اقتصاد بیمار کشور نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر دولت است
کد خبر: 3538935
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
آیت‌الله مظاهری:

اقتصاد بیمار کشور نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر دولت است

گروه سیاست و اقتصاد: آیت‌الله العظمی مظاهری علاج بیماری اقتصاد را مسئله‌ای بسیار ضروری برشمرد و گفت: اقتصاد بیمار کشور نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر دولت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله العظمی مظاهری، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، صبح امروز با مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری دیدار کرد.
حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در این دیدار، با بیان اینکه اقتصاد در کشور ما بیمار است،علاج بیماری اقتصاد را مسأله‌ای بسیار ضروری برشمرده و با تقدیر از تلاش‌های علمی و عملی دولت در این زمینه تأکید کرد: درمان بیماری اقتصاد، نیازمند تدبیر و زمان طولانی است و نمی‌توان توقع داشت در یک دولت همه مسائل اقتصادی و مشکلات قبلی حل شود،ولی با این حال دولت هم باید با برنامه‌ریزی گسترده و اقدام مؤثر برای رفع معضلات معیشتی مردم تدابیری را اتخاذ کند.
وی با اشاره به اینکه مردم از معضلاتی نظیر رکود،بیکاری،تعطیلی واحدهای تولیدی،گرانی و اجحاف‌های مالیاتی رنج می‌برند،حل این‌گونه معضلات را نیازمند اتحاد و وحدت کلمه و اقدام هماهنگ و همگانی از سوی همه مسئولین دانست  و خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که یک دستگاه خاص یا حتی کل دولت به تنهایی قادر به حل همه معضلات و مسائل پیچیده اقتصادی هستند، بلکه این کار بزرگ جز با اتحاد درونی دولت، هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها و نیز صبر و استقامت مردم، انجام نخواهد شد.
مرجع تقلید و رئیس حوزه‌‍‌‍‌های علمیه اصفهان دراین‌باره،با قدردانی از صبر و استقامت ستودنی ملت بزرگوار ایران و با اشاره به اینکه مردم همواره در برابر مشکلات مختلف،مقاومت آگاهانه‌ای داشته‌اند، تصریح کرد:
در حال حاضر مهم‍‌ترین موانع زیربنایی بهبود وضعیت اقتصادی کشور،اختلاف و افتراق بین مسئولان در قوای مختلف، کارشکنی‌های ناشی از باندبازی و سیاست‌بازی و نیز دخالت و نظریه‌پردازی افراد غیرمتخصّص و غیرکارشناس در امور اقتصادی است و تا وقتی که این سه مشکل اساسی حل نشود،انتظار علاج بیماری اقتصاد،انتظار بی‌جایی است.
وی عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های آن،همچنین اقدامات غیراصولی و غیرشرعی برخی بانک‌ها و نیز اجحاف در دریافت مالیات را از دیگر موانع بهبود اوضاع اقتصادی برشمرده و تأکید کرد:مسأله ربا،سودهای کلان و حیف‌ومیل در برخی بانک‌ها باید به صورت اساسی حل شود،چنانکه برای مشکلات مالیاتی و اقدامات نادرستی که در این زمینه وجود دارد،باید چاره‌اندیشی گردد و با اهتمام و توجه به همه ابعاد اقتصاد مقاومتی،زمینه برای درمان اقتصاد بیمار فراهم شده و به تدریج مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند.
حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با تأکید بر ضرورت وجود انتقاد سازنده و نیز انتقادپذیری،حمله و هجمه غیراخلاقی به دولت و مسئولان خدمت‌گذار را شدیداً نکوهش کرد و افزود: اتهام، افترا و اهانت به مسئولان با انتقاد سازنده و خیرخواهی، تفاوت اساسی دارد و برخلاف تعالیم اخلاقی اسلام و ارزش‌های انسانی است.
وی در این رابطه تصریح کرد: انسان متأسف می‌شود که برخی از افراد،بدون هیچ واهمه‌ای به مسئولین و وزرای خدمت‌گذار، تهمت خیانت و وابستگی به اجانب می‌زنند و با تندروی و بی‌انصافی، باعث تخریب و تضعیف دولت می‌شوند. در حالی‍‌ که همواره امام راحل عظیم‌الشّأن«قدّس‌سره‌الشّریف» و همچنین مقام معظم رهبری اینگونه اقدامات را نکوهش کرده و آن را خلاف عقل، شرع، اخلاق و قانون برشمرده‌اند.
حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود مسأله بحرانی آب در همه کشور و بخصوص در استان اصفهان را یادآور شده و با تأکید بر اهمیت و برجستگی جایگاه آب در اقتصاد همه ملت‌ها،خاطرنشان کرد:
اگر چه اقدامات خوبی در رابطه با حل‌وفصل معضلات و مسائل زاینده‌رود صورت پذیرفته است،اما این اقدامات،اصلا کافی نیست و باید برای حل این مشکل که قطعا یک مشکل ملی است و ابعاد گوناگون آن،فراتر از یک استان است، تدابیر اساسی اندیشیده شود و اقدامات جدی به عمل آید.
وی با اشاره به عملی ‌نشدن برخی وعده‌های قبلی مسئولین در زمینه حل مشکلات زاینده‌رود، تأکید کرد: آنچه در قضیه زاینده‌رود مهم است، این است که اولا باید با یک  مدیریت واحد و یکپارچه،حق همه حق‌داران،تضمین و تأمین شده و حق هیچ شهر و روستایی تضییع نگردد و ثانیا اقداماتی که برای احیاء زاینده‌رود و تضمین استمرار حیات آن ضرورت دارد،با تدبیر،جدیت،سرعت و بدون هیچ ملاحظه‌ای،انجام پذیرد.
حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری با بیان اینکه اکنون آب کشاورزی استان اصفهان بخصوص در مناطق شرقی این استان تأمین نمی‌شود،به برخی مشکلات و معضلات معیشتی کشاورزان زحمت‌کش اشاره کرده و تأکید کرد:آب کشاورزی حق کشاورزان است و در صورت ناتوانی در تأمین آن،طبعا باید برای آنان،جبران خسارت شده تا برخی از معضلات آنان حل‌وفصل شود.
در ابتدای این دیدار،طیب‌نیا با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و مشکلات و معضلات گوناگون در این زمینه، برخی از برنامه‌های عملّیاتی دولت را در سال جاری برای اجرا و پیشرفت بحث اقتصاد مقاومتی،از جمله تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در همه استان‌ها و حضور اعضای دولت در این ستادها به منظور بررسی مسائل و معضلات اقتصادی تشریح کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی،کاهش قابل توجه درآمدهای دولت به دلیل مشکلات بین‌المللی و نیز وجود برخی از برخوردهای ناروای سیاسی با دولت را که موجب فشار و تضعیف خدمتگزاران مردم است،خاطرنشان کرده و تأکید کرد:دولت علی‌رغم همه این مسائل و فشارها،مصمم است که با پرهیز از حاشیه‌ها،همت خود را بر حل‌وفصل مشکلات اقتصادی کشور متمرکز سازد و بحمدالله زمینه‌های روشنی در این خصوص ایجاد شده که نتایج آن در حال آشکارشدن است،ولی با این وجود، همواره خود را در قبال مردم بزرگوار و خصوصا در مقابل خون‌های مطهر شهیدان عزیز،مدیون می‌داند.
 طیب‌نیا با اشاره به عنایات خاص مراجع عظام تقلید به دولت،رهنمودها و هدایت‌های آنان را برای مجموعه دولت راهگشا و دلگرم‌کننده دانسته و از حمایت و توجه همیشگی حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری به دولت صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

captcha