سوء استفاده‌ها از طب سنتی و اسلامی موجب نگرانی است/ طب‌ها مکمل همدیگر‌‌ند نه دشمن هم
کد خبر: 3559465
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
جنیدی عنوان کرد:

سوء استفاده‌ها از طب سنتی و اسلامی موجب نگرانی است/ طب‌ها مکمل همدیگر‌‌ند نه دشمن هم

گروه سلامت: عضو هیئت مدیره جامعه داروسازان ایران با اشاره به ابراز نگرانی نظام سلامت در مورد سوء استفاده‌ها از طب سنتی و اسلامی گفت: نمی‌توان دور این طب و طب جدید حصار کشید اینها با همدیگر مکمل بوده و در خدمت سلامت انسان هستند.

شهاب‌الدین جعفری جنیدی عضو هیئت مدیره جامعه داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن ابراز نگرانی از سوء استفاده‌ها و سودجویی‌های مدعیان از طب سنتی و اسلامی، اظهار کرد: این مطالب که در فضاهای مجازی نیز امروزه دائما در مورد آن بحث می‌شود هیچگونه بنیان علمی، آکادمیک، تاریخی و دینی ندارند و نظام سلامت را دچار نگرانی‌های عدیده‌ای کرده‌است.
 
وی افزود: من فکر می‌کنم یک طبیب که سلامت بیمار در دست او قرار دارد در مرحله نخست باید همزمان بر طب نوین دانشگاهی و طب سنتی ایران اسلامی تسلط داشته باشد. چرا که او می‌باست از تمام روش‌ها برای سلامت بیمارش استفاده کند. هر یک از این روش‌ها نیز توانایی‌‌ها و قدرت مانور خاصی به او می‌دهد.
 
جنیدی با بیان اینکه امروز موضوع طبیب و حکیم در میان مدعیان طب سنتی و اسلامی مخدوش شده است، گفت: در گذشته اطبا تشخیص می‌دادند و حکما بسته به شرایط بیمار، روحیات، مزاج، شرایط آب و هوایی، مکان و خلقیات کار درمان بیمار را انجام می‌دادند اما امروز دیگر این موضوع وجود ندارد. یک پزشک امروزی یا سنتی همزمان هر دو وظیفه را انجام می‌دهد و این موجب مشکلات عدیده‌ای می‌شود.
 
 وی ادامه داد: به همین دلیل ما امروزه در کتاب‌های آموزشی خود بر این مسئله تأکید داریم که برای هر بیمار باید با توجه به ساختار فیزیولوژیک بدن همچنین مزاج و روحیات او برایش دارو تجویز شود که در این زمینه طب سنتی و اسلامی می‌تواند راهگشا باشد.
 
 عضو هیئت مدیره جامعه داروسازان ایران با تأکید بر اینکه راه احیا و توسعه طب سنتی و اسلامی در کشور آوردن مبانی آن در کلاس‌‌های درسی دانشگاهی است، گفت: توجه به روحیات و خلقیات انسان و مزاج او که ارکان طب‌های سنتی و اسلامی است در سرفصل‌های پزشکی امروزی هم می‌تواند به توسعه این طب‌ها که با دین و فرهنگی ایران عجین است کمک کند، و هم اینکه قدرت طب امروزی را افزایش می‌دهد.
 
جنیدی با تأکید بر اینکه یک پزشک برای بیمار باید از تمامی روش‌های درمانی استفاده کند، عنوان کرد: این بدین معنی است  در جاهایی روش‌های طب سنتی و اسلامی جواب می‌دهد و در جای دیگر طب نوین؛ وقتی یک پزشک به هردوی اینها مسلط باشد مداوای بیمار هم آسان‌تر است.
 
وی بیان کرد: اگر مانند همه علوم مثل فیزیک، ریاضی، نجوم و ... که پیشینه سنتی آنها به عنوان مقتدای علوم امروزی مطرح می‌شود، در علوم پزشکی امروزی نیز طب سنتی به عنوان ریشه و پیشینه مطرح شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.
 
طب امروزی ماحصل طب سنتی با روش‌های نوین و تحقیقات تکمیلی آکادمیک است
 
جنیدی ادامه داد: طب امروزی ماحصل طب سنتی با روش‌های نوین و تحقیقات تکمیلی آکادمیک است؛ یک طبیب می‌بایست هم از روش‌های امروزی و هم روش‌های طب سنتی استفاده کند چرا که بسیاری از کتب طب سنتی و طب اسلامی برای بسیاری از بیماری‌‌ها به ویژه بیماری‌های مزمن روش‌های خوبی دارد که می‌تواند مد نظر بسیاری از پزشکان امروزی قرار گیرد.
 
جامعه داروسازان در به روز کردن طب سنتی بسیار موفق‌تر بوده‌اند
 
وی اظهار کرد: جامعه داروسازان در به روز کردن طب سنتی بسیار موفق‌تر بوده‌اند، تولید داروهای گیاهی و به روز کردن آنها به وسیله فرآوری‌هایی که در داروخانه‌ها قابل ارائه است، نشان دهنده عزم آنان در مراکز دانش بنیان برای استفاده از این دانش اجدادی است.
 
جنیدی یادآوری شد: نمی‌توان از یکسو طب جدید و دستاورد‌های آن را زیر سؤال برد و از سوی دیگر نمی‌توان دور طب سنتی یا اسلامی را دیوار و حصار کشید چرا که طب سنتی و اسلامی و دیگر طب‌های مکمل همه با طب امروزی می‌توانند در خدمت سلامت انسان باشند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۱:۱۰
0
0
باید با نظارت دقیق جلوی این سوء استفاده گرفته شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۵
0
0
با ارائه آموزش‌ و بالا بردن سطح آگاهی و دانش از بروز مشکل می‌توان جلوگیری کرد
captcha