امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع)؛ با مقبره‌ای مربوط به دوره صفویان
کد خبر: 3584921
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع)؛ با مقبره‌ای مربوط به دوره صفویان

گروه شهرستان‌ها: بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کاخک در فاصله 22 کیلومتری جنوب گناباد قرار گرفته است که مقبره این بقعه در سال ۹۶۰ هجرى و در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوى ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادر علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) است که بعد از شهادت آن حضرت، توسط ماموران حکومت عباسی در قصبه کاخک به شهادت رسید.
 محمدابن‌موسی‌الکاظم(ع) و برادرش زید در عراق با جمعی از علویین خروج کردند که توسط قشون مامون، شکست خورده و اسیر شدند؛ مامون آن‌ها را حبس و به مرو آورد و سپس در زمان ولایت‌عهدی امام رضا(ع)، این دو برابر را از حبس بیرون آورد.
امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در زمان درگیری بر اثر جراحات زیاد در کوه‌های بین کاخک و دشت‌بیاض به شهادت رسید و بنا به وصیت برادرش زید، ایشان را در روی تل شرقی کاخک دفن کردند و خود با عده‌ای قلیل از شیعیان به طرف دشت بیاض رفتند.
بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در سمت شرقی شهر کاخک بر روی تپه مرتفعی قرار گرفته است که با توجه به بلند بودن صحن آن و گود بودن اراضی اطرافش، احتیاجی به دیوار ندارد.
بارگاه مطهر امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) که در فضایی به مساحت 47 هکتار قرار گرفته است، به دلیل ارتفاع نسبت به اطراف و همچنین شهر گناباد، بسیار زیبا، خوش منظره و مشرف بر این شهر است.
بنای اولیه این بقعه متبرکه که در حال حاضر یکی از بقاع میقات‌الرضا استان خراسان رضوی است، توسط امیر عبدالله تونى در اواخر دوره سلجوقى ساخته شده و در دوره‌هاى تیمورى و صفوى مورد تعمیر قرار گرفته است؛ بر طبق روایتى نیز این مقبره در سال ۹۶۰ هجرى و در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوى ساخته شده است.
فرم کلی بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک از بیرون به شکل مکعب مستطیل به نظر می‌رسد که ارتفاع آن از زمین حدود شش متر است و گل‌واژه‌ها و طاق‌نماهای بسیار در قسمت فوقانی این مکعب مستطیل گنبد مقبره را به وجود آورده است؛ بر سر در ایوان شمالی این بقعه، کتیبه‌ای با کاشی معرق به تاریخ ۹۸۰ هجری قرار دارد که نام شاه اسماعیل صفوی را به خط علیرضا عباسی در خود جای داده است.
در قسمت ساقه گنبد تالار مربع شکل مقبره امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع)، یک حلقه کتبیه با خط ثلث به رنگ سفید و خط کوفی به رنگ فیروزه‌ای، مزین به سوره دهر شده است و گنبد پیازی شکل آن نیز با کاشی‌های خوشرنگ پوشیده شده است.
متاسفانه بنای این مقبره در جریان زلزله سال ۱۳۴۷ شمسی به شدت آسیب دید که پس از آن این بنای ارزشمند به وسیله یکی از معماران معروف تهران تعمیر و همه پایه‌های بنا بتن‌ریزی و به تدریج مرمت شد.
با وجود اینکه سال‌ها محل دفن امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) برادر بزرگوار امام رضا(ع) نامعلوم بود، ولی پس از مشخص شدن محل دفن ایشان، این مکان مورد توجه عاشقان اهل بیت(ع) قرار  گرفت، به طوری که این امام‌زاده از احترام و علاقمندی زیادی در بین اهالی شهر کاخک و مردم سایر شهرستان‌ها قرار دارد.
بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کاخک در فاصله 22 کیلومتری جنوب گناباد قرار گرفته است که همه روزه به ویژه در ایام تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی، پذیرای هزاران زائر و مسافر است که با حضور در این بقعه متبرکه، ساعاتی را به راز و نیاز در این بارگاه مطهر می‌پردازند.
این بقعه متبرکه در ایامی مثل روزهای تاسوعا و عاشورا، شب‌های قدر، روز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام رضا(ع) مرکزی برای برگزاری مراسم عزاداری است که دوستداران و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از شهرستان‌های مختلف با حضور در این بقعه متبرکه به عزاداری می‌پردازند؛ روزهای تعطیل پایان هفته و تعطیلات نوروزی هم از جمله زمان‌هایی است که خیل عظیمی از زائران با حضور و عرض ارادات به این امام‌زاده بزرگوار، ضمن زیارت و راز و نیاز، به ادای دین و نذر خود می‌پردازند.
حجت‌الاسلام سعید غیرتمند رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد در گفت‌و‌گو با ایکنا، به برنامه‌های فرهنگی این بقعه متبرکه اشاره و اظهار کرد: اقامه نماز جماعت در سه نوبت، قرائت قرآن و ادعیه، برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی با حضور کارشناس مذهبی، برگزاری مسابقه‌های فرهنگی ـ مذهبی و برپایی نمایشگاه‌ها از جمله برنامه‌های فرهنگی است که در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروز در بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه این بقعه متبرکه دارای 37 اتاق و 24 سوئیت است، گفت: اتاق‌های این بقعه مفروش و دارای آشپزخانه عمومی و سوئیت‌های آن مجهز به تخت، حمام، آشپزخانه و دیگر امکانات ضروری است.
حجت‌الاسلام غیرتمند، سالن اجتماعات برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، پارکینگ با ظرفیت پارک بیش از هزار خودرو، فضای بازی کودکان و فروشگاه محصولات فرهنگی و غذایی را از جمله امکانات دیگر این بقعه متبرکه عنوان و ابراز کرد: وجود کتابخانه در امامزاده سلطان محمدعابد(ع) مکان مناسبی را برای مطالعه و تحقیق محققان، دانشجویان، دانش‌آموزان و زائران فراهم کرده است.
وی با اشاره به وجود هزاران زائر و مسافر در ایام تعطیلات نوروز در این بقعه متبرکه، تصریح کرد: شهر کاخک، منطقه‌ای ییلاقی، کوهستانی و خوش آب‌ و هوا و یکی از مناطق نمونه گردشگری استان خراسان رضوی است که سالانه هزاران زائر و مسافر به ویژه در ایام نوروز، با حضور در این شهر، ضمن بهره‌بردن از طبیعت و آب و هوای خوب آن، به زیارت امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) مشرف می‌شوند.
captcha