برگزاری گردهمایی فرهنگی به مناسبت روز قلم در مشهد
کد خبر: 3512918
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

برگزاری گردهمایی فرهنگی به مناسبت روز قلم در مشهد

گروه هنر: همزمان با روز قلم، گردهمایی فرهنگی به همراه رونمایی از کتاب «ناگهان جنگ»، خاطرات سردار محمد غفاری، شامگاه گذشته با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی و فرهنگ‌دوستان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گردهمایی فرهنگی رونمایی از کتاب «ناگهان جنگ»، خاطرات سردار محمد غفاری، شامگاه 14 تیرماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی و فرهنگ‌دوستان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
بر اساس این گزارش، این گردهمایی در ابتدا با قرائت آیاتی از کلام وحی توسط، عبدالجلیل اشرفی، قاری برجسته مشهدی رنگ و بوی معنوی به خود گرفت.
یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، برگزاری کارگاه خوشنویسی «همپای جلودار» در بازار کتاب گلستان با هدف کتابت آثار استاد مرحوم حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، مراسم رونمایی از کتاب «ناگهان جنگ» و برگزاری شب شعر «حریم آفتاب» در شامگاه سه‌شنبه، 15 تیرماه را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.
امینی اضافه کرد: در بزرگداشت قلم و کتاب می‌توان به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ، ن، سوگند به قلم، و آنچه را با قلم مي‌‏نويسند»(قلم/1) اشاره کرد و این خود نشان‌دهنده جایگاه قلم است. درخصوص قداست قلم، مطالب نغز و زیبای پرشماری گفته و فراوان قلم‌فرسایی شده است اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.
تقسیم‌بندی تاریخ تمدن به پیش از اختراع خط
وی در ادامه به نقش قلم در شکل‌گیری تمدن بشر اشاره و عنوان کرد: نوشتن، از اموری است که هیچ ملت، قوم و کشوری نمی‌تواند از آن بی‌نیاز باشد و در حقیقت سرآغازی برای دیگر اتفاقات حوزه تمدن به شمار می‌رود لذا مشاهده می‌کنیم که در تاریخ‌نگاری، تمدن را به پیش از اختراع خط و پس از آن تقسیم‌بندی می‌کنند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ماندگاری قلم و کتابت نسبت به سخن را از دیگر امتیازات قلم برشمرد و افزود: قلم بقا دارد در حالی که سخن فراموش‌شدنی و فناپذیر است و ممکن است دچار تغییر و تحریف شود به گونه‌ای که رسول گرامی اسلام در روایتی می‌فرمایند:« قَيِّدُوا العِلمَ بالكِتابِ ،علم را، با نوشتن در بند كشيد».
.....
عفت شریعتی، نماینده اسبق مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران این مراسم ضمن تبریک روز قلم، اظهار کرد: امروز آنچه مهم است، اقتدار نظام اسلامی است. کشوری که مردمش به پشتوانه هشت سال دفاع مقدس در عرصه پیشبرد اهداف قرآن و عترت گوی سبقت را از همه کشورها ربوده‌اند.
هدف نظام، سلطه، تسط بر عرصه فرهنگی ـ اجتماعی ایران است
وی اضافه کرد: امروز که نظام سلطه، جهان اسلام را مورد تعرض قرار داده، هدف و اندیشه پلیدش بیش از همه تسلط بر عرصه معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران عزیز است که البته این آرزو را به گور خواهد برد و ان‌شاءلله به دست توانای مردم ایران و زعامت رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) متصل خواهد شد.
.....
در بخش دیگری از این مراسم، سردار محمد غفاری، نویسنده کتاب «ناگهان جنگ» در خصوص وقایع ذکر شده در کتاب ناگهان جنگ، اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی، عملکرد و اصول حاکم بر آن و از سوی دیگر ماهیت و عملکرد آن روز استکبار جهانی در اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده و غرب، برخورد را انکار‌ناپذیر کرده بود و یقین داشتیم بین ما برخوردی رخ خواهد داد.
سردار غفاری ادامه داد: تصور ما در آن مقطع این بود که برخورد ما به دو صورت اتفاق خواهد افتاد؛ نخست، برخورد نرم در جبهه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و دوم برخورد سخت که هر دو نیز اتفاق افتاد؛ گرچه بعد از این استراتژی تغییراتی کرد.
وی با بیان اینکه در برخورد سخت، دشمن ابتدا سراغ جنگ نرفت زیرا جنگ برای آن‌ها نیز کم‌هزینه نبود، گفت: دشمن گزینه‌های دیگری را برای برخورد سخت انتخاب کرد که مهم‌ترین، اصلی‌ترین و اولین گزینه، تجزیه‌طلبی بود لذا نخستین حرکت تجزیه‌طلبانه در پنج یا شش استان کشور در اول فروردین سال 58 رخ داد آن هم در حالی که انقلاب تازه در 22 بهمن 57 پیروز شده بود.
راوی کتاب «ناگهان جنگ» با بیان اینکه در این تاریخ اولین پادگان مهاباد سقوط کرد و ده‌ها هزار سلاح و امکانات در اختیار دشمن قرار گرفت، گفت: شرایط آن روز اقتضا می‌کرد این حرکت تجزیه‌طلبانه معکوس عمل کند که شاید این هم خواست خداوند بود.
سپس، مریم جهانگشته که به گفته مجری از زمره افرادی است که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، به روی سن آمده و به خوانش بخش کوتاهی از کتاب برای حضار پرداخت.
.....
رونمایی از کتاب و تقدیر از خانواده شهدا
در خاتمه این گردهمایی از کتاب «ناگهان جنگ» با حضور سردار محمد غفاری، بانوان مریم جهانگشته و سلطانی، مؤلف و ناشر کتاب، یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عفت شریعتی، نماینده اسبق مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، سیدجواد کمالی، رئیس بسیج هنرمندان خراسان رضوی، سیدمجید حسینی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، سیدجواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و برخی دیگر از مسئولان رونمایی به عمل آمد.
همچنین دوتن از خانواده‌های شهدا و مریم جهانگشته، نگارنده کتاب نیز در ادامه با تقدیم هدایایی تجلیل شدند. تقدیر از پنج نفر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «دین و زندگی» فجر بیداری خراسان رضوی که به همت معاونت فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده بود، نیز پایان‌بخش این مراسم بود.
captcha