جهاد سازندگی؛ آغازگر سبک مدیریت جهادی
کد خبر: 3628679
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
فلسفی مطرح کرد:

جهاد سازندگی؛ آغازگر سبک مدیریت جهادی

گروه اقتصاد: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت جهاد کشاورزی جهاد سازندگی را آغازگر سبک مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: روحیه جهادی اکتسابی نبوده و ذاتی است، کسانی‌که این روحیه را داشتند آغاز کننده کار جهادی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، پیمان فلسفی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت جهاد کشاورزی در همایش «مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی» که امروز، 18 مرداد در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: این همایش فرصتی است که آسیب‌ها را بررسی کنیم و دستاوردهای به دست آمده را برای پیشبرد اهداف در آینده به‌کار ببریم.
وی با بیان این‌که درس‌ها و تجارب چراغ راه آینده هستند، افزود: نظرات و اندیشه‌‎ها را باید برای ساخت آینده به‌کار برد و در همین راستا فرصتی می‌بایست ایجاد شود که از دیدگاه‎های دیگران استفاده کنیم.
فلسفی با بیان این‌که در پیشبرد این مهم اگر مدیریت جهادی و استفاده از مؤلفه‌های آن نباشد راه به جایی نمی‌بریم، گفت: روحیه جهادی باید در نگاه ما وجود داشته باشد و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پنج گام مهندسی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد که شروع آن از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی، سپس دولت اسلامی، کشور و در نهایت دنیای اسلامی است.
مشاور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی از دیدگاه ما که اسلامی است نشئت گرفته که بعد از انقلاب اسلامی در ادبیات ما ورود پیدا کرد.
فلسفی جهاد سازندگی را آغازگر سبک مدیریت جهادی عنوان کرد و ادامه داد: روحیه جهادی اکتسابی نبوده و ذاتی است. کسانی‌که این روحیه را داشتند آغاز کننده کار جهادی بوده‌اند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به این‌که روحیه جهادی در بخش کشاورزی بیشتر دیده می‌شود، اظهار کرد: بیش‌از 80 درصد کشاورزان ما به صورت خرده فعالیت می‌کنند و اگر به آنان توجه نکنیم سنتی خواهند ماند برای همین باید راهکار را عوض کنیم و در این بین با توجه به روحیه جهادی که این افراد دارند می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
وی سبک‌های مدیریت در فرآیند انقلاب اسلامی را جهادی و غیرجهادی اعلام کرد و افزود: ویژگی‌های سبک مدیریت غیرجهادی شامل دارا بودن مبانی برون دینی و برون مرزی، تصلب در اعمال روش‌های علمی در مدیریت بدون لحاظ تعهد و معنویت، سودمحوری، خاص‌گرایی و نداشتن باور عمیق به توان سایر منابع انسانی، رفاه‌طلبی و عافیت‌طلبی، عدم دغدغه مردمی و درد مردم نداشتن، نگاه به مدل‌های مدیریتی رایج غربی و بی‌توجهی و عدم باور به عدالت اجتماعی هستند.
فلسفی ادامه داد: مبتنی بودن بر تفکر اسلام ناب و تلاش برای گسترش ارزش‌های دینی، محصول و مولود بودن انقلاب اسلامی، تکلیف‌گرایی معطوف به نتیجه، عقلانیت و درایت‌محور توأم با اخلاق و معنویت، دانش پایه همراه با تعهد و برخورداری از نیروی انسانی متعهد، متخصص و باانگیزه و آرمان‌گرایی واقع‌بینانه از جمله ویژگی‌های سبک مدیریت جهادی هستند.
مشاور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به ضرورت مدیریت جهادی در دهه چهارم انقلاب اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن در مرحله ساخت دولت اسلامی، درس‌آموزی و عبرت از کارکرد مدیریت‌های غیرجهادی در فراز و نشیب روند انقلاب اسلامی، کاهش فاصله رشد و پیشرفت با رقبای جهانی، تحقق اهداف مندرج در سند چشم‌انداز و عبور از انباشت مشکلات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ازجمله ضروریات این نوع مدیریت هستند.
وی عدم درک لازم از ابعاد، ماهیت و ضرورت‌های مدیریت جهادی به ویژه در دهه چهارم انقلاب را از موانع سر راه مدیریت جهادی برشمرد و گفت: همچنین وجود رویکردهای متعارض و بی‌اعتقاد به مدیریت جهادی و نفوذ تفکرات و ایده‌های روشنفکری غرب‌گرا، عملکرد برخی از مدیران منتسب به نیروهای ارزشی و سوء استفاده مخالفان مدیریت جهادی و وجود غفلت‌ها در میان مسئولان و بی‌توجهی به دغدغه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از دیگر موانع هستند.
فلسفی از مصادیق مدیریت جهادی به اقدامات جهادی در محرویت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم در ابتدای انقلاب و مدیریت هشت ساله دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: همچنین محرومیت‎زدایی با طرح‎ جهاد سازندگی پس از سال‎های دفاع مقدس، مدیریت مدیریت بحران‌های طبیعی مانند زلزله بم و پیشرفت فن‌آوری هسته‌ای، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و... از دیگر مصادیق هستند.
وی با اشاره به  موضوع آب مجازی گفت: همه این مبحث را علمی می‎دانند و وجهه زیبایی دارد که خیلی خوب است اما با آب مجازی ترمز تولید کشیده می‎شود؛ در مورد آب مجازی چند کتاب نیزنوشته شده تا کشاورزی را متوقف کنند.
captcha