نشر الکترونیک؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکره نشر کشور
کد خبر: 3512915
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
مهدوی‌راد عنوان کرد:

نشر الکترونیک؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکره نشر کشور

گروه ادب: دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در مراسم گرامیداشت روز قلم با بیان اینکه وضع کتاب خوب نیست، گفت: نشر الکترونیک ضربه مهلکی بر پیکره صنعت نشر کتاب است.

نشر الکترونیک؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکره نشر کشور
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جازه کتاب سال در مراسم گرامیداشت روز قلم که عصر امروز 14 تیرماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و قلم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: قرآن کتاب قلم است و امروز هم روز تکریم اهل قلم و قبیله دانش و بینش است. قرآن که سند عزت و شرف ماست با خواندن آگاهانه و تدبر آغاز می‌شود و «اقرأ» یعنی خواندن همراه با تدبر و تفسیر. 
وی با تأکید بر اینکه در داوری‌ها هیچ زاویه دیدی وجود نداشته و کتاب‌ها به عنوان کتاب بررسی شده‌اند، افزود: در این دوره آثار بررسی شده در تمدن اسلامی در سال 93 و 94 مورد بحث داوران قرار گرفت که نتیجه این داوری‌ها این بود که آثار از نظر فخامت، عمق، وسعت، تألیف محققانه و ژرف‌نگری تأمل‌برانگیز است، اما از لحاظ کمی تعداد آثار خوب بود.
مهدوی‌راد با خطاب به وزیر ارشاد گفت: وضع نشر خوب نیست و نیازمند پژوهش‌های میدانی هستیم که چرا به این وضع دچار شده‌ایم، از سوی دیگر نشر الکترونیک نیز عامل مهمی در این حوزه بوده است؛ از این رو باید هم فروش و هم عرضه آن قاعده‌مند شود؛ چرا که ضربه مهلکی به نشر می‌زند.
وی تصریح کرد: یک اثر فاخر زحمت زیادی می‌برد تا به نگارش درآمده و به پیشخوان کتابفروشی برسد، در حالی که دیده می‌شود کتاب تا به کتابفروشی برسد، نسخه الکترونیک آن در فضای مجازی منتشر می‌شود که باید جلوی این کار گرفته شود.
دبیر جایزه کتاب سال با اشاره به نیازمندی‌های تولید و نشر عنوان کرد: فضای نشر نیازمند محقق، ابزار تحقیق و فضای آرام و بدون دغدغه است و در حال حاضر در کشورهای اسلامی مقالات خوبی به عنوان مثال در حوزه اعجاز قرآن وجود دارد در حالی که فقط 5 درصد از این مقالات وارد ایران شده است، این در حالی است که باید ابزارهای تحقیق در اختیار محققان قرار گیرد و ناشر نباید نگران این باشد که نویسنده برای کتابی که می‌نویسد محاکمه اجتماعی خواهد شد.
مهدوی‌راد در پایان از وزیر ارشاد خواست؛ اهل قلم را بیش از پیش بستاید و هر اقدامی را که منجر به گسترش نشر می‌شود، انجام دهد.
مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنان کوتاهی با تأکید بر تکریم اهالی قلم گفت: قلم دارای ارزش بسیاری در نزد مسلمانان است؛ از این رو باید نکوداشت اهل قلم و بزرگان فرهنگ و ادب کشور را نصب العین خود قرار دهیم.
وی در ادامه تأکید کرد: با تحقیر علم جامعه پیش نمی‌رود و جامعه با تعظیم علم است که پیشرفت خواهد کرد.
گفتنی است، در این مراسم از شایستگان تقدیر سی و دومین و سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد که در میان تقدیرشدگان احمد پاکتچی با تألیف «ترجمه‌شناسی قرآن کریم» در حوزه علوم قرآن، عباس پسندیده در حوزه حدیث با تألیف «الگوی اسلامی شادکامی»، انشاءالله رحمتی در حوزه اخلاق با تدوین «دانشنامه فلسفه اخلاق» و سیدمهدی شجاعی با تألیف «مرد رویاها» تجلیل شدند.
captcha