ضرورت تقویت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات در جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3615915
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
رئیسی عنوان کرد:

ضرورت تقویت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات در جهاد دانشگاهی

گروه دانشگاه: مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی بیان کرد: با مطالعه برنامه ششم توسعه حوزه‌های فرهنگ، پژوهش و آموزش این نهاد تقویت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات جزو یکی از اهداف آن‌هاست که این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی در گردهمایی مدیران و رابطان خبری روابط عمومی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که برگزاری این گردهمایی با حمایت و توجه ویژه رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در چشم انداز تدوین شده افق 1404 نهادی است انقلابی، با هویت اسلامی، برخوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام بخش در کشور، پیشگام در توسعه علم فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی.
وی افزود: به این منظور، شعار گردهمایی روابط عمومی "فرهنگ جهادی، تولید دانش بنیان، آموزش تخصصی برای اشتغال بر بال روابط عمومی عمل گرا" انتخاب شد و از آنجایی که جها ددانشگاهی نهادی پیشرو، پویا با فعالیت های متنوع و گسترده در حوزه های علم فرهنگ و آموزش است، نیازمند یک روابط عمومی علمی و عملگرا است. 
مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی بیان کرد: در روابط عمومی عملگرا شناخت سازمان، شناخت بروز و صحیح مخاطبان، شناخت تکنولوژی های ارتباطی،  واقع بینی در فرایندهای ارتباطات، مهارت و دانش آگاهی از اصول آن است که حوزه های مختلف این نهاد می توانند با کمک و حضور چنین روابط عمومی به اهداف خود دست یابد و جهاددانشگاهی نیز به چشم انداز خود در 1404 برسد. 
وی با اشاره به اهداف برگزاری گردهمایی گفت: از اهداف برگزاری این گردهمایی می توان به "بررسی وضعیت موجود در روابط عمومی در سطح جهاد دانشگاهی"، "دستیابی به راهکارهای تحول و ارتقای روابط عمومی"، "فراهم ساختن فضای مناسب برای تبدیل تجربیات"، "بهسازی توان علمی تخصصی اعضای این حوزه با برگزاری کارگاه آموزشی" و "بررسی راهکارهای هم افزایی و استفاده از توان بین واحدی" اشاره کرد.
جهاد دانشگاهی خود روابط عمومی نظام است
مدیر کل اداره روابط عمومی جهاد دانشگاهی گفت: اگر روابط عمومی را مجموعه اقدامات و کوشش های حساب شده و ویترینی برای اینکه در آن بهترین ها چیدمان می شوند و در معرض دید قرار می گیرند، بدانیم و تلاش در روابط عمومی را به منظور جلب اعتماد و حل برخی مشکلات براساس نیاز مخاطب در نظر بگیریم و نگاهی به فعالیت ها و تلاش های جهاد دانشگاهی داشته باشیم، شاید بتوانیم بگوییم جهاد دانشگاهی خود روابط عمومی نظام است که با تلاش صادقانه هدفمند، حساب شده و ارایه ویترینی از بهترین ها در حوزه های مختلف، تصویری زیبا و توانمند از جمهوری اسلامی ایران ساخته است.
رئیسی تصریح کرد: به هر حال در دوره ای هستیم که بسیاری از طرح ها، پروژه ها و تلاش های جهادگران در حال به ثمرنشستن است و باید با تلاش بیشتر، هماهنگی و همدلی و بکارگیری تخصص و با هدفمندی خاص بتوانیم در معرفی و اطلاع رسانی و تبلیغ آنچه این نهاد انجام داده اقدام کنیم.
وی در ادامه با اشاره به برخی نیازها گفت: تخصیص بودجه مناسب، تجهیزات نیروی انسانی و لزوم حمایت بیشتر رؤسای واحدها از جمله این این نیازها است.
رئیسی تصریح کرد: بدون شک وجود یک تشکیلات و روابط عمومی پویا و کارآمد در هر سازمان یکی از مؤلفه های تداوم حرکت و پویایی آن سازمان به شمار می رود.
لزوم هم افزایی نیروهای روابط عمومی سراسر کشور
وی با تأکید بر هم افزایی نیروهای روابط عمومی سراسر کشور افزود: پرواضح است که ایفای نقش روابط عمومی برای چنین نهادی کاری بسیار سخت و نیازمند تلاش های فراوان و همدلی است. چنانچه تمرکز بر سیاست های کلی جهاد دانشگاهی که ویرایش های آن در حال انجام است داشته باشیم ملاحظه می کنیم در یکی از بندهای آن(بند 14) بر تقویت حوزه اطلاع رسانی، مستندسازی و تبلیغات در حوزه ها به منظور شناخت بیشتر جامعه از توانمندی های این نهاد تأکید شده است.
مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی بیان کرد: همچنین با مطالعه برنامه ششم توسعه حوزه های فرهنگ، پژوهش و آموزش این نهاد تقویت نظام اطلاع رسانی و تبلیغات جزو یکی از اهداف آن ها می باشد که این کار را انجام خواهیم داد.
وی اظهار کرد:  از طرفی اگر تمام تلاش های جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور و تحقق آن ها را در نظر بگیریم بی تردید و قطعا ضرورت تقویت و حمایت روابط عمومی در جهاددانشگاهی بر همگان آشکار می شود.
رئیسی در ادامه با اشاره به اطلاعات و آمار فعالان روابط عمومی های جهادانشگاهی، برخی  اقدامات انجام شده در اداره کل روابط عمومی جهاد دانشگاهی را "اصلاح برخی زیرساخت هادر روابط عمومی جهاد دانشگاهی"، "ورود به فضای مجازی و راه اندازی کانال رسمی جهاد دانشگاهی و پیگیری برای توسعه افزایش مخاطب و تنوع محتوا، تصویب برنامه تلویزیونی بیست و شش قسمتی "میانبر" برای ساخت با نگاهی به دستاوردها و توانمندی های این نهاد، انجام نظرسنجی از رؤسای واحدها و معاونان و مدیران ستادی جهاد دانشگاهی درخصوص فعالیت ها و برنامه های روابط عمومی، تدوین و ویرایش نسخه تکمیل شده مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (رهنمود) پس از شش سال ، تدوین کتاب فرایندهای کاری در روابط عمومی، عقدقرارداد امور مربوط به پرتال اطلاع رسانی جهاددانشگاهی،  توسعه معرفی راه های ارتباطی جهاددانشگاهی، افزایش مخاطبان سامانه پیامکی و تغییر گرافیکی و محتوای پیام جهاد ، اقدام برای طراحی نرم افزار برای آرشیو مستندات جهاد دانشگاهی و پروژه هویت بصری جهاد دانشگاهی اعلام کرد.
وی در پایان تصریح کرد: تشکیل شورای عالی سیاست گذاری روابط عمومی جهاد دانشگاهی، تشکیل کارگروه های تخصصی شوراها و تأمین محتوا و تولید اطلاعات، انجام پژوهش و مطالعه افکار عمومی و مخاطبان جهاددانشگاهی از طریق نظرسنجی و ...، تقویت ارتباطات و نگهداری درون سازمانی و بهره گیری از پیشنهادهای کارکنان، تقویت معرفی به موقع توانمندی ها و محصولات و خدمات این نهاد در راستای جایگاه و منزلت جهاد دانشگاهی، استفاده موثرتر از ظرفیت های رسانه ای خود جهاد دانشگاهی، تقویت و توسعه حضور اثربخش در فضای مجازی و نظام ارزیابی روابط عمومی بخشی از برنامه های آینده این اداره کل است.
captcha