کار کردن روی ادبیات بومی کشور یک تکلیف و حرکت جهادی است
کد خبر: 3644161
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
دهقانی‎الوار:

کار کردن روی ادبیات بومی کشور یک تکلیف و حرکت جهادی است

گروه فرهنگی: رئیس جهاددانشگاهی لرستان با تاکید بر این‌که ادبیات می‎تواند، عامل شکل‎گیری تعاملات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فناوری ما باشد، گفت: امروز کار کردن روی ادبیات بومی کشور یک تکلیف و حرکت جهادی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سید علی نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاددانشگاهي لرستان، شامگاه سه‌شنبه، 28 شهریورماه، در آیین دومین همایش ملی بررسی ادبیات بومی ایران زمین که به‌همت جهاددانشگاهی لرستان در خرم‌آباد برگزار شد، با بیان این‌که ادبیات آغازگر گفت‎وگو با جهان است، گفت: امروزه یک سیستم بسیار پیچیده بر جهان کنونی حاکم است که حاکمیت خود را در ابعاد فرهنگی، مدیریتی، سیاسی و برنامه‎ریزی بر جهان سیطره داده است.
وی با اشاره به این‌که وضعیت کنونی جهان چشم‎انداز مبهمی را فرا روی جهانیان قرار داده است، اظهار کرد: به این ترتیب اطلاعات ما از حوزه محیطی بسیار کم است و یا اطلاعی نداریم.
دهقانی‌الوار با اشاره به عوامل دخیل در تصمیم‎گیری‎های قدرت‎های بزرگ جهان اضافه کرد: ما می‎توانیم در این باره چند نقش را ایفا کنیم که یکی‌از آنها نظاره‎گر بودن است که متأسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که ما نمی‎توانیم کاری کنیم و باید نظاره‎گر باشیم.
وی ادامه داد: نقش دیگر این است که با گردانندگان قدرت هم پیمان شده و با آنها تعامل داشته باشیم که بر اساس آرمان‎های ما و اختلاف نگاهی که با صاحبان قدرت‎ها نسبت به مسائل مختلف داریم، این رویه تقریباً شدنی نیست.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تاکید کرد: نقش سوم این است که با طراحی یک استراتژی بومی و استفاده از توان دیپلماسی کشور در جهت کاستن از آسیب‎ها تلاش کرده و سهم خود را از دنیای کنونی بگیریم.
دهقانی‌الوار تصریح کرد: لازمه تحقق این مهم این است که دست به تغییر استراتژی زده و چارچوبی را برای خود تعریف کنیم که برای همین منظور باید به ریز و درشت اطلاعات کشور در حوزه‎های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی دسترسی پیدا کنیم.
وی افزود: از سویی باید با بخشی از جهان که قابلیت تعامل دارد، تعامل برقرار کرده و دیپلماسی خود را افزایش دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تاکید کرد: توجه به ظرفیت‎های فراموش شده در حوزه‎های نیروی انسانی، فرهنگی، اجتماعی و قومیتی یکی دیگر از لازمه‎ها است.
دهقانی اظهار کرد: در این راستا مباحث ادبیات بسیار غنی، فاخر و پر محتوای اقوام می‎تواند، به ما در جهان بسیار بی‎نظم و پیچیده کنونی کمک کرده و نقش مهمی را در تعاملات جهانی ایفا کند.
وی از ادبیات فارسی به‌عنوان عامل انتقال تمایلات، خواست‎ها و اخلاقیات یک جامعه یاد و بیان کرد: از سویی می‎توان با استفاده از ادبیات بومی با دنیا گفت‎وگو کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با تاکید بر این‌که ادبیات می‎تواند، عامل شکل‎گیری تعاملات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فناوری ما باشد، گفت: امروز کار کردن روی ادبیات بومی کشور یک تکلیف و حرکت جهادی است.

captcha