مراسم تجلیل از شهدا و جان باختگان در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) در حرم رضوی برگزار شد
کد خبر: 3549606
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

مراسم تجلیل از شهدا و جان باختگان در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) در حرم رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم تجلیل از شهدا و جان باختگان در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در حرم مطهر امام رضا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم تجلیل از شهدا و جان باختگان در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) همزمان با شب ارتحال پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با حضور جمعی از خانواده شهدا و جانباختگان٬ شامگاه هفتم آذرماه در رواق امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) برگزار شد.
این مراسم با حضور حجت‌ا‌لاسلام طباطبایی اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه، علیرضا رشیدیان نماینده ولی فقیه، جمعی از مسئولان استانی، معاونان و خادمان آستان قدس رضوی برگزار شد.
شکر نعمت هدایت
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای مسیر زیارت کربلا و بازماندگان مسیر زیارت مشهد اظهار کرد: حضرت محمد(ص) رسولی از سوی خدا برای هدایت بشر است و اگر انسان با توجه به هدایت‌های پیامبر(ص) دعوت به توحید، خدا پرستی، عدالت اجتماعی و دوری از بت پرستی، استکبار و طغیان را انتخاب کند٬ به نعمت هدایت و حیات طیبه دست یافته و به تعبیر قرآن از شاکران است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: منظور از حیات طیبه٬ حیات حیوانی و حیات نباتی نیست که در آن رشد و نمو، تکثیر و تولید نسل انسان با دیگر موجودات مشترک است بلکه در این نوع حیات٬ خدا و رسولش ما را برای ربانی شدن دعوت می‌کنند تا بتوانیم زندگی دنیوی و آخروی خود را آباد کنیم.
وی با اشاره به اینکه اجابت دعوت پیام و رسالت پیامبر اکرم(ص)٬ انسان را سعادتمند می‌کند، افزود: انسان برای داشتن حیات طیبه باید بر اساس آنچه که رسول گرامی اسلام، اولیاء و اوصیای دین به بشر آموخته‌اند، در طریق بندگی و صراط مستقیم گام بردارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به شکر نعمت هدایت به عنوان والاترین نعمت حضرت حق، افزود: شکر نعمت پیامبر اکرم(ص) بهره‌برداری از هدایت اوست و شکر قرآن کریم توجه به آیات و هدایت به وسیله آن است، شکرگزاری خدا٬ عمل به کتاب و پیروی از مفسر و مبین قرآن که عترت پیامبرند، است.
وی با بیان اینکه شکرگزاری بر سه قسم است، عنوان کرد: شکر «لفظی» شکر خدا را بر زبان جاری کردن، شکر «قلبی» با تمام وجود خداوند را شاکر بودن و‍ «شکر عملی» بهره‌مندی از هر یک نعمت‌های الهی در جای خود است.
ارتجاع به جاهلیت؛ کفر نعمت هدایت است
وی با اشاره به اینکه حالت دوم که ارتجاع و بازگشت به دوران جاهلی است، عنوان کرد: ممکن است انسان پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) به نعمت هدایت پشت پا بزند و به دوران جاهلیت برگردد و فکر، اخلاق و عملش جاهلی شود و آدم‌ها به دنبال خودخواهی و خودبینی، قتل و غارت و تجاوز به حقوق دیگران بروند.
عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انسان به وسیله اطاعت از کافران و مشرکان در حالت ارتجاعی قرار گرفته و به عقب باز می‌گردد و‍ خسران، زیان و ارتجاعی برای آن دسته از کسانی است که با تن دادن به خواسته‌های دشمن، دوستی با کافران را بر دوستی با خدا و رسولش ترجیح داده‌اند.
نقش داشتن آمریکا در حادثه حله
وی در ادامه سخنانش با اشاره به حادثه تروریستی حلّه گفت: آل سعود به عنوان امتداد راهبردی در راستای خواسته‌های آمریکایی‌ها و مغرب زمین، به ملت خود و دیگر ملت‌های مسلمان عالم ظلم می‌کند و ما دست آمریکا و رژیم صهیونیسیتی را در کشتار حله می‌بینیم.
تولیت استان قدس رضوی بیان کرد: دشمن با آقایی و عزت ملت ایران در منطقه مخالف است و حمایت ما را از مظلومان عالم، نظامی اسلامی، استقلال و جایگاه عزت امروزی ایران را نمی‌خواهد ولی جامعه اسلامی می‌تواند به نام رسول خدا(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مقابل این جریان صهونیستی و استکباری ایستادگی کند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: داعش٬ جریانی دست پرورده اسراییل و آمریکاست که عده‌ای انسان جاهلِ و تکفیری ابزار دست رژیم صهیونیسیتی شده‌اند تا در جامعه اسلامی تفرقه و اختلاف ایجاد کنند که سودش را اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها می‌برند.
وی افزود: جمعیت چندین برابری امسال در راهپیمایی اربعین نسبت به سال‌های قبل نشان داد هیچ مانعی نمی‌تواد یاد سیدالشهدا را از اذهان ببرد و چیزی از این حرکت خداپسندانه کاسته نمی‌شود. 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عاشورا پایان عاشورایی‌ها نیست، تمدنی که عاشورا رقم می‌زند با جاهلیت مدرن مبارزه می‌کند جاهلیت مدرنی که امروز مجهز به فناوری، قدرت نظامی و رسانه است، همان جاهلیت قدیم می‌باشد. 
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: انسانی که بر وجودش خدا حاکم است، اجازه تسلط هیچ شیطان و طغیانگری بر سرنوشتش را نمی‌دهد تا هیچ کافر و منافقی حق نداشته باشد که برای او خط زندگی ترسیم کند.
captcha