فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژگان بومی را جایگزین کلمات بیگانه کند
کد خبر: 3644263
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
بیرانوندی:

فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژگان بومی را جایگزین کلمات بیگانه کند

گروه فرهنگی: عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ و زنده نگه‌داشتن ادبیات فارسی، اظهار کرد: اگر هم‌افزایی وجود داشته باشد می‌توان از برخی کلمات بومی به‌عنوان بهترین واژگان استفاده کرد تا استفاده از کلمات بیگانه کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، محمد بیرانوندی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه، 29 شهریورماه در مراسم اختتامیه دومین همایش ملی بررسی ادبیات بومی «ایران زمین»که به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌های استان برگزار شد، گفت: زنده نگه‌داشتن ادبیات فارسی در هیاهوی دنیای مدرن، در جبر تاریخی و زمانی دنیا و در این دهکده جهانی باید توسط اساتید، ادیبان و پژوهشگران انجام شود.
وی ادامه داد: در ابتدای کار باید ادبیات فارسی را حفظ و آن‌را ترویج کرد و همه افراد به‌ویژه ادیبان در این خصوص مسئول هستند.
بیرانوندی ادامه داد: یکی‌ از نقش‌های ادبیات فارسی حفظ زبان فارسی است.می‌توان از برخی از کلمات بومی به‌عنوان بهترین واژگان استفاده کرد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گاهی برای ساختار واژگان مجبور است به ابزارهایی روی آورد که اگر هم‌افزایی وجود داشته باشد می‌توان از برخی از کلمات بومی به‌عنوان بهترین واژگان استفاده کرد تا استفاده از کلمات بیگانه کمتر شود.
وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در برگزاری همایش‌های «کله باد» در چندین دوره اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که جای تقدیر دارد.
captcha