عيد فطر، شادی بر توفيق بندگی است/سفارش‌ حضرت اميرمؤمنان(ع) در پايان ماه رمضان
کد خبر: 3513178
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

عيد فطر، شادی بر توفيق بندگی است/سفارش‌ حضرت اميرمؤمنان(ع) در پايان ماه رمضان

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام علی‌نژاد با بيان اينكه سرور عيد، شادی بر انجام وظیفه الهی و حفظ آن است، گفت: حفظ آنچه در ماه رمضان به دست آورده‌ایم از عمل آن مهم‌تر و سخت‌تر است؛ چنین نیست که نماز اول وقت، کنترل چشم و زبان منحصر به ماه رمضان باشد؛ بلكه بايد اين حالات را برای هميشه در خود حفظ كنيم.

حجت‌الاسلام و السلمين جليل علی‌نژاد مديركل امور استان‌ها حوزه علميه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، ضمن تبریک حلول  ماه شوال گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با ماه رمضان نجواهایی دارند که بسیار زیبا و قابل استفاده است؛ گویی ایشان با یک موجود زنده سخن می‌گویند.

وی خاطرنشان كرد: جابر بن عبدالله انصاری حديثی از پیامبراكرم (ص) نقل می‌کند که رسول‌الله برای وداع با ماه رمضان می‌فرمودند: «اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ایاه» یعنی این ماه رمضان مرا آخرین ماه رمضان قرار مده. «فإن جعلته فاجعلنی مرحوماً فلا تجعلی محروماً» اگر آخرین ماه رمضان ما بود و سال بعد را درک نکردیم ما را مورد رحمت خود قرار بده. امیدواریم خداوند به برکت خوبان عالم و امام زمان(عج) ما را در زمره افراد رحمت شده قرار دهد.

عید فطر، عید عبادت و بندگی است

علی‌نژاد با بيان اينكه عيد فطر، عيد عبادت و بندگی و سرور و شادی بر اين توفيق است، اظهار كرد: شادی از این جهت که انسان توفیق پیدا کرده است که يك ماه روزه‌داری كند و به خدا نزدیک شود. روزه گرفتن توفیقی مانند سایر نعمت‌ها است که خدایی نکرده اگر از ما سلب شود آن‌گاه متوجه جایگاه این نعمت می‌شویم.

انسان باید جایی شاد باشد که بداند کار او در راستای رضای خداوند است

اين مدرس حوزه عید را محل سرور و شادمانی دانست و گفت: یکی از موضوعات مورد اشاره قرآن و روایات، بحث شادی و سرور است که مورد تأیید اسلام است. قرآن کریم ظرائف بسیاری را در خصوص رفتارها و عملکرد مؤمنان در خصوص حرف زدن، راه رفتن، شادی کردن و ... به او آموزش می‌دهد. از جمله برای شادی كردن مواردی را به اشاره بيان كرده است. انسان جایی شادی می‌کند که بداند کار او سرانجام یافته و رضایت خدای تبارک و تعالی را به دست آورده است. در اسلام چون محور و غایت خداست پس انسان باید جایی شاد و مسرور باشد که بداند کار او در راستای اوامر خداوند است.

وی در خصوص شادی مطلوب و مورد پسند قرآن گفت: شادی مرزهای دقیقی دارد و گاه با لغو و بیهوده‌گویی اشتباه گرفته می‌شود. مثلاً گاه برخی اسم گناه را شادی کردن می‌گذارند؛ این نکته مهم است که اسلام با شادی مخالف نیست با گناه مخالف است. مثلاً در مراسم ازدواج، تولد، مناسبت‌های مختلف و... این نگاه وجود دارد که می‌خواهیم شاد باشیم؛ شادی با غیبت و گناه، شادی نیست، اسم این امر را قرآن کریم «لغو» (بیهوده‌گویی) می‌گذارد.

علی‌نژاد ادامه داد: یکی از مواردی که انسان خوب است شاد باشد و قرآن به آن اشاره دارد؛ شادی بر پیروزی و انجام کار است. «و یومئذٍ یفرح المؤمنون؛ در آن روز مؤمنان خوشحال خواهند شد»(روم، 4) جایی که انسان باید شاد باشد، جایی است که خط خدا پیروز می‌شود؛ اگر نصرتی در راه خدا رخ دهد جای سرور و شادمانی دارد و اين موضوع از ملاک‌های شادی است.

اين مدرس حوزه، مشمول لطف خاص الهی شدن را شادی ديگری برای‌ مؤمنان برشمرد و گفت: گاهی‌ انسان مشمول لطف خاص خدا می‌شود: «فرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (آل عمران، 170) یا «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا»(يونس، 58) انسان جایی که لطف خاص خداوند شامل حال او یا برادر مسلمانش شود باید مسرور و شادمان باشد.

مديركل امور استان‌ها حوزه علميه شادی حاصل از غنا، مجلس حرام و ... را شادی کاذب خواند و گفت: انتهای چنین شادی‌هایی دلمردگی است. اما شادی همراه با یاد خدا برای انسان انبساط خاطر به ارمغان می‌آورد.

رحم و مهروزی نسبت به يكديگر تأكيدات حضرت امير مؤمنان در پايان ماه رمضان

وی خاطرنشان كرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه عید سعید فطر چند سفارش به ما کرده‌اند. نکته اولی که در اين خطبه به مردم توصیه فرمودند اين است كه: «تعاونوا علی البر و التقوی» بندگان خدا در زمینه کار خیر و تقوی به همدیگر کمک کنید. «و تراحموا بهم» به یکدیگر رحم کنید. بی‌رحمی باعث می‌شود انسان از رحمت خدا مأیوس و محروم شود؛ به عبارتی ما نباید نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشیم.

علی‌نژاد با اشاره به روايتی‌ از حضرت رسول‌الله(ص) در اين باره گفت: ايشان فرمودند: «من لایرحم من فی‌الارض لایرحمه من فی‌السماء» کسی که بر آنچه روی زمین است رحم نکند؛ (دقت کنید تنها شامل انسان نیست؛ بلکه من فی‌الارض شامل حیوانات، درخت، نهرها و... نيز می‌شود) آنکه در آسمان است به او رحم نمی‌کند. یعنی در زمین مهربانی کن تا از سوی آسمان به تو رحم شود.

اين مدرس حوزه ادامه داد: حضرت علی(ع) در ادامه خطبه می‌فرمايند: «وتعاطفوا» نسبت به یکدیگر عاطفه و مهرورزی داشته باشید. «و أدّوا افرائض‌ الله»؛ فرائض و واجبات را ادا كنيد. حفظ آنچه در ماه رمضان به دست آورده‌ایم از عمل آن نیز مهم‌تر و سخت‌تر است. چنین نیست که نماز اول وقت، کنترل چشم و زبان منحصر به ماه رمضان باشد؛ بلكه بايد اين حالات را ادامه دهيم. «واتقوالله فی ما نهاکم عنه» ببینید خداوند شما را از چه کارهایی بازداشته‌ است آنها را انجام ندهید.

وی گفت: حضرت فرمودند: «فأن الدنیا ادبرت» دنیا در حال تمام شدن است. گاهی از ما می‌پرسند چند سال داری؟ می‌گوییم 40 سال. این درست نیست؛ چرا که انسان از آنچه دارد می‌تواند استفاده کند اما این 40 سال عمر ما کجاست؟ تمام شده و دیگر نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. فرمودند: دنیای شما رو به اتمام است. «الا و ان‌ الیوم المضار و غداً السباق» امروز و این دنیا محل آمادگی و فردا (قیامت) میدان مسابقه است؛ نهایت این مسابقه برای پيروز شدگان بهشت و غایت بدكاران و بازندگان آتش است.

علی‌نژاد در پايان با بيان اينكه امیدواریم خداوند ما را در زمره افرادی قرار دهد که نهایت کارمان بهشت باشد، گفت: شادی و فرح اصلی این است که به انجام وظیفه الهی خود موفق شده باشيم و بتوانيم این حالت را حفظ کنيم.

captcha