راه‌اندازی مجمع خادمان رضوی؛ راهکار مقابله با داعش/ کدام بُعد امام رضا(ع) برجسته شود؟
کد خبر: 3526745
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
محمدرضا سنگری عنوان کرد:

راه‌اندازی مجمع خادمان رضوی؛ راهکار مقابله با داعش/ کدام بُعد امام رضا(ع) برجسته شود؟

گروه ادب: راه‌اندازی مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی،‌ راهی برای نشان دادن چهره واقعی دین به جهان و مقابله با جریان‌های ضددینی است و به عقیده محمدرضا سنگری، پژوهشگر عرصه ادبیات، در آغاز باید این موضوع را مشخص کنیم که کدام بُعد از ابعاد شخصیت امام رضا(ع) برای جهانیان برجسته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ چندی پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در کشورمان خبر داد؛ مجمعی که با راه‌اندازی آن می‌توان با هجمه‌های فرهنگی غرب مقابله کرد و به معرفی بیشتر شخصیت امام هشتم شیعیان پرداخت.
در همین رابطه محمدرضا سنگری، مدرس ادبیات دانشگاه تهران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از ضرورت بررسی بیشتر و جهانی کردن فرهنگ رضوی یاد کرد و گفت: پرداختن به فرهنگ رضوی یکی از ضرورت‌های مهم کشور است؛ چراکه شخصیت امام رضا(ع) یک شخصیت جهانی و بین‌المللی است. بارگاه ایشان در بین سایر ائمه(ع) امروز تقریباً بزرگ‌ترین زیارت‌گاه جهان شده است و شمار زائران این بارگاه الهی در طول سال قابل قیاس با کعبه هم نیست، زیرا زیارت کعبه محدودیت‌هایی دارد که مشهد آن‌ها را ندارد و امروز تنوع ملت‌ها و ادیانی که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، باعث می‌شود که تلاش کنیم تا شخصیت این امام همام را بیشتر بشناسانیم.
امام رضا(ع) پرچم‌دار فرهنگ شیعی
وی در رابطه با مقام امام رضا(ع) بیان کرد: حضرت ثامن‌الحجج نقطه عطفی در تاریخ امامت است. تا قبل از ایشان شاهد فرقه‌های چهار امامی، هفت امامی و مانند این جریان‌ها هستیم، اما امام رضا(ع) پایان این فرقه‌ها و مذاهب است. ایشان سردمدار فرهنگی و تاریخی است که من بارها گفتم که اگر حضرت رضا(ع) را به جبر به خراسان نمی‌آوردند، خودشان باید می‌آمدند؛ چرا که حضورشان واقعاً نیاز بوده است. ما از ایشان گنجینه‌هایی داریم که باید از آنها درس بگیریم و استفاده کنیم؛ گنجینه‌هایی که از حضرت امام رضا(ع) در طول مدت زمانی که در ایران حضور داشتند به‌ یادگار مانده و بسیار باارزش است و می‌تواند در مجامع جهانی مطرح شود و در اختیار هنرمندان و صاحبنظران قرار بگیرد.
استفاده از ظرفیت‌های جدید
سنگری ادامه داد: از آنجا که در این روزگار ظرفیت‌هایی به وجود آمده است که نسل جدید ما با استفاده از فضای مجازی و موقعیت‌های هنری دست به خلق اثر و نشر مطالب می‌زنند، باید اندکی فضای جامعه را به سمت فرهنگ رضوی هدایت کنیم. اگر قرار باشد که مشهد به‌ عنوان پایتخت جهانی فرهنگ جهان اسلام معرفی شود، از هم اکنون باید زمینه‌های آن فراهم شود.
نکاتی که باید مورد تأمل قرار بگیرد
این نویسنده با اشاره به چند نکته برای تشکیل مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، گفت: یکی از مهمترین نکات این مجمع آن است که به طور طبیعی در چنین مجامعی نشست‌های بین‌المللی تشکیل خواهد شد و ما باید از اکنون تأمل کنیم که کدام یک از ابعاد وجودی حضرت رضا(ع) را برای جهان امروز ترسیم کنیم.
سنگری افزود: نکته دیگر، چگونگی بیان مطالب است؛ یعنی چه بگوییم و چگونه بگوییم، از این مهمتر این است که چه کسانی باید به بیان موضوعات بپردازند. از هم اکنون باید افرادی که در این حوزه کار کرده‌اند را شناسایی کنیم. خوشبختانه در دو حوزه ادبیات داستانی و شعر، کارها و پژوهش‌هایی توسط کارشناسان و انتشارات قدس رضوی صورت گرفته است، اما هنوز جا برای کار بیشتر وجود دارد، بنابراین لازم است که گروه اندیشه و اتاق فکر این جریان از مدت‌ها قبل از تشکیل مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در مورد این نکات بحث و تفکر کنند.
انتشار فرهنگ اسلامی؛ جبهه مبارزه علیه تکفیری‌ها
نویسنده کتاب «حنجره معصوم» به وضعیت کنونی جهان و اهمیت راه‌اندازی چنین مجامعی در برابر جریان‌های تکفیری پرداخت و اظهار کرد: هر چه ما بیشتر چهره واقعی دین را به جهان نشان‌ دهیم، یک جبهه فرهنگی در برابر جریان‌های ضد دینی ایجاد کرده‌ایم؛ درست است که امروز در جبهه نظامی با جریانی مانند داعش در تقابل هستیم، اما جریان داعش یک جریان فکری و فرهنگی نیز هست و خیلی از مردم جهان نمی‌دانند که بنیان‌های تفکر داعش چیست. پس باید به این مسائل نیز توجه شود زیرا می‌توان اثر بسیار خوبی در مقابله با این جریان‌های تکفیری داشت.
جریانی که یادآور هویت ماست
سنگری در پایان تشکیل مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی را آغازگر یک جریان فرهنگی بزرگ در داخل کشور دانست و گفت: این اتفاق در داخل کشور یک جریان بزرگ فرهنگی به پا خواهد. ما ایرانیان همه هویت، گذشته فرهنگی و تاریخی و حتی انقلاب خود را مدیون حضرت رضا(ع) می‌دانیم. این مجامع فرصت بسیار خوبی است که طی آن، فرهنگ اسلام، انقلاب و ایران را به جهان معرفی کنیم.
امیر صالحی
captcha