استخراج الگوی نظری تربیت اسلامی از سند تحول/ آموزش دین‌داری در دنیای معاصر
کد خبر: 3578170
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
فیض خواستار شد:

استخراج الگوی نظری تربیت اسلامی از سند تحول/ آموزش دین‌داری در دنیای معاصر

گروه جامعه: معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش یکی از ضرورت‌هایی که باید در عرصه تربیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد را آموزش دین داری به دانش‌آموز در دنیای امروز خواند و بیان کرد: الگوی نظری تربیت اسلامی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استخراج شود.

مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در اولین روز از هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتی که در مدارس صورت می‌گرفت به نحوی بود که افرادی که دلسوز مسائل تربیتی بودند به صورت شخصی این مسائل را دنبال و درصدد تربیت اسلامی دانش‌آموزان برمی‌آمدند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این انتظار وجود داشت که تعلیم و تربیت اسلامی به صورت نظام‌مند در مدارس دنبال شود.

وی هدف شکل‌گیری امور تربیتی را ساری و جاری کردن نظام‌مند تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس خواند و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی ایران معلمان تربیت و استخدام شده سیستم شاهنشاهی بودند و نمی‌توانست از همه معلمان انتظار داشت که به صورت یک عنصر تربیتی عمل کنند، بدین ترتیب با تعریف مربی تربیتی درصدد رفع خلأ نقش تربیتی معلمان برآمدند.

فیض انتظار موجود را تبدیل شدن تمامی معلمان و کادر مدرسه به عنصر تربیتی خواند و تصریح کرد: در این مدل تربیتی نقش مربی و معاون پرورشی مدیریت تربیت در مدرسه است، چرا که نحوه مراوده دانش‌آموزان با معلمان متفاوت است و این صمیمت به روش‌های خاصی در هر یک از دانش‌آموزان با معلمانشان رخ می‌دهد و هر یک به نحو متفاوتی می‌توانند در جذب دانش‌آموز عمل کنند.

سلب مسئولیت معلمان از وظایف تربیتی

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرایط کنونی با ایده‌آل همه گیر شدن معلمان و کادر آموزشی به عنوان یک عنصر تربیتی فاصله داریم اظهار کرد: آنچه امروز در مدارس رخ می‌دهد بعضا داستان سلب مسئولیت معلمان و واگذاری کل وظایف تربیتی بر عهده مربیان تربیتی است. اگر این نگاه در مدارس دنبال شود که همه مدرسه، عناصر تربیتی هستند می‌توان انتظار داشت اهداف تربیتی در مدارس محقق شود.

تربیت دینی را محدود نکنیم

فیض با تأکید بر اینکه تربیت دینی به آموزش نماز، روزه و احکام محدود نمی‌شود تصریح کرد: در تربیت دینی باید دین به دانش‌آموز بیاموزد که در مواجهه با خداوند، سایر افراد جامعه، محیط زیست، دنیای سیاست و ... چگونه رفتار کند. تربیت دینی باید جامع و فراگیر باشد و برای تمام نقش‌های دانش‌آموزان آموزش‌هایی را به دنبال داشته باشد. لازمه این امر آن است که خود مربی و معلم نیز در جریان تربیت دینی رشد و نمو یافته و متخلق و مؤدب به اخلاق اسلامی باشند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در تمامی محورها و شغل‌ها براساس الگوی شایستگی بین وضعیت مطلوب و موجود فاصله وجود دارد. این مهم در امور تربیتی نیز هویدا است اما باید درصدد رفع آن برآمد. در این راستا وزارت آموزش و پرورش نیز درصدد آن است تا مدل‌های مطلوب تعلیم و تربیت اسلامی را به گونه‌ای طراحی کند که براساس آن کادر تربیتی مدرسه باز طراحی شود.

فیض در ادامه افزود: حاصل کار مطالعاتی صورت گرفته در این زمینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، در این سند بسیاری از مبانی نظری الگوی تربیت اسلامی استخراج شده است و مبنای آن موجود است و آنچه باید رخ دهد این است که از متن این سند و سندهای پشتیبان الگوی تربیت اسلامی نظری تولید شود، الگویی که در آن ساختار مدرسه، عناصر، امکانات، تجهیزات و معلم و .. دیده شود و مبنای عمل قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سند تحول فعلی تا حدی برای طراحان فعال در ستاد آموزش و پرورش جوابگو است اما برای درون مدرسه و معلم قابل استفاده نیست گفت: آنچه باید رخ دهد تولید سندهای کاربردی با محوریت تعلیم و تربیت اسلامی از متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این امر در معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تشکیل کارگروه تربیت در سند تحول دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش یکی از ضرورت‌هایی که باید در عرصه تربیت مورد توجه قرار گیرد را آموزش دین داری به دانش‌آموز در دنیای امروز خواند و بیان کرد: دین داری مقوله ثابت و پایداری است و از متن آموزه‌های قرآن و عترت استخراج می‌شود و دارای عنصر متغیر نیست اما آنچه در این میان متغیر است دنیای معاصر است، بنابراین باید الگوهایی را استخراج کرد تا دین‌داری در دنیای معاصر را آموزش دهد. این آموزش بر مبنای زمانه حکمی اسلامی است که امام علی(ع) نیز بر آن تأکید داشتند.

وی فناوری‌های نوین، تأثیر فناوری‌ها بر فرهنگ، جهانی شدن، خاورمیانه متحد، صهیونیست، اقتصادهای نوپا و .. را از جمله مفاهیمی برشمرد که دانش‌آموز برای تربیت روز باید فراگیرد و گفت: فرقه‌های انحرافی موجود از جنس دنیای امروز است که باید در قالب دین داری روز به دانش‌آموز گوشزد شود تا تربیت ما با اقتضائات زمانی یکسان باشد.

الگوی تربیت انقلابی برآمده از دین است

معاون فرهنگی سابق جهاد دانشگاهی با اشاره به عنوان «امور تربیتی و میثاق با شهیدان رجایی و باهنر و حفظ محتوای انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران» که برای روز هشتم اسفندماه، مصادف با اولین روز از هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی در نظر گرفته شده است گفت: الگوی تربیت انقلابی برآمده از دین است. اسلام ناب محمدی(ص) که امام خمینی(ره) بیان کردند انقلابی بودن را نیز در متن خود دارد. آنچه در آموزش و پرورش در این زمینه دنبال می‌شود استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی و پیگیری مأموریت‌های مختلف در راستای انقلابی‌گری است‌. وظیفه ما در این میان مهیا کردن محیط مدرسه برای فعالیت تشکل‌ها است.  

captcha