نشر معارف دینی در فضای مجازی را فراموش نکنیم
کد خبر: 3615675
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
/14 تیر؛ روز قلم/

نشر معارف دینی در فضای مجازی را فراموش نکنیم

گروه معارف: امام جمعه ابهر گفت: در عصر فعلی، فضای مجازی نیز عرصه نمایش قلم است، نشر معارف دینی در این عرصه را فراموش نکنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان روز 14 تیرماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز قلم نام‌گذاری شده است و بی‌شک اهمیت این وسیله در عرصه‌‌های مختلف اعم از اجتماعی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.

شاید در کلاس اول وقتی گوشه کلاس می‌ایستادیم و بدون هیچ دغدغه‌ای مداد خود را می‌تراشیدیم نمی‌دانستیم این همان وسیله‌ای است که می‌تواند با استفاده صحیح، جامعه‌ای را رو به جلو ببرد و در صورت استفاده نادرست، زمینه تباهی را فراهم کند.

اهمیت این مساله به حدی است که سوره 68 از قرآن کریم به نام قلم است و در آیه ابتدایی آن خداوند به قلم سوگند یاد کرده و می‌فرماید: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‌نويسند».

قلم در عرصه دینی نیز جایگاه بسیار مهمی دارد و حتی می‌توان گفت بدون آن انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی شاید آنطور که باید، صورت نمی‌گرفت. که نمونه آن را در جمع‌آوری و تالیف کتاب بحارالانوار مشاهده می‌کنیم که به همت علامه مجلسی تالیف شد و امروزه در 110 جلد در اختیار ما قرار دارد.

کم نیستند کتاب‌هایی که با عناوین و موضوعات دینی و قرآنی و در زمینه‌های تفسیری نگاشته شده و به عنوان مرجعی برای جویندگان علم و حقیقت در اختیار قرار دارند.

تأثیر مهم قلم در فرهنگ‌سازی دینی

در همین رابطه حجت‌‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قلم معیاری برای سنجش و توان اندیشه‌هاست و در جولان قلم است که عقل اندیشمندان مطالب علمی و لطیف را به رشته تحریر درمی‌آورد.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه قلم می‌تواند تاثیر مهمی در فرهنگ‌سازی داشته باشد، گفت: امروزه مطبوعات و رسانه‌ها ابزاری در عرصه قلم هستند و باید در چهارچوب قانون و اخلاق به وظیفه خود عمل کنند.

امام جمعه ابهر با تاکید بر اینکه در عصر فعلی، فضای مجازی نیز عرصه نمایش قلم است، تاکید کرد: از بیان معارف دینی در این عرصه غفلت نکنیم و توجه داشته باشیم در این عرصه با بیان حقایق در صدد رفع مشکلات باشیم.

captcha