درد دل‌های فعالان قرآنی استان مرکزی و پاسخ متولیان
کد خبر: 3568597
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

درد دل‌های فعالان قرآنی استان مرکزی و پاسخ متولیان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در چهارمین مجمع فعالان و اساتید قرآنی استان مرکزی، برخی از نمایندگان قرآنی شهرستان‌های استان مشکلات و گلایه‌های خود را بیان کردند و مدیران‌کل اوقاف و تبلیغات اسلامی نیز پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، چهارمین مجمع اساتید و فعالان قرآنی استان مرکزی، به میزبانی امامزاده محمد عابد(ع) اراک و با حضور حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام حسینی اراکی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان شامگاه یکشنبه، 10 بهمن‌ماه برگزار شد.
از ویژگی‌های این مجمع این است که فعالان شهرستان‌ها بدون واسطه می‌توانند مشکلات خود را با متولیان امور قرآنی مطرح کنند، در چهارمین مجمع نیز نمایندگانی از شهرستان‌های تفرش، ساوه، خمین و محلات نظرات خود را درباره وضعیت برنامه‌های قرآنی استان بیان کردند.
به گزارش ایکنا؛ حمید سلیمانی، نماینده فعالان قرآنی شهرستان محلات، گفت: ایجاد انگیزه و علاقه بین دانش‌آموزان در حوزه قرآن یکی از دغدغه‌های ماست، همه ما بر این باور هستیم که روابط حسنه باعث، تشویق دانش‌آموزان و ایجاد علاقه می‌شود و زمینه حضور آنها در محافل قرآنی را بیش از پیش فراهم می‌کند.
سلیمانی بر لزوم برپایی هرچه بیشتر همایش‌ها و کارگروه‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: با استفاده از کارگاه‌ها باید روش‌های نوین آموزش به فعالان ارائه شود باید دید چرا روش‌های قرآنی به سبک سنتی نه تنها پاسخگو نیست بلکه دلزدگی هم ایجاد می‌کند، یکی از این روش‌ها بهره‌گیری از قلم‌های قرآنی است.
وی تصریح کرد: مساجد یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که می‌توان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد، ما از این روش استفاده کردیم و جواب گرفتیم، هماهنگی و رقابت سالم بین نهادها بسیار حائز اهمیت است،  تخصصی کردن مربیان در تربیت نخبه‌پروری قرآنی نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

چرا اوقاف به مسابقات قرآن اکتفا می‌کند
به گزارش ایکنا؛ حامد قربانعلی نماینده تفرش نیز اظهار کرد: با توجه به فراوانی بودجه قرآنی، اوقاف چرا در حوزه آموزش قرآن وارد نشده و فقط به بحث مسابقات اکتفا می‌کند.
وی یکی شدن بودجه‌های قرآن اوقاف و تبلیغات اسلامی جهت برگزاری جلسات قرآنی را پیشنهاد داد و گفت: اگر استان واقف‌هایی جهت جلسات قرآنی دارد به دیگر شهرستان‌ها نیز تزریق کند، چراکه بیشتر وقف‌های شهرستان‌ها به حوزه روضه‌خوانی امام حسین(ع) اختصاص دارد.
قربانعلی اضافه کرد: برگزاری طرح کرسی‌های تلاوت یکی از طرح‌های موفق تبلیغات اسلامی است که اگر اوقاف هم بودجه‌ای به آن اختصاص دهد این محافل قوی‌تر برگزار خواهد شد، ما آمادگی داریم اگر بودجه باشد هر هفته کرسی تلاوت قرآن برگزار کنیم.

جلسات قرآن سنتی جوابگو نیست
وی گفت: هوشمند سازی دار القرآن‌ها و مساجد دارای جلسات قرآنی یکی از مباحث مهم است، چرا جلسات باید به سبک قدیمی و دورهمی برگزار شود؟ برخی از کتب چاپ شده در حوزه قرآن محتوای تکراری دارند و مطلب جدیدی را آموزش نمی‌دهد، این کتب به زبان ساده و قابل درک برای کودک نیستند.
قربانعلی تصریح کرد: با توجه به اینکه به طرح جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) بودجه تخصیص پیدا می‌کند و  با توجه به اینکه دبیران برگزاری طرح متخصص و فعال این امر نیستند ما با مشکل مواجه هستیم بهتر است از محل بودجه فکری برای این وضعیت شود.
به گزارش ایکنا؛ صفرعلی سلیمی، نماینده فعالان قرآنی شازند نیز گفت: با استناد به فرمایشات رهبری تأکید ما باید در فهم قرآن باشد چه بسا افرادی را داریم چندین سال نماز خواندند و معنای آن را نمی‌دانند یا حافظی داریم که توانایی درک معنای یک سوره از قرآن را ندارد.
وی بر لزوم افزایش برگزاری کلاس‌های آموزش فهم قرآن تأکید کرد و گفت: اول باید مربیان را تربیت کنیم و پس از تربیت در مساجد و مدارس برای آموزش اعزام کنیم. ادغام بودجه‌های قرآنی تبلیغات اسلامی،  اوقاف و ارشاد می‌تواند در اجرای برنامه‌های مثبت کمک کند، همه در حوزه روخوانی و روان خوانی فعالیت دارند و از هیچ کدام نتیجه قابل توجهی نمی‌گیریم.

رسم‌الخط قرآن یکسان شود
سلیمی ادامه داد: خط قرآن‌ها باید همه یکسان شوند برخی قرآن‌ها کم اعراب هستند و فردی که با این رسم‌الخط کار کرده وقتی به مسابقات می‌رود با قرآن‌های پر اعراب یا بالعکس مواجه می‌شود این موارد باعث کم شدن امتیاز در مسابقات و دلسردی دانش‌آموز نونهال خواهد شد.
وی ادامه داد: برگزاری و حمایت از جلسات هفتگی خانگی باید جدی‌تر دنبال شود، جلسات ترتیل خوانی قرآن نباید فقط به ماه مبارک رمضان اختصاص داشته باشد.  به نظر بنده ساعت‌های اذان‌گو در مساجد خوب نیستند بهتر است از مؤذن‌های نوجوان و جوان استفاده شود.

کمبود کارشناس قرآن در ساوه
به گزارش ایکنا؛ محمد جلیلیان، نماینده فعالان قرآنی ساوه نیز در این مراسم یکی از مشکلات این شهرستان را نبود کارشناس قرآنی در اداره تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گفت: اداره اوقاف نیروی قرآنی دارد اما با وجود حجم سنگین کارها به تمامی برنامه‌ها نمی‌رسد. 
وی تصریح کرد: در طرح ملی حفظ که رهبری هم بر آن تاکید دارند چه اصراری است که 1700 نفر آمار هر ساله بخواهیم، اینکه باید به منویات معظم‌له توجه شود جای هیچ بحثی نیست اما بهتر است در کنار ارائه آمار به کیفیت حفظ نیز توجه کنیم، البته ناگفته نماند که ریاست اوقاف ساوه طی چهارسال گذشته در اجرای این طرح سنگ تمام گذاشت.  
جلیلیان ادامه داد: مسابقات قرآن اوقاف هر سال با رشد خوبی برگزار می‌شود، اما چرا مسابقات در اریبهشت ماه برگزار می‌شود و امسال برگزار و نتایج را اعلام کردیم و حدود سه ماه بین برگزاری مسابقات مرحله شهرستانی با استانی وقفه افتاد. 
وی تصریح کرد: زمان برگزاری مسابقات قرآن مرحله استانی یک هفته قبل از برگزاری مسابقات در یک روز کاری اعلام شد، در این دوره از مسابقات افراد خانه دار، شاغل، دانشجو وجود دارد که ممکن است به دلیل رفتن به مأموریت کاری یا عدم آمادگی از حضور در مسابقات منصرف شوند، چراکه آماده نگاه داشتن سه ماهه برای افرادی که مشغله‌های کاری دارند سخت است. 

بی‌مهری متولیان امامزاده‌ به برنامه‌های قرآنی
جلیلیان یکی دیگر از مشکلات را برگزاری محافل شبی با قرآن بیان کرد و افزود: در امامزاده‌ها محافل شبی با قرآن برپاست وی آنطور که به مراسم‌های عزاداری و ولادت توجه می‌شود هیچ وقت به امور قرآنی توجه نشده، از بنده خواسته شد در امامزاده اسحاق(ع) به عنوان مسئول قرآنی فعالیت کنم و اتاقی را مشترکاً در اختیار بنده قرار دادند و اجازه نداند یک تابلو کوچک بزنیم که این مکان اختصاص به واحد قرآنی امامزاده دارد اما به محض اینکه امام جمعه عوض شد تابلوی بزرگی نصب شد و میراث فرهنگی از آنها ایراد نگرفت. 
وی اظهار کرد: زبان روزه، قاری نوجوان و جوان را برای مراسم ترتیل خوانی دعوت می‌کنیم اما زمانیکه قرار است به آنها مبلغی به عنوان هدیه اختصاص یابد می‌گویند مگر قاریان برای پول قرائت می‌کنند این در حالی است که مداحان از این سخنان به دور هستند و مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند. 
مدیر مؤسسه آوای یاسین ساوه با ابراز تأسف از تعطیلی مسابقات قرآن در مقطع شکوفه‌ها، ادامه داد: همان سالی که این دوره از مسابقات تعطیل شد بچه‌ها افت کردند مسابقات به آموزش‌وپرورش واگذار شد در حالیکه این مجموعه هنوز جوایز سال گذشته شهرستانی را نداده است.
جلیلیان ادامه داد: چه اشکالی دارد در شهرستان‌ها مدرسه قرآنی و تالار قرآنی مجهز ساخته شود، از محل موقوفات دارالقرآن ساخته شود، جوایز مسابقات قرآن چرا باید دیر پرداخت شود.
وی گفت: برای داوری مسابقات هیچ وقت از بچه‌های ساوه استفاده نکردید یا اگر استفاده شده بسیار ناچیز است، در برنامه‌های استانی از قاریان شهرستانی کم استفاده می‌شود، در جلسات مجمع اساتید و فعالان قرآنی باید همه اساتید و فعالان استان حضور داشته باشند. 
به گزارش ایکنا؛ سید عباس میر صادقی، نماینده فعالان قرآنی خمین نیز اظهار کرد: زمینه‌سازی گسترش فعالیت‌های قرآنی از طریق مسئولان باید انجام شود در شهر خمین اگر 100 حافظ کل داریم هر حافظ 10 نفر را می‌تواند تربیت کند و همین موج عظیمی ایجاد خواهد کرد. 
وی تصریح کرد: طرح‌های قرآنی باید به روز شود، آموزش‌وپرورش آنقدر که اهمیت به زبان انگلیسی می‌دهد به قرائت قرآن اهمیت نمی‌دهد در جوامع اسلامی آموزش مهدهای کودک در حوزه قرآن باید مورد توجه قرار گیرد و اگر فعالان قرآنی در این امر توانمند هستند مدیریت مهدها را برعهده بگیرند. 

همیشه برای ارائه آمار کار می‌کنیم
میرصادقی اضافه کرد: برای اجرای برنامه‌های قرآنی باید برنامه‌ریزی پنج ساله و 10 ساله داشته باشند همیشه برای ارائه آمار کار می‌کنیم، گاهی برای اجرای برنامه‌های قرآنی به مساجد مراجعه کردیم که استقبال خوبی نشد. 
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سید محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در جواب به مطالب بیان شده گفت: در بحث جوایز، هدایا باید همان روز اختتامیه و تقدیر پرداخت شود و اهتمام بنده همین است که جوایز در همان روز به برگزیدگان اعطا شود در مرحله استانی که مشکلی وجود نداشت در مرحله شهرستانی هم باید تکلیف شود. 
وی از انتقادهای سازنده فعالان قرآنی استقبال کرد و افزود: دوستان اشاره کردند اوقاف که بودجه وقفی خوبی دارد چرا در حوزه قرآن استفاده نمی‌کند در جواب باید بگویم، اوقاف بودجه دولتی ندارد و نیت واقف است که هدف هزینه کردن وقف را برای ما مشخص می‌کند نه نظر شخصی.
حجت‌الاسلام حسینی اراکی ادامه داد: استان مرکزی یکی از استان‌های ضعیف در حوزه موقوفه‌های قرآنی است، مثلاً شهرستان تفرش حتی ذره‌ای موقافات قرآنی ندارد اکثر موقوفه‌ها پیرامون تعزیه خوانی است، باید مردم را تشویق کنید وقف قرآنی انجام دهند. 
وی افزود: با توجه به اینکه بودجه‌ها دولتی است ادغام بودجه‌های تبلیغات اسلامی، اوقاف و ارشاد با یکدیگر امکان پذیر نیست، در کار اداری دو بحث مهم سازمانی و علاقه ذاتی وجود دارد، اوقاف وظیفه و تکالیف سازمانی دارد اما در کنار تکالیف سازمان خود هر جا امکان داشته باشد هزینه و محافل قرآنی را برگزار می‌کند .
حجت‌الاسلام حسینی اراکی ادامه داد: وظیفه اصلی اوقاف برگزاری مسابقات است و در اجرای طرح ملی حفظ قرآن تعهداتی به رهبری داریم، برگزاری دوره روخوانی و روان‌خوانی جزو وظایف اوقاف تعریف نشده است اما اگر در این راستا کاری بتوانیم انجام دهیم هیچگاه شانه خالی نمی‌کنیم. 
وی در مورد کتب تکراری قرآن نیز گفت: بسیاری از رمان‌های بی‌محتوا در دسترس مردم وجود دارد که تکراری هم هستند و کس هم ایراد نمی‌گیرد، امامزاده‌ها برای فعالیت قرآنی آماده هستند، اگر در ساوه از نصب تابلوی قرآنی جوگیری شده است مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. 
حجت‌الاسلام  حسینی اراکی ادامه داد: مسجد موقوفه است، اما اوقاف نمی‌تواند در شئونات داخل مسجد دخالت کند تنها نصب هیئت امنا در حوزه اختیارات اوقاف است اما می‌توان این موارد را به هیئت امنا تذکر داد. 
وی افزود: زمان برگزاری مسابقات دست ما نیست، ما زمان برگزاری مسابقات قرآن در مراحل شهرستانی و استانی را می‌گیریم و از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. تغییر در زمان دست ما نیست. بحث آمار نیز باید برای گزارش عملکرد به مردم وجود داشته باشد، وقتی بودجه‌ تزریق می‌شود باید اعلام کرد که این اعتبارات صرف چه مواردی شده است. 
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز گفت: تمام برنامه‌هایی را که باید انجام دهیم به دیده منت قبول می‌کنیم، جلسه مشترک بین تبلیغات و اوقاف برقرار شود تا نکات بیان شده را جمع‌بندی کنیم. 
این مقام مسئول ادامه داد: بدون شک تست‌ قبل از جزءخوانی ماه رمضان  باید انجام شود، قاریان باید قرائت‌های خود را ضبط و برای ما ارسال کنند تا ما به شورای عالی قرآن مرکز بفرستیم تا در این شورا جمع‌بندی لازم صورت گیرد و رسماً قاریانی که جواز قرائت در ماه رمضان را دارند اعلام می‌شود. اشکالات طرح‌هایی که ضعیف هستند و به نتیجه نمی‌رسند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۲ - ۱۵:۳۲
0
0
سلام علیکم
تا آنجایی که من اطلاع دارم در استان مرکزی یک دانشکده علوم قرآنی داریم که اساتید و وضعیت خوبی دارد و در بین دانشکده های علوم قرآنی کشور، از خیلی جهات نمونه است و بنده با آن ارتباط داشته ام. نبود اساتید متخصص از این دانشکده در جمع مذکور جای تامل دارد. یا دعوت شده اند و نیامده اند! و یا اصلا دعوت نشده اند! کدام؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! جالب اینکه امتیاز این دانشکده ها وابسته به اوقاف است و حجت الاسلام حسینی اراکی در صحبتهای فوق اصلا اشاره ای به وجود چنین دانشکده ای ندارند!!!!!!!!!!! و یا داشته اند و منعکس نشده!!!!
به کجا می رویم؟!!!!!! و الله العالم
captcha