24 آبان‌ماه؛ روز ثبت‌نام رایگان کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل
کد خبر: 3545158
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

24 آبان‌ماه؛ روز ثبت‌نام رایگان کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل

گروه فرهنگی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به آغاز ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، تأکید کرد: عضویت در روز 24 آبان‌ماه در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان رایگان خواهد بود.

رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، اظهار کرد: در استان اردبیل،  نزدیک به 50 هزار نفر در 68 باب کتابخانه عمومی استان عضو هستند.
وی افزود: سرانه عضویت و امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان در حال بهیود است بطوریکه با اجرای برنامه های متعدد سعی داریم این سرانه افزایش پیدا کند.
مشاور استاندار در امور کتاب و کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: برگزاری   385  نشست کتاب‌خوان در 55 باب کتابخانه عمومی در طول هفت ماهه منتهی به مهر ماه و معرفی بیش از 2 هزار و سیصد عنوان کتاب بخشی از فعالیتهای انجام شده در قالب نشستهای کتاب خوان بوده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به معرفی چهار کتاب به صورت ماهانه در برنامه کتاب خوان ماه اشاره کرد و افزود: در کنار این برنامه ها، 10 جلسه نقد و بررسی کتاب در طول 7 ماهه گذشته برگزار شده است.
عزیزخانی به برگزاری دو نشست تخصصی کتاب‌خوانی در علوم اجتماعی و ادبیات اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال چهار مراسم رونمایی از کتب تولیدی نویسندگان بومی استان نیز برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه نشست‌های کتاب‌خوان بی‌توجه به دانش آموزان نبوده است، افزود: نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای نیز با هدف جلب‌توجه دانش آموزان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شده و با استقبال همراه بوده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به منابع کتابخانه های عمومی استان، از وجود نزدیک به 870 هزار نسخه کتاب خبر داده و اضافه نمود: سرانه منابع  کتابخانه‌ای استان نشان می‌دهد برای هر نفر فرد باسواد در استان یک جلد کتاب داریم که باید در افق 1404 این رقم به چهار جلد افزایش یابد.
رباب عزیزخانی، سرانه فضای کتابخانه‌ای را سه مترمربع برای هر 100 نفر فرد باسواد عنوان و تأکید کرد: در افق 1404 هشت مترمربع فضا برای هر 100 نفر باسواد پیش بینی شده است.
این مسئول، به مشارکت خیرین در تکمیل یا احداث کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: پس از افتتاح سه باب کتابخانه عمومی در شهریور ماه که با کمک بانک پاسارگاد و بنیاد علمی آموزشی قلم چی اتفاق افتاد، از محل اعتبارات دولتی و کمک‌های خیرین، شش کتابخانه روستایی و دو کتابخانه شهری نیز در دست اتمام است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به آغاز ویژه برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اشاره و تأکید کرد: عضویت در روز 24 آبان‌ماه در کلیه کتابخانه‌های عمومی استان رایگان خواهد بود.
وی، با اشاره به دیدار کتابداران و اهالی فرهنگ از کتابفروشی های فعال شهر اردبیل در روز 23 آبان و برگزاری کمپین «من هم عضو کتابخانه های عمومی هستم» در روز 26 آبان ، از برگزاری ویژه برنامه های ادبی هنری تحت عنوان «ورک شاپ» در کتابخانه مرکزی در 26 آبان خبر داد و تأکید کرد: در این برنامه ها سعی داریم توجه مردم را به کتابخانه های عمومی و اهمیت کتابخوانی جلب کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، با اشاره به اینکه آگاهی و اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش میزان کتابخوانی باید از طریق رسانه‌ها اتفاق بیفتد، تصریح کرد:  از مسؤولان انتظار داریم با مشارکت و هم افزایی، فرهنگ کتابخوانی در جامعه را بیش از پیش نهادینه کنند. این مسئول تأکید کرد: ورود کتاب به مدارس مهمترین مطالبه ما است و امیدواریم با وارد شدن کتاب به مدرسه‌ها و نهادینه شدن بحث کتابخوانی در مدارس، سرانه مطالعه در استان افزایش یابد.
عزیزخانی یادآور شد: ما از مدیران مدارس می‌خواهیم در کنار آموزش، پرورش را نیز مدنظر قرار دهند که کتابخوانی این چرخه پرورش را تکمیل می‌کند.
مشاور استاندار در امور کتاب و کتابخانه های عمومی، لزوم احداث قرائت خانه توسط شهرداری ها را مورد تأکید قرار داده و افزود: متأسفانه به علت عدم ساخت قرائت خانه در سطح استان، شاهد حضور دانش آموزان و دانشجویان در کتابخانه های عمومی جهت مطالعه کتب درسی هستیم در حالیکه این مراکز برای مطالعات عمومی و غیردرسی هدف گذاری شده اند؛ با این وجود به علت فضای محدود مطالعاتی در کتابخانه ها، مراجعین کتاب خوان این مراکز با مشکل مواجه می‌شوند.
captcha