امروز دستگاه قضایی بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت و صیانت است
کد خبر: 3539839
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
القاصی‌مهر:

امروز دستگاه قضایی بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت و صیانت است

گروه اجتماعی: رئیس كل دادگستری فارس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص نظارت درونی در قوه قضائیه گفت: امروز دستگاه قضایی بیش از هر مقطع زمانی دیگری نیازمند نظارت و صیانت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، علی القاصی‌مهر، رئیس كل دادگستری فارس امروز، اول آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی نمایندگان دادسرای انتظامی قضات جنوب کشور كه در شیراز برگزار شد، با اشاره به مزایای برگزاری شیوه جدید به صورت منطقه‌ای گفت: هزینه‌های کمتر و امکان تضارب آراء و طرح موضوعات در زمان بهتر از مزایای این شیوه جدید نسبت به همایش‌های بزرگ کشوری است که در پایان نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امروز دستگاه قضایی بیش از هر مقطع زمانی دیگری نیازمند نظارت و صیانت است، گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در دیدار مسئولان عالی قوه قضائیه کشوردر تیر ماه امسال در خصوص  حوزه سلامت و نظارت در دستگاه قضایی بر آن تأکید فرمودند مبیّن رویکرد واهداف و وظایف مسئولین نظارتی و مدیران در امر نظارت و بازرسی است.
القاصی‌مهر با تصریح اینکه مقام معظم رهبری مسئله نظارت در دستگاه قضایی را بسیار حساس خواندند، گفت: اشاره معظم‌له به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن و شاخصه‌های انقلابی‌گری در دستگاه قضایی یعنی تصمیم‌گیری عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه و قاطعانه و بدون رو دربایستی در واقع همان اهدافی است که مدیران و مسئولان نظارتی همواره به دنبال تحقق آن هستیم.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه تأکید مقام معظم رهبری بار مسئولیت مدیران و مسئولان نظارتی را در قوه قضائیه بیشتر کرده و بیشترین خطاب این مطلب نسبت به مسئولین و مراجع نظارتی است، گفت: موضوعاتی را که ما در ارزشیابی‌ها و اعمال نظارت‌ها به دنبال آن هستیم در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و وظایف سازمانی و تکالیف قانونی است.
القاصی‌مهر با بیان اینکه با افزایش تعداد قضات، دایره قضایی کشور در حال گسترش است و علی‌رغم آن، نیاز دستگاه قضایی به نیروهای قضایی همچنان برطرف نشده است، گفت: با افزایش گستره نیروهای فعال در دستگاه قضایی و هجمه‌های داخلی و خارجی موجود علیه دستگاه قضایی عوامل انگیزشی در صیانت از قضات و کارکنان دستگاه قضایی باید افزایش یابد.
وی افزود: متأسفانه انتشار برخی مطالب و ایجاد شائبه در فضای عمومی جامعه نسبت به دستگاه قضایی نیازمند ورود و مدیریت بیشتر مسئولان نظارتی در دستگاه قضایی است و مدیران مجموعه دستگاه قضایی و مسئولان نظارتی وظیفه بسیار سنگینی در صیانت و حراست از شأن و قداست قوه قضائیه بر عهده دارند.
رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه ما در استان فارس تلاش کرده‌ایم که ابعاد نظارتی در مجموعه قضایی استان را تقویت كنیم، گفت: با اقدامات و تهمیدات جدید، تلاش کرده‌ایم فرآیند نظارتی در استان به نحوی هوشمندانه اجرا و خروجی آن ملموس‌تر و محسوس‌تر گذشته باشد.
القاصی مهر با بیان اینکه بخشی از این اقدام به صورت مستقیم ودر قالب اجرای ماده 28 آئین نامه نحوه بازرسی و نظارت بر عملکرد و رفتار قضات و در قالب بازرسی‌های سالانه انجام می‌گیرد، گفت: علی رغم آنکه استان فارس بزرگترین حوزه قضایی کشور از حیث تعداد حوزه‌های قضایی است، همانند سال‌های گذشته بازرسی از کلیه حوزه‌های قضایی با ظریفت 40 نفر از نیروهای زبده و با تجربه و برخوردار از دانش قضایی بالا در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای سال  تاکنون 70 درصد از واحدهای قضایی استان توسط هیئت‌های بازرسی انتخابی مورد ارزیابی و بازرسی قرار گرفته‌اند و مابقی حوزه‌ها نیز تا دی‌ماه مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.
وی استان فارس را مبدع شیوه جدید اعمال نظارت و بازرسی در سطح کشور خواند و افزود: در این شیوه علاوه بر بررسی عملکرد جزء به جزء حوزه‌های قضایی و کلیه  شعب، جامع بودن بازرسی‌ها از حیث عملکرد قضائی، اداری، مدیریتی و استفاده از تکنولوژی‌های روز، نظم و انضباظ و همچنین تکریم ارباب رجوع مورد بررسی و ارزیابی بازرسین قرار می‌گیرد و تحلیل عملکرد هر حوزه و شعبه در راستای اصلاح امور در اختیار آنان قرار گرفته و در یک جلسه مشترک با حضور مسئولان ارشد استان مورد تجزیه و تحلیل قرار م‌ گیرد.
وی ارائه پیشنهاد در راستای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت از سوی هیئت‌های بازرسی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه‌های نظارتی استان فارس برشمرد و گفت: این اقدام باعث شده که بسیاری از حوزه‌ها و شعب ضمن اصلاح و رفع ایرادات به یک جهش عملکردی در امر ارتقای سلامت و کیفیت خدمت‌رسانی قضایی به مردم دست یابند.
captcha