ورزش پهلوانی خلق و خوی مردانگی و مروت را بر می‌انگیزد
کد خبر: 3617936
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵

ورزش پهلوانی خلق و خوی مردانگی و مروت را بر می‌انگیزد

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان افسانه‌ای و تاسی از نخستین پیشوای شیعیان عالم حضرت علی (ع) خلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر می‌انگیزد و تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت ١٧ شوال و همزمان با ٢١ تیرماه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای پیامی را صادر نمود.
در متن این پیام آمده است:
بسمه تعالی
 از ضروری‌ترین نیازهای بشر که جزو شرط‌های اصلی بهداشت روانی به شمار می‌رود، آرامش خاطر، احساس امنیت، شادابی و نشاط است و ورزش یکی از راه‌های دست‌یابی به این امر مهم می‌باشد. ورزش، از طرفی با ایجاد محیطی فرح‌انگیز و نشاط‌آور؛ و از سوی دیگر با کاستن فشارهای عضلانی و از بین بردن سستی و کسالت، فشارهای روانی را مهار و باعث احساس شادی و نشاط می‌شود. به همین دلیل ورزش را «رابط جسم و ذهن» می‌نامند.
فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ریشه در تاریخ داشته و از قداست خاصی در بین مردمان ایران زمین برخوردار است. ورزش پهلوانی با نام مولای متقیان حضرت علی(علیه السلام) عجین شده و غیور مردان و دلاور زنان، رفتار پیشوای جوانمردان امیر مومنان(علیه السلام) را سر مشق خود قرار می‌دهند. ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان افسانه‌ای و تاسی از نخستین پیشوای شیعیان عالم حضرت علی ( علیه السلام ) خلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر می‌انگیزد و تقویت می‌کند.
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در این خصوص فرموده‌اند: ورزش باستانی کشورمان یک تاریخ و یک فرهنگ محسوب می‌شود که در طول سالیان با جوانمردی، گذشت و ایثار عجین شده است.
١٧ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای گرامی باد.
captcha