استانداردسازی رفتار و فرهنگ از فاکتورهای اقامه امر به معروف است
کد خبر: 3536536
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

استانداردسازی رفتار و فرهنگ از فاکتورهای اقامه امر به معروف است

گروه اجتماعی: مدیر‌کل مراکز تولیدی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: استاندارد سازی رفتار، تولید، خدمات و فرهنگ تذکر و تشکر در نظام اداری مهم‌ترین فاکتور برای اعمال اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، رضا بازرگان، مدیرکل مراکز تولیدی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، شنبه، 17 مهر ماه در همایش روئسا و اعضای ستاد‌ها و شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی استان همدان اظهار کرد: استاندارد سازی رفتار، تولید، خدمات و فرهنگ تذکر و تشکر در نظام اداری مهم‌ترین فاکتور برای اعمال اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر با آموزش و ارائه مهارت به افراد خاص امکان پذیر است و هیچ گاه با اعمال محدودیت عملی نخواهد شد، نحوه رفتار کارکنان ادارات با مردم از جمله عوامل تاثیرگذار در موفقیت نظام اداری در تحقق این فریضه است، دستگاه‌های اجرایی با به حداکثر رساندن منافع، کم کردن هزینه‌ها و نهادینه کردن فرهنگ صحیح تذکر و تشکر می‌توانند در حاکم شدن این امز در اداره‌ها تاثیرگذار باشند.
بازرگان با تاکید بر اینکه امر به معروف با زبان روز محقق می‌شود نه زبان زور، افزود: صرفا با برگزاری این همایش‌ها، نشست‌ها و سخنرانی‌ها نمی‌توان این مهم را در جامعه حاکم کرد چرا که باید معجزه امر به معروف را در دستگاه‌های اجرایی مشاهده کرد.
مدیر کل مراکز تولیدی ستاد امر به معروف و نهری از منکر کشور از تصویب قانون جدید حاکم کردن این فریضه در جامعه خبر داد و اذعان کرد: این قانون جدید در قالب 24 ماده و 21 دستورالعمل اجرایی خواهد شد که دولت آمادگی کامل برای اجرای این مصوبه دارد و طی آن، 4 هزار نفر نیروی آموزش دیده در کشور برای محقق کردن این مهم در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استخدام خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه امر به معروف یک هنر است و از ساحت هر کسی ساخته نیست، اضافه کرد: بر همین اساس خداوند هنرمند ترین مخلق خود یعنی امام حسین(ع) را برای اجرای این امر موظف کرده بود، گرچه برپایی امر به معروف و نهی از منکر سهل به نظر می‌رسد اما در واقع پیاده کردن این امر در جامعه کار مشکلی بوده و تنها از پس افراد خاصی که دارای مهارت در این زمینه هستند، بر می‌آید.
بازرگان اظهار کرد: افراد «آمر به معروف» باید دارای مهارت تفکر انتقادی باشند، انتقاد خوب باید تبدیل به ارتباط خوب شود نه اینکه به انتقام منتهی باشد، همچنین قطب نمای امر به معروف و نهی از منکر هرگز از ادب دور نمی‌شود، نباید درست گویی را با درشت گویی جایگزین کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امر به معروف باید از ساحت تجسس صورت بگیرد و در صورتی که از این منظر باشد قطعا تاثیر سوء خواهد داشت، افزود: متاسفانه در جامعه امروز به علت اینکه مسئله تذکر از منظر درستی دیده نمی‌شود جواب تذکر، توبیخ است نه تشکر؛ این در حالی است که در قراردادهای اجتماعی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امر به معروف و نهی از منکر مشهود است‌.
وی بیان کرد: در صورتی که مدیری متشرع هم نباشد، عقل حکم می‌کند که در جهت ارتقاء دستگاه، توجه ویژه‌ای به امر به معروف داشته باشد، امر به معروف هیچ گاه اجازه نمی‌دهد مطالبات اشخاص زیرزمینی باشد چرا که در چهارچوب منطق عمل می‌کند.
بازرگان در پایان گفت: تشخیص زمان امر به معروف، تفکیک بین خطا و خطاکار، صفت ندادن به شخص خطاکار، حفظ زبان تکریم، تذکر دادن، تحمل و تشکر را از مهم‌ترین فاکتورها برای فرد «آمربه معروف»است.
captcha