نهی از عادات اشتباه در محرم را به علما واگذار کنیم/ شاعران فرهنگسازی کنند
کد خبر: 3535663
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
محدثی خراسانی:

نهی از عادات اشتباه در محرم را به علما واگذار کنیم/ شاعران فرهنگسازی کنند

گروه ادب: عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در مورد نهی از منکر در شعر عاشورایی اظهار کرد: شاعران باید با اشعارشان فرهنگ حسینی را نهادینه کنند و نهی از عادات اشتباه که طی محرم در جامعه انجام می‌شود را به علما بسپارند؛ زیرا اساتیدی از موضوعات مورد نظر در اشعارشان سخن گفتند و اختلافات بسیاری پیش آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از شاخه‌های شعر آیینی، ادبیات عاشورایی است که به حماسه و وقایع کربلا می‌پردازد، گاهی در بین این اشعار مواردی دیده می‌شود که از کیفیت و موضع خوبی در برابر اهل‌بیت(ع) برخوردار نیست و باعث ایجاد مشکلات و انحراف از دین می‌شود.
بخشی از اشعار عاشورایی ذکر مصیبت است، اما این بخش نباید تمام شعر را پوشش دهد و هدف شاعر فقط سوزاندن دل مخاطب باشد و از محتوا و شکل شعر غافل شود. به این ترتیب نوحه‌ها و اشعاری پدید می‌آیند که شاید بتواند اشک از مخاطب بگیرد، اما با کمی دقت می‌توان دریافت که شعر محتوا ندارد و هدفی غیر از گرفتن اشک از مخاطب ندارد.
مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با ادبیات عاشورایی بیان کرد: در این گونه ادبی، موضع عاشورایی مهم‌تر از موضوع عاشورایی است و شعر عاشورایی در کنار کلمات و واژه‌های عاشورایی باید از موضع عاشورایی نیز برخوردار باشد و ارتباط معنایی شعر مهم‌تر است. یک شعر عاشورایی نباید فقط با کلمات و عبارات حسینی مزین شده باشد، بلکه باید به موضوعی که به آن پرداخته می‌شود نیز توجه شود. همچنین ممکن است شعر از هیچ نوع کلمه عاشورایی و حسینی بهره نبرده باشد، اما به دلیل موضع و قرابت معنایی بتوانیم آن شعر را نیز عاشورایی بخوانیم، اما اوج تجلی شعر عاشورایی آنجایی است که هم موضوع و هم موضع عاشورایی داشته باشد.
نباید از اصل موضوع غافل شد
وی در مورد ذکر مصیبت و مقتل در شعر عاشورایی گفت: بخشی از شعر عاشورایی ذکر مصیبت‌هاست و نمی‌توان آن را منکر شد، اما از آنجا که حال و هوای اشعار حسینی حالتی سوگوارانه دارد، متأسفانه نوع پرداخت و نگاه شاعران و مرثیه‌سرایان به شعر مذهبی، مقتل و سوگ به شکلی بوده است که بیشتر به دنبال شکستن دل مخاطب و اشک گرفتن از او هستند، از این نظر در مرثیه‌خوانی و مقتل‌خوانی تمایل به سمت شکستن دل مخاطب است تا بیان واقعیات عاشورا. در این نوع اشعار بخش حماسی و وقایع عاشورایی مورد غفلت قرار می‌گیرد.
محدثی در ادامه به نحوه خواندن شعر و نوحه پرداخت و گفت: در روزگاران گذشته افرادی بودند که شغل و هنر آن‌ها خواندن شعر بود و شاعران اشعار خود را به آن‌ها می‌دادند تا آن‌ها بخوانند و زیبایی شعر چندین برابر شود. خوب خواندن و خوش‌صدا بودن مداح نیز قطعاً می‌تواند تأثیر شعر خوب را چند برابر کند و بر جان مخاطب اثر بگذارد.
دردسرساز شدن نهی از منکر
این شاعر آیینی به رابطه اشعار حسینی و نهی از عادات غلط اشاره و اظهار کرد: با توجه به تجربیاتی که کسب کردیم بهتر می‌دانم که نهی عادات غلط مانند قمه‌زنی را علما انجام دهند، زیرا بعضی از دوستان مانند رضا اسماعیلی چنین کاری را انجام داد و در چند شعر خود این عادات غلط را نهی کرد، اما افراد بسیاری برای او موضع گرفتند و اختلاقات بسیاری پیش آمد. کاری که شعر و نوحه‌سرایی می‌تواند در این حوزه انجام دهد فرهنگسازی است و شاعر باید به گونه‌ای شعر بسراید که هم زیبا و درخور اهل‌بیت(ع) باشد و هم فرهنگ صحیح عزاداری و فرهنگ حسینی را در جامعه نهادینه کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ - ۱۱:۰۹
0
0
این چه حرفی است؟ اتفاقا زبان شعر که بهتر می تواند به نهی از منکر کمک کند
captcha