واقع‌نگری شرط اول تحقق سند توسعه فرهنگ قرآنی است
کد خبر: 3630006
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

واقع‌نگری شرط اول تحقق سند توسعه فرهنگ قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در جلسه هم اندیشی تدوین سند توسعه فرهنگ قرآنی استان گفت: سندی کاربردی است که در وهله اول واقع‌بینانه تنظیم شود، یعنی نقاط ضعف و قوت استان را ببیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علیرضا حاج علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در جلسه هم اندیشی تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان، که امروز، یکشنبه 22 مردادماه در سالن جلسات اداره‌کل ارشاد برگزار شد، گفت: در هر حوزه‌ای از جمله فرهنگ، برای رسیدن به اهداف، باید  برنامه محور عمل کرد این برنامه تحت عنوان اسناد چشم‌انداز و بالادستی در کشور با همه نقاط ضعف و قوتی که دارند موجود است.
وی بیان کرد: با توجه به اهداف کلان نظام درباره توسعه قرآنی این ضرورت احساس می‌شد که باید سند توسعه فرهنگ قرآنی هم تدوین شود. البته سند‌های زمین مانده در کشور کم نداریم، اسنادی که با هزینه‌های زیاد تهیه شده اما امکان عملیاتی شدن آن‌ها به دلایل مختلف وجود نداشته است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: سند کاربردی و عملیاتی، سندی است که در وهله اول واقع‌بینانه تنظیم شود یعنی مشکلات، نقاط ضعف و قوت استان را ببیند، سند کاربردی نباید انتزاعی باشد، متاسفانه آسیب بسیاری از اسناد بالادستی ما آرمان‌گرایی بدون تناسب با واقعیت است که تحقق اسناد را تبدیل به آرزو می‌کند.
وی با بیان اینکه برای تدوین سند چند مدل وجود دارد گفت: یکی از در دسترس‌ترین مدل‌ها ترسیم اهداف در سه بخش فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی و پژوهشی است یعنی مدلی که در سطح کلان در حال انجام است، تدوین سند تبلیغ و ترویج که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است تنظیم و ابلاغ شده است.
حاج علی‌بیگی ادامه داد: سند فعالیت‌های آموزشی نیز توسط وزارت آموزش‌وپرورش تدوین شده است، در حوزه پژوهش هم وزارت علوم در حال تنظیم سند است؛ لذا در تدوین سند استان می‌توانیم نگاهی به مدل اسناد کشوری که نیازهای کلان را با حضور نخبگان ترسیم کرده‌اند داشته باشیم البته ما نیازهای استانی و بومی هم داریم که متناسب با این نیازها باید اهداف استانی ترسیم کنیم.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان افزود: متناسب با این اهداف، باید برنامه‌ عمل و اقدام نوشته شود یعنی الزاماتی که  منجر به تحقق اهداف خواهد شد، همچنین سند باید جامعیت موضوعی داشته باشد، در برخی از استان‌ها این سند تدوین شده است که می‌توانیم از خروجی آنها برای پرهیز از تکرار نقاط ضعف استفاده کنیم.
captcha