تصمیمات کمیسیون اقتصادی درباره موقوفات/ موقوفات آستان قدس هم مشکل بهره‌وری دارند
کد خبر: 3522429
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
موسوی‌لارگانی عنوان کرد:

تصمیمات کمیسیون اقتصادی درباره موقوفات/ موقوفات آستان قدس هم مشکل بهره‌وری دارند

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، جزئیات جلسات اخیر اعضای این کمیسیون با تولیت آستان قدس رضوی و صحبت‌های به میان آمده درباره بهره‌وری موقوفات را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته گذشته، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مدت سه روز، جلسات خود را در شهر مقدس مشهد برگزار کردند که بخشی از این جلسات با حضور علی‌ طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.
برای بررسی بیشتر جزئیات این جلسات، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
ابتدا در مورد جزئیات برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس در شهر مقدس مقدس توضیح دهید و بفرمائید که هدف از برگزاری این جلسات چه بود؟
کمیسیون اقتصادی مجلس، سه روز تقریبا پرکار خود را در شهر مشهد مقدس پشت سر گذاشت؛ در روز اول، جلسه‌ای عمومی با حضور فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی این استان برگزار شد. بعد از ظهر همان روز، جلسه‌ای به صورت تخصصی با رؤسای کمیسون‌های اتاق بازرگانی و برخی از فعالان اقتصادی برگزار شد.
در صبح روز دوم، جلسه‌ای را در خدمت تولیت محترم آستان قدس رضوی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی داشتیم که در رابطه با اقتصاد وقف صحبت‌های قابل توجهی به میان آمد و نکات ارزشمندی را هم ایشان و هم اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وقف وجود دارد بیان کردند و از جمله اینکه اکنون بهره‌وری موقوفات چندان بالا نیست.
در این جلسه پیشنهاداتی برای اینکه بهره‌وری موقوفات بالا برود مطرح شد. بعد از ظهر روز دوم، جلسه‌ای را در استانداری خراسان رضوی برگزار کردیم و این جلسه تقریبا به صورت شورای گفت‌وگو و کمیته اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی با حضور استاندار، جمعی از مدیران استان و همچنین جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.
روز سوم از ساعت 8 صبح در رابطه با مشکلاتی که بنگاه‌های تولیدی با سیستم بانکی دارند، در خدمت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران عامل بانک‌های دولتی بودیم. در این جلسه، جناب وزیر صحبت‌هایی را بیان کرده و همچنین نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیران عامل بانک‌ها و معاونین وزیر، نقطه‌‌نظرات خود را بیان کردند. البته معاون اتاق ایران هم در این جلسه برای پیگیری مسائلی که به بخش خصوصی مربوط است، حضور داشتند.
به موضوع اقتصاد وقف اشاره کردید و همانگونه که مطلعید یکی از مشکلات عمده موقوفات، کمبود بهره‌وری آنهاست، حال بفرمائید که برای حل این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
در حضور تولیت آستان قدس رضوی برخی از پیشنهادات، معضلات و مشکلاتی که سر راه اقتصاد وقف وجود دارد، مطرح شد که می‌تواند درآمدزایی خوبی که باید حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، خواهر ایشان حضرت معصومه (س) و همچنین برادران ایشان به ویژه احمد ابن موسی در شیراز داشته باشند، را به چالش بکشد.
قرار شد برخی پیشنهادات و راهکارها ارائه شده و جلسه‌ای را در تهران با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار کنیم و انشاء‌الله بتوانیم نتیجه مطلوبی را دریافت کنیم و از این وضعیتی که اکنون وجود دارد و بهره‌وری در اقتصاد وقف بسیار پائین است، رهایی پیدا کرده و بهره‌وری موقوفات ارتقا پیدا کند.
آیا محور اصلی بحث‌های شما، فقط موقوفات استان خراسان رضوی یا تمام موقوفات کشور بود؟
گرچه ما در خراسان رضوی بودیم و صحبت‌های ما مربوط به همان موقوفات آستان قدس بود اما موضوعی که در رابطه با اقتصاد وقف مطرح است مربوط به موقوفات تمام کشور است.
یعنی مشکل بهره‌وری موقوفات که در سراسر کشور با آن مواجه هستیم برای موقوفات آستان قدس رضوس هم وجود دارد؟
تقریبا همین‌گونه است و شاید در آنجا مشکلات کمتر باشد اما موقوفات آستان قدس رضوی هم با مشکل کمبود بهره‌وری مواجه هستند.
این مشکل کمبود بهره‌وری موقوفات از کجا ناشی می‌شود؟
معمولا افرادی که به عنوان کارگزار، موقوفات را اجاره می‌کنند که برخی از این اجاره‌ها، طولانی‌مدت و برخی کوتاه‌مدت است اما معمولا سطح اجاره‌ها پائین است؛ چراکه موقوفات کم نیست بلکه زیاد است و قطعا مسئولان اوقاف کشور توان اینکه بتوانند خودشان همه امورات را بر عهده بگیرند، ندارند.
همین مسئله باعث شده است که آن دلسوزی که باید برای موقوفات باشد دیگر وجود ندارد و به نظرم اگر بخواهیم موقوفات را ساماندهی کنیم باید تحقیق و پژوهشی در سطح کشور انجام شود که چرا بهره‌وری پائین است و این تحقیق باید از جوانب مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی بررسی شود.
همچنین به نظرم لازم است مقداری از توان مدیران به ویژه مدیران مالی و اقتصادی را هم در اداره موقوفات استفاده کنیم تا این بهره‌وری را بالا ببریم.
به عنوان سؤال پایانی بفرمائید که آیا درباره بدهی‌های دولت به آستان‌قدس رضوی هم تصمیماتی اتخاذ شد؟
خیر در این‌باره تصمیمی‌ گرفته نشد؛ چرا که در این جلسه از نمایندگان دولتی همراه ما نبود اما فقط بحث بدهی‌‌ها مطرح شد ولی تصمیمی اتخاذ نشد.
captcha