کرم امام حسن‌مجتبی(ع)؛ الگوی فقرزدایی
کد خبر: 3549189
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
حجت‌الاسلام سالار تشریح کرد:

کرم امام حسن‌مجتبی(ع)؛ الگوی فقرزدایی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام سالار با اشاره به به دامنه گسترده بخشش امام حسن مجتبی(ع) به نقل روایتی پرداخت که حضرت بر اساس آیه‌ای از قرآن، کنیز خود را در قبال گرفتن یک شاخه گل از وی آزاد کرد، وی این خصوصیت امام(ع) را الگویی برای فقرزدایی دانست.

حجت‌الاسلام محمد سالار، معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که ائمه معصومین(ع) چه نقشی در حیات امروز بشر دارند؟ گفت: با سلام و صلوات خالصانه خدمت پیامبر عظیم الشان و کریم اهل بیت و عرض تسلیت به مناسبت وفات پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع)، ما در عصری که زندگی می‌کنیم که با توجه به وضعیت پیچیده‌ و ماشینی که داریم، بیش از هر زمان به معنویت و آشنایی با زندگی ائمه اطهار نیاز داریم. امروز مردم تشنه فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و با توجه به رویکردی که در جهان امروز به زندگی اهل بیت(ع) وجود دارد، ما موظفیم که مسئولانه هر چه بیشتر و بهتر، سیره این بزرگواران، پیشوایان و ائمه هدی را برای مردم بازگو کنیم که الگویی برای سبک زندگی مردم به سوی زندگی سعادتمندانه بیابند.
سالار ادامه داد: راه پیمایی چندین میلیونی اربعین شاهد زنده‌ای است برای این حقیقت که امروز رویکرد ملت‌های مختلف به فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) روز به روز بیشتر می‌شود و این مهم است که ما سیره واقعی و راه و رسم ائمه اطهار(ع) را برای مردم بازگو کنیم تا اینکه بتوانند در راه صحیح و حقیقت قدم بردارند.
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در سیره امام حسن‌مجتبی(ع) فضایل بسیاری از ایشان نقل شده است، گفت: بنده به اختصار عرض می‌کنم یکی از خصیصه‌های حضرت بخشش، جود و سخاوت بوده است و به همین مناسبت کریم اهل‌بیت خوانده شده‌اند. در تاریخ هست که کسی به محضر امام حسن(ع) آمد و احساس نیاز کرد که کمکی بکند و ایشان فرمودند برو و حاجت خود را در نامه‌ای بنویس و برای ما بفرست تا من اجابت کنم، آن مرد چنین کاری کرد و حضرت دو برابر آنچه را که فرد سائل خواسته بود به او عنایت کرد و شخصی در محضر امام بود، عرض کرد که این نامه چقدر پر برکت بود و علت را پرسید که حضرت فرمودند برکت او زیادتر بود که ما را شایسته این کار خیر قرار داد.
وی ادامه داد: روایت دیگری است که انس ابن‌مالک نقل می کند کنیزکی خدمت ایشان آمد و شاخه گلی را به آن حضرت هدیه کرد و حضرت به ایشان گفت تو در راه خدا آزادی و او را به خاطر شاخه گلی که داده بود، آزاد کرد. انس می‌گوید به ایشان عرض کردم کنیزکی که شاخه گل بی‌ارزشی را به شما هدیه کرد و شما در مقابل ایشان را آزاد کردی؟ منظورش این بود که آن شاخه گل با این آزادی برابری نداشت و علت را پرسید که امام حسن(ع) با استناد به آیه «وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا...: و چون به شما درود گفته شد شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد...» (نساء، 86)  فرمودند که او گل داد و من پاسخ پرارزش‌تری به او دادم. ما در رابطه با سیره مسائل مختلفی داریم و یکی از کارهایی که بر عهده ما است، تببین سیره ایشان است و در این راه باید از روایاتی که از ایشان به ما رسیده است، به عنوان بهترین راه استفاده کنیم.
سالار در پاسخ به این پرسش که منبع کرم و بخشش نتیجه کدام اصل دینی است، گفت: ائمه اطهار(ع) بخشش، سخاوت و کرامت از قرآن آموختند و روایات زیادی که در ارتباط با بخشش، دستگیری، کمک و مساعدت به دیگران هست، در قرآن آیات زیادی دارد. روایات زیادی نیز در این خصوص وجود دارد که به ما رسیده است و دعوت به کمک به دیگران می‌کند. این تاکید برای این است که اگر در جامعه اسلامی غنی به فکر فقیر باشد، دیگر فقیری وجود نخواهد داشت و اگر کسی حق خود را که خداوند برایش مقرر کرده است چه در قالب واجب یا مستحق مشکلات مرتفع می‌شود.
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: حدیثی از پیامبر(ص) وارد شده است که اگر کسی صبحگاهان از خواب بیدار شود و به فکر چاره‌جویی برادر مسلمانانش نباشد، مسلمان واقعی نیست و یا می‌فرمایند کسی که صدای مظلومیت مسلمانی را بشنود و به فکر اجابت نباشد، مسلمان واقعی نیست. از این رو ما به عنوان یک مسلمان از قرآن و روایات الگو گرفته و به حیات امام حسن‌مجتبی(ع) تاسی کنیم که بارها مال‌شان را تقسیم کردند و شبانه به فقرا و ایتام رسیدگی می‌کردند.
سالار در خصوص دامنه عبادت امام حسن‌مجتبی(ع)، گفت: در این زمینه روایات زیادی داریم. روایتی از امام سجاد(ع) در این زمینه داریم که وقتی حضرت را معرفی‌ می‌کند، می‌فرماید: همانا حسن‌ بن‌علی(ع) در زمان خود از عابد‌ترین، زاهد‌ترین و برترین مردم بود و وقتی به مسجد وارد می‌شد، رنگ از روی مبارک می‌پرید و از خوف خدا رنگ صورت‌شان عوض می‌شد و می‌گفت: این بنده گنه‌کار به سوی تو آمده است که به گناه خود اقرار می‌کند و تو را می‌خواند و اگر مرا بخشیدی از بزرگواری‌توست و... البته ائمه معصوم‌ بودند و این بیانات به منزله آموزشی برای شیعیان بوده است.
وی تصریح کرد: اگر سیره امام حسن مجتبی(ع) را در نظر بگیریم، ایشان ادامه دهنده جد بزرگوار و پدر بزگوارشان بودند. ما در روایتی از امام حسن مجتبی(ع) داریم که «من و برادرم، هر دو ریحانه رسول خدا و دو سرور جوانان اهل بهشت هستیم فلذا خدا لعنت کند بر کسانی که بر ما پیش‌قدم شوند یا دیگری را بر ما مقدم دارد». روایت دیگری هم داریم که هر دو امام حسن(ع) و امام حسین(ع) سرور جوانان بشر هستند، چه قیام و چه قعود کنند که مراد به تعبیر مقام معظم رهبری، نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) است. در همین زمینه کتابی از مجموعه‌ای نوشتا‌رها و گفتارهای مقام معظم رهبری با عنوان انسان 250 ساله این خط سیر مبارزاتی اهل بیت(ع) تشریح شده که نشان می‌دهد این‌ها یک هدف و جهت داشتند و همه آن برای احیای دین بوده است و مهم این است که در عمل از ایشان سرمشق بگیریم.

میثم قهوه‌چیان
captcha