مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه؛ مرجع تأمین مطالبات جامعه شیعی
کد خبر: 3539903
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
«قدیر آکاراس» عنوان کرد:

مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه؛ مرجع تأمین مطالبات جامعه شیعی

گروه بین‌الملل: رئیس هیئت امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه با اشاره به فعالیت این مجمع با عضویت اکثریت علمای شیعه از این مرکز به عنوان مرجع تأمین مطالبات جامعه شیعی کشور ترکیه یاد کرد.

مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه؛ مرجع تأمین مطالبات جامعه شیعی
«قدیر آکاراس»، رئیس هیئت امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه(اهلادر) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مجمع علمای اهل بیت ترکیه سال 2011 با مرکزیت استانبول تشکیل شد، گفت: این مجمع متشکل از اکثریت علمای فعال شیعه در ترکیه است و از مجموع 250 روحانی شیعه ترکیه، 200 روحانی در این مجمع عضویت دارند.
رئیس هیئت امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه افزود: ساماندهی مسائل مربوط به مساجد و حسینیه‌های فعال شیعی در ترکیه، ارتباط مستمر بین مبلغان شیعی در ترکیه و کشورهای غرب اروپا از جمله بالکان و قفقاز، ارتباط جامعه شیعی با حکومت و دولت‌های ترکیه و رفع مشکلات سیاسی و حقوقی شیعیان، ایجاد هماهنگی بیشتر بین شیعیان، ایجاد ارتباط با علما و فرهیختگان اهل سنت در چارچوب وحدت، اطلاع‌رسانی اخبار جهان شیعه از طریق سایت www.ehlibeytalimleri.com و همکاری با شبکه تلویزیونی 14 و دیگر شبکه‌های تلویزیونی برای برآورده شدن نیازهای این شبکه‌های تلویزیونی در حوزه‌های علمی و معارفی از جمله اهداف و سیاست‌هایی است که در این مجمع دنبال می‌شود.
وی با یادآوری اینکه هیئت رئیسه این مجمع با حضور 13 نفر از روحانیون مناطق مختلف ترکیه و اروپا تشکیل می‌شود، اظهار کرد: جذب کمک‌های مردمی برای ساخت مساجد و مؤسسات شیعی و رفع نیازهای مالی مساجد و مؤسسات، کمک مالی به مبلغان، راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی محراب، به نشانی  www.mihrap.tv، تشکیل صندوق قرض‌الحسنه برای اعضای مجمع، تشکیل صندوق خیریه برای کمک به مستمندان، تشکیل انجمن قرآنی «نسل قرآن علامه طباطبایی» و تربیت معلمان قرآن و تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن در این انجمن از جمله برنامه‌هایی است که تاکنون در مجمع علمای اهل بیت ترکیه دنبال شده است.
آکاراس در خصوص دیگر فعالیت‌های انجمن علمای اهل بیت(ع) ترکیه، گفت: این انجمن در طول سال دو برنامه متمرکز برگزار می‌کند که اولین برنامه، برگزاری مراسم اربعین امام حسین(ع) است و این مراسم به صورت مردمی در استانبول برگزار می‌شود و برنامه دیگر، برگزاری جشن هفته وحدت است که به مناسبت هفته وحدت تمامی کنفرانس‌ها و مراسم‌های این هفته در شهرها و کشورهای ترک زبان از ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ... به صورت مشارکتی برگزار می‌شود.  
وی در ادامه عنوان کرد: ترجمه مقالات سیاسی و علمی و انعکاس این مقالات از طریق سایت مجمع یا مجله «قبله»، تشکیل دوره‌های کوتاه مدت به منظور ارتقای سطح علمی مبلغین و دعوت از شخصیت‌های برجسته از ایران برای تشکیل این دوره‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه دنبال می‌شود.
رئیس هیئت امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) استانبول عنوان کرد: هیئت امنای مجمع تاکنون به دفعات مختلف با رئیس سازمان دیانت ترکیه و وزیر مربوطه دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند و در خصوص مسائل مربوط گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند؛ به عنوان مثال در تأمین زمین برای ساخت مسجد شیعیان از کمک‌های رئیس سازمان دیانت ترکیه استفاده کرده‌ایم چرا که رئیس سازمان دیانت ترکیه یک شخصیت میانه‌رو و منصف است که برای ایجاد وحدت بین شیعه و اهل سنت تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد.
وی یادآور شد: با دیگر وزرای ترکیه و نمایندگان مچلس از احزاب مختلف نیز دیدارهای متعددی داشته‌ایم و آن‌ها نیز بازدیدهایی از مجمع علمای اهل بیت(ع) شیعه در استانبول داشته‌اند و بازدید آن‌ها از مجمع، نشان‌دهنده اعتماد متقابل و ایجاد زمینه‌های همکاری بوده است.
آکاراس در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه تأمین مساجد، حسینیه‌ها و همچنین تأمین و اعزام مبلغ برای این مناطق یکی از مشکلات عمده جامعه شیعه در ترکیه است و این مجمع تلاش دارد، نیازهای جامعه شیعه را در اولین فرصت تأمین کرده و مشکلات موجود را تا حد امکان مرتفع کند.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون برای تأمین مبلغان خود هم از روحانیون مقیم و هم از علمایی که در حال حاضر در حوزه علمیه قم و حوزه نجف مشغول به تحصیل هستند، استفاده می‌کنیم و در ایام تبلیغی سعی می‌کنیم از وجود آن‌ها بهره‌مند شویم.
فعالیت‌های قرآنی مجمع در انجمن «نسل قرآن علامه طباطبایی»
رئیس هیئت امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه در ادامه به فعالیت‌های انجمن قرآنی «نسل قرآن علامه طباطبایی» که زیر نظر مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه فعالیت دارد، اشاره کرد و گفت: کلاس‌های آموزشی این انجمن که در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، تجوید، قرائت و حفظ قرآن است؛ هرساله در ایام تابستان آغاز می‌شود و تا پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان ادامه پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: در ایام تابستان حدود 200 قرآن‌آموز در انجمن قرآنی نسل قرآن علامه طباطبایی پذیرفته می‌شود که حدود 50 تا 80 نفر از این قرآن‌آموزان جذب کلاس‌های قرائت و حفظ قرآن می‌شوند و در سال تحصیلی نیز هفته‌ای دو روز تحت نظارت اساتید قرآنی مشغول به یادگیری قرآن هستند.
آکاراس اظهار کرد: همچنین امسال شعبه دیگری از این انجمن قرآنی در شهر اغدیر ترکیه(شرق ترکیه) نیز راه‌اندازی شد و برای سال نخست فعالیت حدود 150 قرآن‌آموز را در این انجمن پذیرفتیم که از سال‌های بعد به طور طبیعی تعداد این قرآن‌آموزان افزایش خواهد داشت.
وی درباره مربیان و مدرسان قرآن که در انجمن نسل قرآن علامه طباطبایی به آموزش قرآن می‌پردازند، گفت: تمامی این مربیان از مربیان شیعه ترکیه هستند که البته هرساله دوره‌های تربیت معلم برای این مربیان قرآنی با حضور اساتید قرآن ایران برگزار می‌شود و با دعوت از اساتید قرآن از ایران، سطح توانمندی مربیان قرآن خود را ارتقاء می‌دهیم.
captcha