مستقيم​‌گویی؛ آسيب آثار دين‍ی كودك و نوجوان
کد خبر: 3517228
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵

مستقيم​‌گویی؛ آسيب آثار دين‍ی كودك و نوجوان

گروه هنر: یک کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه یکی از آسیب‌های آثار دینی و تربیتی کودک و نوجوان این است که نویسندگان در بیان مفاهیم دینی مستقیم‌گویی دارند، گفت: اگر نویسندگان ما اصول غیرمستقیم‌گویی را فرا می‌گرفتند، بسیاری از مفاهیم دینی ما این قابلیت را دارند که تبدیل به بهترین کتاب‌ها و نوشته‌ها شوند.

طیبه پوربصیری، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: یکی از آسیب‌های آثار دینی و تربیتی کودک و نوجوان این است که نویسندگان در بیان مفاهیم دینی مستقیم‌گویی دارند.

مستقيم​گویی در آموزش مفاهیم دین؛ آسيب آثار دين‍ی كودك و نوجوان

وی در توضیح این موضوع گفت: اگر می‌خواهیم کودک یا نوجوان آموزه‌ها را از جانب ما بپذیرد، باید در نخست زبان خود را به روز کنیم، ثانیاً ارتباطی که برقرار می‌کنیم، غیرمستقیم باشد؛ به طور مثال روبروی کودک قرار نگیریم و به او بگوییم: «می‌خواهم درباره واژه مرگ با تو صحبت کنم.» به طور مثال «خداحافظ راکون پیر» اثر خانم کلر ژوبرت نویسنده کودک یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در حوزه کودکان، مرگ را برای آنها توضیح داده است؛ چرا که به صورت غیرمستقیم و با زبانی لطیف آن را بیان کرده است از این رو این داستان از جانب کودکان و نوجوانان مورد پذیرش قرار گرفته است.

پور بصیری ادامه داد: نویسنده در این کتاب، دنیا را به صورت غیرمستقیم و شاعرانه برای کودک و نوجوان توصیف کرده است، در لایه زیرین داستان، هدف اصلی توضیح مرگ است و در نهایت کودک، مرگ را به شیرینی درک می‌کند و می‌پذیرد.

اگر نویسندگان ما اصول غیرمستقیم‌گویی را فرا می‌گرفتند

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان اظهار کرد: اگر نویسندگان ما اصول غیرمستقیم‌گویی را فرا می‌گرفتند، بسیاری از مفاهیم دینی ما این قابلیت را دارند که تبدیل به بهترین کتاب‌ها و نوشته‌ها شوند.

کوک و نوجوان ما پذیرای مفاهیم دینی هستند اما ...

پوربصیری ادامه داد: در برقراری ارتباط مؤثر با کودک و نوجوان باید زمینه ارتباط دوستانه را با او فراهم کرد. کوک و نوجوان ما پذیرای مفاهیم دینی هستند اما باید راه بیان صحیح این مفاهیم را پیدا کرد. برخی از نویسندگان کودک و نوجوان آن و زمینه دوستی با بچه‌ها را پیدا کرده‌اند و از این رو بچه‌ها پذیرای این آثار هستند.

وی توضیح داد: به طور مثال داستان پینوکیو در دنیای غرب نوشته می‌شود، بچه‌های همه دنیا آن را پذیرفته‌اند که در ابتدا تکه چوبی بود، بعد ساخته می‌شود و در نهایت آن چوب به وسیله اخلاقیاتی که کسب می‌کند تبدیل به آدم می‌شود، این تبدیل شدن از چوب به مرحله انسانیت را همه بچه‌ها پذیرفته‌اند. در این داستان تکامل انسان به زیبایی به کمک یک سری جذابیت‌ها، به کودک و نوجوان تفهیم می‌شود، در این داستان نیروی خیر و شر به خوبی نشان داده می‌شود. مفهوم انسان از آموزه‌های مولانا برگرفته شده است اما نویسندگان ما این مفاهیم عارفانه را به روز نمی‌کنند.

ادبیات دینی و عرفانی ما ظرفیت بسیار زیادی دارد

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان اظهار کرد: اگر نویسندگان این ظرافت‌ها را که در ادبیات دینی- عرفانی خود داریم، درک کنند مطمئناً شاهکارهای بزرگ خلق می‌شود که همه دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند. ادبیات دینی و عرفانی ما ظرفیت بسیار زیادی دارد اما چه بسا عدم سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه، عدم شناخت این ظرافت‌ها، کافی نبودن قدرت تبلیغات ما موجب عدم بهره‌گیری از این ظرفیت شده است.

پوربصیری با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت‌ ادبیات دینی ـ عرفانی برای کودکان متأسفانه مهجور واقع شده ست؛ گفت: اگر به این موضوع توجه کافی شود، در قشر کودک و نوجوان ما تحولات خوبی به وجود می‌آورد و این نیاز فرهنگ جامعه امروز ما است که اگر مورد توجه قرار گیرد، به دنبال آن بسیاری از مسائل فرهنگی رفع می‌شود. گاهی چنین جریاناتی اتفاق می‎‌افتد اما در نیمه راه رها می‌شود، از این رو سرنوشت ساز نیست و در جامعه عملیاتی نمی‌شود.
captcha