند.
وی ادامه داد: امروز ابزارهای جدید ارتباطی سبب اشتراک اطلاعات شده و این عاملی برای انتقال سریع اطلاعات و اندیشه‌ها نیز شده و ممکن است اشاعه‌دهنده نادرست اطلاعات هم باشد، اگر قلم به دست نااهلان بیفتد می‌تواند نسلی را به انحراف و سقوط بکشد و اگر به دست اهلش بیفتد ارتقاء و تعالی ملتی را رقم می‌زند و همانگونه که می‌تواند بسازد می‌تواند تخریب‌گر هم باشد.
جنتی تصریح کرد: درخت قلم اگر ریشه در تدین و تعهد داشته باشد، میوه‌اش شیرین و ماندگار خواهد بود و روز قلم بی‌ارتباط با تاریخ درخشان ایران نیست، ایرانیان باستان این روز را تیر و یا روز نویسندگان می‌دانستند و آن را گرامی می‌داشتند، البته نباید ارزش اهل قلم و گرامیداشت آنها را به یک روز بسنده کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا(ص) سخن از قلم به میان می‌آید و به روشنی جایگاه قلم و نوشتن روشن‌تر می‌شود و می‌توان آن را گویاترین شاهد بر قداست آن دانست. قلم از منظر قرآن نمایانگر تفکر و روشنی است و نگاه متفاوت امامان(ع) و پیامبر(ص) در احادیث آنها گویاست که ارزش قلم را بالاتر از خون شهدا دانسته‌اند.
وی با تأکید بر اهتمام به تکریم ارباب قلم گفت: اختصاص پایگاهی برای اهل قلم، حمایت مالی از آنها، اختصاص بن اهالی قلم در نمایشگاه کتاب، راه‌اندازی مشاوره حقوقی برای حل مشکلات حقوقی اهل قلم و برگزاری هزاران نشست با حضور این افراد از مهمترین اقدامات در این حوزه است، در حالی که فاصله بسیاری با حد مطلوب داریم.
کاهش ۱۳ درصدی تولید کتاب در سال جاری
جنتی با تأکید بر پژوهش و آسیب‌شناسی حوزه نشر بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه ماهه گذشته نسبت به سه ماهه سال گذشته 13 درصد در تولید کتاب با کاهش مواجه بوده‌ایم، هر چند در این زمینه باید کیفیت نیز ارتقاء یابد.
وی تأکید کرد: دولت با جدیت مسئله حمایت از حقوق نوسیندگان و پدیدآورندگان را دنبال می‌کند و در این راستا لایحه مالیک فکری را در دولت فراهم و تقدیم مجلس کرده است که امیدواریم در این دوره مجلس به تصویب برسد که البته در آن لایحه نشر الکترونیک هم دیده شده است تا از این طریق در مرحله اول از حقوق ناشران در داخل حفاظت کنیم و با پیوستن به کنوانسیون برن و پاریس بتوانیم از آثار در خارج از کشور هم صیانت کنیم.
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببنید!
captcha