سلامت همه شهروندان با گسترش روح قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر می‌کند
کد خبر: 3533312
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی:

سلامت همه شهروندان با گسترش روح قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر می‌کند

گروه سلامت: معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه آغاز بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت بر گسترش فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آغاز جشنواره بیست و یکم قرآن و عترت دانشگاهیان علوم پزشکی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزهای ششم تا نهم مهرماه، میزبان برگزاری بخش شفاهی و تقدیر از تمامی برگزیدگان قسمت‌های مختلف جشنواره و اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهد بود.

وی افزود: در حاشیه این جشنواره اجلاس معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز روز هفتم مهرماه برگزار می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به تغییرات محسوس برگزاری این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته عنوان کرد: امسال سه بخش: ادبی، فناوری اطلاعات و هنری به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت اضافه شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: آیین افتتاحیه جشنواره با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء در روز سه‌شنبه با حضور وزیر بهداشت برگزار می‌شود و از صبح روز چهارشنبه ۷ مهرماه نیز مسابقات آغاز خواهد شد.

دعوت از شخصیت‌های برجسته قرآنی و دینی و قاریان ممتاز در جشنواره قرآن و عترت

ابراهیمی به برگزاری ویژه برنامه‌های ضمنی در این جشنواره پرداخت و گفت: در حاشیه بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت از شخصیت‌های برجسته قرآنی و دینی از جمله حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور به منظور انجام سخنرانی با محوریت قرآن دعوت شده است. این برنامه‌های فرهنگی و معنوی ابزاری برای تدبر و فهم قرآن کریم خواهد بود. ضمن اینکه برنامه‌های تلاوت و قرائت قرآن کریم توسط قاریان ممتاز و برجسته کشوری نیز از دیگر فعالیت‌های جشنواره امسال است.

 ابراهیمی با اشاره به انجام فعالیت‌های فوق برنامه در نظر گرفته شده برای جشنواره قرآن و عترت تصریح کرد: برای شرکت‌کنندگانی که در حاشیه برگزاری جشنواره، وقت آزاد دارند برنامه‌های تفریحی از جمله دیدار از تفرجگاه‌ها و مراکز خرید در نظر گرفته شده است. البته برنامه مشهد گردی را به دلیل حجم زیاد شرکت‌کنندگان و میهمانان به طور رسمی و گسترده نداریم. همچنین بسته‌های هدیه به عنوان سوغات مشهد به شرکت‌کنندگان در این جشنواره اهدا خواهد شد.

وی از هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شهرداری به منظور تردد آسان میهمانان حاضر در جشنواره قرآن و عترت در سطح شهر و انتقال آنها از هتل‌های محل اقامت به حرم مطهر امام رضا(ع) خبر داد و اظهار کرد: اتوبوس‌ها و خودروهای مخصوصی جهت این کار در نظرگرفته شده است.

وی یکی از دلایل میزبانی مشهد مقدس از بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت را فضای معنوی و روحانی این شهر و وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: قطعا این مساله بر معنویت این جشنواره می‌افزاید.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مشهد دارای جاذبه‌های معنوی و مذهبی زیادی است، تصریح کرد: در این جشنواره قرآنی، فضای عطرآگین امامت و ولایت با روح قرآن آمیخته می‌شود و روح معنوی خاصی بر فضای جشنواره دمیده می‌شود که قطعا در شهرهای دیگر این فضای معنوی را کمتر شاهد خواهیم بود و همه اینها به برکت حضور امام هشتم در این شهر است.

وی یادآور شد: علی‌رغم اینکه برنامه میزبانی مشهد با تاخیر اعلام شد اما روند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها برای برپایی این جشنواره مطلوب ارزیابی شده است. ضمن اینکه مرحله نهایی این جشنواره قرار بود مرداد ماه برگزار شود که به دلیل همزمانی با المپیاد ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی که در اصفهان انجام شد، به تاخیر افتاد.

ابراهیمی خطاب به دانشجویان، اساتید و کارکنان شرکت کننده در جشنواره بیست و یکم قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت عنوان کرد: شناخت قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به یک اصل تبدیل شود و باید به قرآن فراتر از نگاه ظاهری بنگریم. نگاه ما به قرآن این کتاب آسمانی باید نگاه بنیانی و معنوی باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اگر قرآن و فرهنگ قرآنی در ذهن، روح و نظام اجتماعی ما انسان‌ها بویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی که با سلامت وجان مردم سر و کار دارند حاکم شود، قطعا سبک زندگی همه ما تغییر خواهد کرد و به سمت معنویت و حقیقت پیش خواهد رفت.

برگزاری جشنواره قرآن و عترت فرصتی برای انس بیشتر دانشجویان با قرآن کریم است

وی بر لزوم عمل به قرآن و تدبر در آیات آسمانی تأکید کرد و گفت: صرفا قرائت، روخوانی و حفظ قرآن کریم برای تعالی و هدایت انسان‌ها کافی نیست و اگر قرار باشد ما صرفا روخوانی و قرائت قرآن داشته باشیم اما فهم و تدبری در آیات آسمانی نداشته باشیم، قرآن ابزاری برای هدایت ما نخواهد بود و حتی ممکن است وسیله‌ای برای گمراهی ما باشد‎، از این رو باید این روخوانی و قرائت قرآن توام با تأمل و تفکر در آیات آسمانی باشد تا شرایط برای تعالی انسان‌ها فراهم شود. ما باید از همه ابزارهای لازم برای فهم و تدبر قرآن استفاده کنیم و قطعا برگزاری جشنواره قرآن و عترت فرصتی است تا ما را به این مهم نزدیک‌تر کند.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه باید همواره پیام‌های اخلاقی و معنوی قرآنی را سرلوحه امور خود قرار دهیم، بیان کرد: به نظرم جا دارد دانشگاه‌های علوم پزشکی با قرآن انس و الفت بیشتری پیدا کنند. یکی از نگرانی‌ها این است که فعالیت‌های قرآنی صرفا در حد مسائل ظاهری ثابت بماند و ما حرکتی در راستای تدبر و فهم قرآن نداشته باشیم. افرادی که در درون خودشان قرآن را باور نمی‌کنند و آن را وسیله تجارت خود قرار می‌دهند قطعا این کتاب آسمانی برای آنها هدایت‌گر نخواهد بود و هدایتگری صرفا برای نفس‌های پاکیزه است و باید از همه ابزارها برای تعمق و تدبر در قرآن کریم استفاده کنیم.

captcha