چگونه می‎توان از شک در خدا در امان بود؟
کد خبر: 3531450
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲

چگونه می‎توان از شک در خدا در امان بود؟

گروه اندیشه: شک آفتی برای ایمان است چون اعتقادات امری حیاتی و سرنوشت‌ساز برای انسان است؛ لذا انسان باید باید به فکر برطرف کردن شبهات اعتقادی خود باشد و با مطالعه در آفاق و انفس و استفاده از محضر علما و پرسش از دانایان، شک خود را برطرف کند و الا احتمال دارد در دام گروه‌های منحرف اعتقادی همانند دراویش، شیطان‌پرستان، گروه‌های عرفانی منحرف، مسیحیت تبشیری و ... بیفتد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، افرادی از مسلمانان هستند که دچار شک در اعتقادات خودشان می‎شوند و این امری طبیعی است.اما چون اعتقادات امری حیاتی و سرنوشت‌ساز برای انسان است لذا باید به فکر برطرف کردن شبهات اعتقادی بیافتد و با مطالعه در آفاق «شناخت عجایب جهان هستی» و انفس «در خودش تفکر کند و خودش را بشناسد» و استفاده از محضر علما و پرسش از دانایان، شک خود را برطرف کند و الا احتمال دارد در دام گروه‌های منحرف اعتقادی همانند دراویش، شیطان‌پرستان، گروه‌های عرفانی منحرف، مسیحیت تبشیری و ... بیافتد و یا حداقل با شک از دنیا برود که این هم خسران و ضرر اخروی در پی دارد.
البته خداوند سبحان آن‌قدر نشانه در جهان قرار داده که با کمی تامل می‎توان ایمان خود را تقویت نمود و از شک خارج شد کمااینکه در آیه 53 سوره فصلت در این رابطه آمده است: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؛ به‌زودى نشانه‏هاى خود را در افق‌ها[ى گوناگون] و در دل‌هايشان بديشان خواهيم نمود تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است».
امام علی(ع) در نهج‌البلاغه فرموده است: «تعجب می‌‎کنم از کسی‎که با این‌که خلق خداوند سبحان را می‎بیند، در خداوند سبحان شک می‎کند و تعجب می‎کنم از کسی‎که با این‌که عالم دنیا را می‎بیند چگونه در عالم آخرت شک می‎کند؟»
روزی پیامبراکرم(ص) به اصحاب فرمودند: چون خداوند سبحان در آیه 5 سوره ابراهیم با این مضمون«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ » فرموده است: دستور داده تا نعمت‌هایش را به یاد بیاورم پس شما بگویید که اولین نعمتی که خداوند سبحان امر به تذکر آن داده چیست؟ یکی گفت: زن و بچه! دیگری گفت: سلامتی! سومی گفت: مال و منال!.
 پیامبراعظم(ص) به امام علی(ع) فرمود: ابوالحسن تو بگو. علی(ع) فرمود: من چگونه در حضور شما مطلبی بگویم در حالی‌که خداوند سبحان ما را به‌وسیله شما هدایت کرد و جمیع علوم و کمالات را به‌وسیله شما برایمان فرستاد.
پیامبراعظم(ص) فرمود: باید بگویی اولین نعمت کدام است؟ علی(ع) گفت: اولین نعمت، نعمت وجود است که من هیچ نبودم ولی خداوند سبحان مرا از عدم به‌وجود آورد.پیامبراعظم(ص) فرمود: گفتی دومی کدام است؟ فرمود: به من حیات و زندگانی بخشید و مرا مانند جمادات و نباتات نگردانید.پیامبراعظم(ص) فرمود: راست گفتی. سومی کدام است؟ گفت: مرا به بهترین صورت‌ها که صورت انسان است خلق کرد و به‌صورت حیوان ظاهری و باطنی قرار داد.پیامبر(ص) فرمود: راست گفتی.پنجمی کدام است؟ گفت: آن‌که قدرت عقل و مشاعر روحانی به من داده و مرا بر حیوانات برتری بخشید.پیامبر(ص) فرمود: راست گفتی.ششمی کدام است؟ گفت این‌که مرا به دین حق هدایت کرد و از گمراهان نگردانید.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: راست گفتی. هفتمی کدام است؟ گفت آن‌که در آخرت «بهشت» زندگی خوبی برایم قرار داد.پیامبر فرمود: راست گفتی.هشتمی کدام است؟ گفت: مرا آزاد آفرید و غلام کسی قرار نداد.پیامبر فرمود: راست گفتی.نهمی کدام است؟ گفت آسمان و زمین و آنچه از مخلوقات در آنهاست را در تسخیر من قرار داد....
نکته دیگر آن‌که ایمان قابل اضافه شدن است و مراتبی دارد که آخرین مرتبه، یقین است و یقین هم سه نوع می‎باشد علم‌الیقین و حق‌الیقین که در دعاها باید از خداوند سبحان تقاضای یقین کنیم.
captcha