آئین مذهبی؛ فرصتی برای توسعه گردشگری روستایی
کد خبر: 3541071
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

آئین مذهبی؛ فرصتی برای توسعه گردشگری روستایی

گروه اجتماعی: مشاور گردشگری روستایی اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: بازدید از آئین‌های مذهبی ایران برای گردشگران خارجی جذابیت خاصی دارد، ایجاد زیرساخت‌های لازم موجب می‌شود که گردشگران تنها به بهانه حضور در آئین‌های سالانه از یک روستا دیدن نکنند بلکه با اقامت طولانی‌تر در منطقه با دیگر جاذبه‌های گردشگری نیز آشنا شوند.

تقی قاسمی، مشاور گردشگری روستایی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: گردشگری آئینی نوع خاصی از گردشگری فرهنگی است که آدمی را با اعتقادات و باورهای برخاسته از یک جامعه خاص آشنا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این نوع از گردشگری حاصل پیوند سفر با فرهنگ است افزود: به واسطه این سفر، انسان موفق به کشف آئین‌ها، اعتقادات و باورهایی می‌شود که در روح مکان جاری است.
قاسمی ادامه داد: ساماندهی مراسم‌ آئینی به خصوص در روستاها در کنار حفظ شکل مردمی این آئین‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با اسلام و نیز مناطق گردشگری ایران باشد.
وی با بیان اینکه  گردشگری آئینی فرصتی برای معرفی مکان‌های خاص به ویژه روستاهاست افزود: این نوع گردشگری علاوه بر جنبه‌های اقتصادی و مالی، باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع اسلامی‌می‌شود و تعامل بین‌ ملل و فرهنگ‌هایی که نقاط مشترکی دارند را فراهم می‌آورد.
مشاور گردشگری روستایی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: سفر با هدف زیارت یا شرکت در مراسم‌های محرم و صفر یک شاخه از گردشگری آئینی محسوب می‌شود که مربوط به قشر یا طبقه خاصی نیست و همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به آئین‌های مذهبی شاخص در روستاهای استان مرکزی در ایام محرم و صفر گفت: گردشگران در صورت وجود زیرساخت مناسب و امکانات رفاهی مطلوب، در اوقات دیگری از سال نیز روستاهای مورد نظر را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.
این فعال گردشگری اظهار کرد: لزوم توجه به زیرساخت‌ها در رونق گردشگری آئینی بسیار مهم است و برنامه‌های فرهنگی در این راستا باید اجرا شود تا مردم سایر نقاط بیش از پیش با آئین‌های یک منطقه آشنا شوند، اما متاسفانه در این خصوص در استان مرکزی اقدام مؤثری انجام نشده است.
قاسمی تاکید کرد: همانطور که بازدید از کلیسا و اماکن آئینی دیگر کشورها برای گردشگران ایرانی جذاب است بازدید از آئین‌ها و اماکن مذهبی کشور ما نیز برای گردشگران خارجی از جذابیت خاصی برخوردار است، ایجاد زیرساخت‌های لازم موجب می‌شود که گردشگران تنها به بهانه حضور در آئین‌ها آنهم به صورت سالانه از یک روستا دیدن نکنند بلکه با اقامت طولانی‌تر در منطقه با دیگر جاذبه‌های گردشگری نیز آشنا شوند.
captcha