مطالب منشور حقوق شهروندی کلی و مبهم است
کد خبر: 3556613
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

مطالب منشور حقوق شهروندی کلی و مبهم است

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره منشور حقوق شهروندی که اخیراً توسط رئیس جمهوری رونمایی شد، گفت: بسیاری از مباحث مطرح شده در منشور حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد و ضرورتی برای اینکه این مطالب در قالب منشور آورده شود، نیست، همچنین این مطالب کلی و دارای ابهام است.

محمد علی اسفنانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به منشور حقوق شهروندی بیان کرد: در نظام حقوقی ما چیزی تحت عنوان منشور تعریف نشده است و منشور در یک مجموعه‌ای نسبتا محدود و یک چارچوب مشخص کاربرد دارد.
وی اظهار کرد: منشوری که مورد بحث قرارگرفته و مطرح شده است، مشخص نیست که در قالب طرح یا لایحه صورت می‌گیرد. در مجلس شورای اسلامی به عنوان لایحه دولتی مورد بحث قرار می‌گیرد و به قانون تبدیل می‌شود که این مسیر، خود مشکلاتی را پیش رو دارد و یا اینکه دستورالعملی است که دولت خواستار این می‌باشد که آن را به عنوان تصویب نامه دولتی مطرح و مصوب کند. در اینجا چون به قانون مصوب مجلس تبدیل نمی‌شود اگر با قوانین تعارض پیدا کند، کمیسیون طبق قوانین می‌تواند راجع به آن اظهار نظر کند.
وی افزود: بسیاری از مباحث مطرح شده در منشور حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد و ضرورتی برای اینکه این مطالب در قالب منشور آورده شود، نیست. مطالب گفته شده در منشور کلی و دارای ابهام است و هنوز ماهیت حقوق شهروندی از لحاظ حقوقی چندان مشخص نیست.
اسفنانی ادامه داد: مطالب ذکر شده در این منشور عمدتا راجع به مسائل داخلی کشور است و نیم نگاهی به مسائل بین‌المللی دارد. در واقع اساس آن را بر این قرار داده که حقوق شهروندی حقیقی، همان حقوق شهروندی اسلامی و دینی باشد.
نماینده سابق مردم فریدون‌شهر در مجلس گفت: در منشور حقوق شهروندی به حقوق زنان به خوبی اشاره، و به درستی به آن پرداخته شده است.
captcha