آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس
کد خبر: 3549964
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷

آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس

گروه اجتماعی: مراسم خطبه‌خوانی و شمع‌گردانی، همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) در صحن انقلاب آستان ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا(ع)، امشب، نهم آذرماه همزمان با شب شهادت آن حضرت در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد.
برگزاری آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس
این برنامه که با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، خادمان حرم رضوی، خانواده شهدا، جانبازان و خانواده‌های تعدادی از جانباختگان حادثه قطار در طریق الرضا برگزار شد، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری بین‌المللی قرآن کریم، محمدجوادپناهی و صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد.
در این مراسم که خادمان کشیک‌‌های مختلف حرم رضوی حضور داشتند، هر یک با در دست داشتن شمعی، در صحن انقلاب، با نوای مداحی علی ملائکه همراهی کرده و همزمان با مرثیه‌سرایی، مراسم شمع‌گردانی را اجرا کردند.
این برنامه که یکی از سنت‌های دیرینه حرم رضوی است، با ایراد خطبه توسط محمد موحدی‌نیا برگزار شد و با مرثیه‌سرایی توسط احمد واعظی ادامه یافت.

برگزاری آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس
همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی شاعران و ذاکران اهل‌بیت(ع) قربان‌پور، بحرالعلوم و اطاعتی به سه زبان فارسی، عربی و آذری صورت گرفت.
در این مراسم، دو نماد یادبود به یاد شهدای شهدای حله و جانبختگان طریق الرضا در حادثه قطار نیز وجود داشت.
بر اساس این گزارش، مراسم خطبه خوانی شب‌های شهادت در دو شب از ایام سال، یعنی شب عاشورا و شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی، توسط خادمان برگزار می‌شود که این آیین ابراز حمد و ثنای الهی و توجه به رسالت نبوی و امامت ائمه اطهار(ع) و به نوعی عرض ارادت و تجدید میثاق خدام با حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برای خدمتگزاری به زائران آستان قدس رضوی با ولی نعمت‌شان است.
برگزاری آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس
در مراسم خطبه‌خوانی شب آخر ماه صفر که در صحن‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی حرم مطهر انجام می‌شود، افراد با در دست داشتن شمعی فروزان به خطبه ویژه شب شهادت حضرت رضا(ع) گوش می‌‌دهند.
در صحن انقلاب، خدمه که شامل خادمان، فراشان، دربانان و کفشداران می‌شوند، با نظمی خاص در جایگاه مخصوصی در صحن و ایوان نقاره‌خانه قرار می‌گیرند و خادمان با در دست داشتن لاله و شمع روشن، با حال حزن و اندوه و با لباس خدمت، دسته جمعی از مقابل خدمه و سایر مدعوین عبور و به مناسبت آن روز خطبه‌خوانی می‌کنند. این خطبه با نام مبارک امام زمان(عج) ادامه پیدا کرده و با ذکر نام رهبر معظم انقلاب تمام می‌شود.
برگزاری آئین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی + عکس
captcha